De graveur Marcantonio Raimondi werkte nauw samen met Rafaël. Zijn prenten zorgden ervoor dat de composities van de grote Renaissance-schilder bekend werden in heel Europa. In het geval van ’Het oordeel van Paris’ heeft Raimondi een tekening van Rafaël uitgewerkt, in een beheerste lijnvoering, met gevarieerde overgangen van licht naar donker. Links is te zien hoe Paris de godin Venus als de schoonste aanwijst, boven Juno en Minerva.

Specificaties
Titel | Het oordeel van Paris |
---|---|
Materiaal en techniek | Gravure |
Objectsoort |
Prent
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 295 mm Breedte 438 mm |
---|---|
Makers |
Graficus:
Marcantonio Raimondi
Ontwerper: Rafaël (Raffaello Sanzio) |
Inventarisnummer | L 1966/16 (PK) |
Credits | Aankoop met steun van Stichting Lucas van Leyden, 1966 |
Collectie | Tekeningen & Prenten |
Verwervingsdatum | 1966 |
Vervaardigingsdatum | in circa 1517 - 1520 |
Interne tentoonstellingen |
Maarten van Heemskerck - Het oude Rome herleeft / Ancient Rome Relives (2012) De goden van Rafaël - Klassieke verhalen in de grafiek van Marcantonio Raimondi en zijn school (2012) Tijdloze erotiek (2016) |
Materiaal | |
Object | |
Techniek |
Gravure
> Gegraveerd
> Manueel
> Diepdruktechniek
> Druktechniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
|
Geografische herkomst | Italië > Zuid-Europa > Europa |
Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje