:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Offerscène (Suovetaurilia)

Offerscène (Suovetaurilia)

Hendrick Goltzius (in circa 1585-1588)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Offerscène (Suovetaurilia)
Materiaal en techniek Pen in grijze inkt, grijs gewassen, wit gehoogd, kaderlijnen met de pen in zwarte inkt, op groen geprepareerd papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 309 mm
Breedte 409 mm
Makers Tekenaar: Hendrick Goltzius
Inventarisnummer MB 333 recto (PK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1847
Vervaardigingsdatum in circa 1585-1588
Signatuur 'HG' [ineen] gemonogrammeerd (linksonder, in pen in bruine inkt)
Watermerk niet identificeerbaar (vH, 19P, fijn, plano)
Conditie recto: reparatie papier ter hoogte van signatuur ,verticale vouw in het middenlinksonder; verso oxydatievlekjes en inktvlekken
Inscripties '9' (tweemaal, linksonder, in potlood), '9' (verso, linksonder, in potlood)
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Merkteken Museum Boymans (L.1857)
Herkomst F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; gelegateerd aan de stad Rotterdam in 1847
Tentoonstellingen Rotterdam/New York 1990, nr. 22; Florence 2000, nr. 50 (als Sacrifical Scene); Parijs/Rotterdam 2014, nr. 53; Washington 2017, nr. #
Interne tentoonstellingen Van Pisanello tot Cézanne (1992)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Cat. 1852, nr. 319 (als Een Historieel Onderwerp); Cat. 1869, nr. 189 (idem); Cat. 1901, nr. 245; Reznicek 1961, nr. 14; Judson 1970, p. 92; Luijten/Meij 1990, nr. 22; Amsterdam/Cleveland 1992, pp. 80-81; Reznicek 1993, nr. A 67; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Grijs gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Uitgebeeld is een Suovetaurilia, een brandoffer uit het oude Rome, bestaande uit het offer van een zwijn (sus), een schaap (ovis) en een stier (taurus). Het is een zuiveringsoffer beschreven door Livius en Tacitus.1 Op de tekening zijn drie offerblokken te zien. Op het rechter offerblok ligt een zwijn in het vuur, dat door een priester wordt opgestookt. Twee mannen drijven een kolossale stier naar de offerplaats, terwijl linksvoor een schaap wordt gedood. Op het middenplan knielt een man voor de offerblokken.

De gedraaide houdingen van de twee mannen op de voorgrond, de zich schrap zettende stier en de rookontwikkeling van de brandende vuren, verlenen de voorstelling een enorme dynamiek. Deze wordt versterkt door de schilderachtige manier waarop Goltzius met diverse grijstonen en de ingenieuze afwisseling van lichte en donkere partijen, volume en diepte heeft weten te scheppen. De groene kleur van het papier is de middentoon, waarop met grijze wassingen in verschillende nuances schaduwpartijen zijn aangebracht en met witte dekverf de hooglichten.

Reznicek dateerde de tekening omstreeks 1585-1587 en Bialler iets later, omstreeks 1587-1588.2 Het is de eerste tekening waarin Goltzius’ interesse in de clair-obscurtechniek naar voren komt.3 Omstreeks dezelfde tijd begon hij daarmee in zijn clair-obscurhoutsneden, zoals in zijn grote houtsnede Hercules en Cacus, die uit 1588 dateert.4 Goltzius tekende vaker op gekleurd papier, bijvoorbeeld bij De rust op de vlucht naar Egypte uit 1589, een gewassen penseeltekening met witte hoogsels op blauw papier.5 Omstreeks 1600 maakte hij drie boomstudies op gekleurd papier, die zich nu in Parijs, Hamburg en Oxford bevinden.6 Zijn Eva na de zondeval uit 1606 is net als deze Suovetaurilia op groen geprepareerd papier uitgevoerd.7 Luijten en Judson wezen op de invloed van de schilderachtige, gewassen tekeningen en grisailles in olieverf op papier door de Amsterdamse kunstenaar Dirck Barendsz (1534-1592), wiens werk Goltzius zeker heeft gekend.8 Zo bestaan er wat betreft tekenstijl en figuurtypen overeenkomsten tussen de hier besproken tekening en Barendsz’ schilderachtig uitgevoerde Koning David harp spelend  in Amsterdam.9 De prominent aanwezige stier ontleende Goltzius aan een prent van Gian Giacopo Caraglio naar Rosso Fiorentino, uit diens prentenserie De werken van Hercules uit 1524.10

Bij het maken van een ambitieuze compositie op gekleurd papier werd Goltzius ongetwijfeld ook geïnspireerd door tekeningen van Bartholomeus Spranger, waarmee hij voor het eerst kennismaakte in 1583, toen Karel van Mander als nieuwkomer in Haarlem hem enkele van Sprangers tekeningen toonde.11 In de tweede helft van de jaren 1580 raakte Goltzius sterk door Sprangers maniëristische stijl beïnvloed en bracht hij als graveur verschillende van diens tekeningen in prent.12 Ook Spranger maakte schilderachtige, dynamische tekeningen op geprepareerd papier, met als meest spectaculaire voorbeeld De bruiloft van Amor en Psyche van omstreeks 1586-1587 – de tekening die in 1587 door Goltzius in prent gebracht werd.13 Een vroegere tekening van Spranger met de boetvaardige Maria Magdalena – door Goltzius gebruikt als bron voor zijn gravure van deze heilige uit 1585 en dus zeker bij hem bekend – toont net als de besproken tekening sterke chiaroscuro-effecten: Spranger tekende deze op okerkleurig papier met bruine wassingen en witte hoogsels.14

Op de keerzijde van dit blad tekende Goltzius een naakte, wijdbeens achterovervallende man, gezien vanaf zijn voeten. Deze summiere schets herinnert aan de prentenreeks De vier tuimelaars, die Goltzius in 1588 graveerde naar ontwerpen van Cornelis van Haarlem.15 Deze serie toont vier (naakte) personen uit de Griekse mythologie, die in verschillende houdingen omlaag tuimelen als bestraffing voor hun onbezonnen daden. Het schetsje van de vallende man vertoont de grootste overeenkomst met de vallende Icarus uit deze prentenreeks, maar van een directe navolging is geen sprake.

Noten

1 Reznicek 1993, p. 88; Livius, Ab Urbe Condita, boek I, 44; Tacitus, Annales, boek VI, 37.

2 Reznicek 1961, p. 240, nr. 14; Bialler in Amsterdam/Cleveland 1992, pp. 80.

3 Reznicek, p. 240.

4 Voor Hercules en Cacus, zie Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 34. Zie voor Goltzius’ clair-obscur houtsneden ook Amsterdam/Cleveland 1992; Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 35, nr. 70; Paris 2010, nr. 6.

5 Haarlem, Teylers Museum, gedateerd 1589, inv. nr. N 68; Reznicek 1961, nr. 26. Het betreft een voortekening voor een prent die werd gegraveerd door Jacob Matham, zie New Hollstein 2012, nr. 425.

6 Studie van bomen, ca. 1600, Parijs, Fondation Custodia, coll. Frits Lugt, inv. nr. 3084; Boon 1992, nr. 107; Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 72. Studie van bomen, ca. 1600, Hamburg, Kunsthalle, inv. nr. 21977; Stefes 2011, nr. 368. Studie van bomen, ca. 1600, Oxford Ashmolean Museum, inv. nr. WA 1962.17.34; Reznicek 1961, nr. 410.

7 Eva na de zondeval, gedateerd 1606, Haarlem, Teylers Museum, inv. nr. N 64; Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 92.

8 Judson 1970, p. 92; Luijten in Luijten/Meij 1990, p. 75. Zie over Barendsz en Goltzius ook Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 12.

9 Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr.37:14, Boon 1978, nr. 24; Amsterdam 1986, nr. 302; Judson 1970, p. 92; Luijten 1990, p. 75.

10 TIB dl. 28 (commentary), 1995, nr. 49; Luijten in Luijten/Meij 1990, p. 75.

11 Van Mander 1604 (editie Miedema), fol. 284r.

12Orenstein in Amsterdam/New York/Toledo 2003, pp. 81-115.

13 Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. 1890 A2339; Boon 1978, nr. 418; Amsterdam 1993, nr. 1. Voor de gravure New Hollstein 2012, nr. 341; Zie voor de tekening en prent ook Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 28.1-2.

14 Besançon, Musée des Beaux-Arts et d’Archéologie, inv. nr. D.282; Besançon  2003, p. 36; Washington/New York 1986, nr. 107, waar door Wolff wordt verondersteld dat dit één van Sprangers tekeningen was die Van Mander aan Goltzius toonde. Zie voor Goltzius’ gravure van Maria Magdalena uit 1585, New Hollstein 2012, nr. 50. Spranger werkte ook later nog wel op okerkleurig papier met sterke chiaroscuro-effecten, zie Borstbeeld van Minerva, gedateerd 1595, Leiden, Universiteitsbibliotheek Leiden, Prentenkabinet, inv. nr. PK-T-

AW-916; Bolten 1985, nr. 77.

15 New Hollstein 2012, nrs. 325-328; Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 33.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Hendrick Goltzius

Brüggen 1558 - Haarlem 1617

Hendrik Goltzius was een graveur uit Haarlem. In het begin graveerde hij voornamelijk werken naar het ontwerp van andere kunstenaars, maar later ook zijn eigen...

Bekijk het volledige profiel