:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Tenhemelopneming van Maria

Tenhemelopneming van Maria

Omgeving van: Giovanni Battista Naldini (in Circa 1550-1600)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Tenhemelopneming van Maria
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 325 mm
Breedte 229 mm
Makers Omgeving van: Giovanni Battista Naldini
Vroegere toeschrijving: Francesco Vanni (II)
Inventarisnummer MB 953 (PK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1847
Vervaardigingsdatum in Circa 1550-1600
Watermerk # Briquet 7558 * man met hamer en aambeeld (ca. 1564)
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Herkomst Frans J.O. Boijmans (1767-1847, L.1857), Utrecht, legaat 1847
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Cat. 1852, nr. 2342 (F. Vanni) [?]; Cat. 1869, nr. 2286-2298 [?]; Gibbons 1977, nr. 456.
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Esmé van der Krieke

Dit is een van de weinige vroeg-Italiaanse tekeningen in de collectie van het museum die niet verloren ging tijdens de desastreuze museumbrand in 1864, al raakte deze wel beschadigd.[1] Ondanks de zwartgeblakerde delen aan de onderkant van het blad en de waterschade meer in het midden bleef de voorstelling niettemin goed herkenbaar. Het betreft een compositietekening voor een Tenhemelopneming van Maria, uitgevoerd in losse inktlijnen en met scherpe arceringen over een zwartkrijtschets.

De oude toeschrijving van het blad stond zeer waarschijnlijk op naam van Francesco Vanni (1563/1565-1610), een kunstenaar die in een museuminventaris uit 1852 in verband wordt gebracht met de enige Italiaanse tekening die een Hemelvaart van Maria toont. Later schreef Felton Gibbons het werk aan de Florentijnse zestiende-eeuwse kunstenaar Giovanni Battista Naldini toe, dit vanwege gelijkenissen tussen de schaduwrijke gezichten van de figuren en de haastige lijnvoering op bladen van Naldini in Florence en Princeton.[2] Catherine Monbeig Goguel herkent in ons blad ook eigenschappen van Naldini, maar beschouwt het ronde hoofd van Maria en de donkere omlijningen rondom de ogen van de putti eerder als kenmerkend voor Jacopo Zucchi (1542-1596).[3] In een van Zucchi’s tekeningen in Florence hebben vergelijkbare putti inderdaad dezelfde karakteristieke zwarte contouren rondom de ogen als in onze tekening.[4] Toch is de Rotterdamse tekening volgens Monbeig Goguel van mindere kwaliteit dan voor genoemde twee kunstenaars gebruikelijk is, waardoor ze een toeschrijving aan een van hen uitsluit. Aangezien beiden in de tweede helft van de zestiende eeuw in Florence werkzaam waren, placeren we de kunstenaar van onze tekening voorlopig wel in deze omgeving en in dit tijdperk.

Noten

[1] Zie voor meer informatie over deze brand, het kopje ‘Over de verzameling’ in deze online catalogus.

[2] Gallerie degli Uffizi, inv. 507 S; Princeton University Art Museum, inv. x1970-2; Gibbons 1977, pp. 143-144.  

[3] Opgemerkt tijdens de eerste Boijmans-Getty expert meeting, 10-11.10.2019

[4] Gallerie degli Uffizi, inv. 584 S.

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Giovanni Battista Naldini

Fiesole circa 1537 - Florence 1591

Bekijk het volledige profiel