:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Portret van een man

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Portret van een man
Materiaal en techniek Zilverstift op grijs geprepareerd papier, (resten van) kaderlijnen met de pen in bruine inkt, op een rond stuk papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Diameter 86 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Navolger van: Dieric Bouts
Vroegere toeschrijving: Hugo van der Goes
Inventarisnummer MB 1395 (PK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1847
Vervaardigingsdatum in circa 1480-1500
Signatuur geen
Watermerk geen (vV, 2P)
Conditie recto: mechanische schade in het gezicht en aan de onderzijde van het blad; verso: brandschade, deukje naast het oor
Inscripties 'c' (verso, linksboven, in pen in bruine inkt)
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Merkteken Museum Boymans (L.1857)
Herkomst F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; gelegateerd aan de stad Rotterdam in 1847
Tentoonstellingen Brugge 1939, nr. 47 (Hans Memling); Den Haag 1945, nr. 129 (Hugo van der Goes?); Parijs 1947, nr. 49 (Hugo van der Goes); Dijon 1950, nR. 60 (Hugo van der Goes); Rotterdam 1952, nr. 5 (cirkel van Hugo van der Goes); Praag 1966 nr. 6 (Hugo van der Goes)
Interne tentoonstellingen Tekeningen uit eigen bezit, 1400-1800 (1952)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Cat. 1852, nr. 396 (Hans Holbein); Cat. 1869, nr. 274 (Hans Holbein); Jaarverslag 1894, p. 14 (Nederlands 16de eeuw); Jaarverslag 1911, pp. 255-256 (toegeschreven aan Hans Memling); Schmidt-Degener 1911, p. 255 (Hans Memling, c. 1480-1485); Jaarverslag 1911, p. 11; Cat. 1927, nr. 580 (Hans Memling); Adler 1940, p. 112 (Hans Memling); Haverkamp Begemann 1952, no. 5; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Deze zilverstifttekening van een mannenkop met een met bont gevoerde kraag werd in de eerste twee tekeningencatalogi van het museum toegeschreven aan Hans Holbein. Haverkorn van Rijsewijk zag in 1903 al dat de tekening door een Nederlandse kunstenaar gemaakt moest zijn en schreef haar toe aan Hans Memling.1 Deze benaming hield enige tijd stand. De mannenkop sierde zelfs de omslag van de catalogus voor de Memling-tentoonstelling in 1939. De invloed van Hugo van der Goes (1440-1482) op de maker van het blad werd door Friedländer opgemerkt. Hij schreef de tekening onder voorbehoud aan Van der Goes toe.2

De wijze waarop de springerige haardos is getekend en de gefixeerde blik van man doet inderdaad denken aan geschilderde portretten van deze meester, zoals Het portret van een donor met Johannes de Doper in Baltimore.3 De tekenaar lijkt echter meer nog beïnvloed te zijn door Dieric Bouts (1415/20-1475). De robuuste kop is in vorm verwant aan de donor op een fragment van een zijluik in New York uit de omgeving van Bouts, dat rond 1460 is gedateerd (afb. 1).4 Beide portretten, in driekwart weergegeven, hebben dezelfde lichtwerking en tonen een gelijksoortige subtiele overgang van wang naar hals. Ook komt de nauwkeurige weergave van haar en kraag enigszins overeen.

De schilderachtige invulling van de licht-donker partijen in het gezicht wijzen erop dat het hier vermoedelijk een kopie naar een geschilderd voorbeeld betreft. Ook andere elementen in de tekening lijken dit te bevestigen. Pentimenti (veranderingen) zijn bijvoorbeeld niet zichtbaar. Bovendien is, zonder enige slagschaduw, de figuur geïsoleerd van zijn omgeving weergegeven, zonder enige slagschaduw. Ook zijn enkele elementen nogal nadrukkelijk getekend, zoals de contourlijn aan de linkerzijde van het gezicht en de weinig subtiele, donker aangezette oogleden. Op basis van de wat grovere hantering van de metaalstift en de eerdere vergelijking met het werk van Hugo van der Goes is een datering rond 1480-1490 waarschijnlijk.

Noten

1 Schmidt-Degener 1911, p. 255.

2 The Hague 1945, nr. 129.

3 Baltimore, The Walters Art Museum, inv. nr. 37.296; http://art.thewalters.org/detail/26514/portrait-of-a-man-at-prayer-with-saint-john-the-baptist/.

4 New York, The Metropolitan Museum of Art, New York, inv. nr. 32.100.41. M. Ainsworth in Ainsworth/Christiansen (eds) 1998, nr. 24.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker