:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Figuren en wagens

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Figuren en wagens
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt, bruin gewassen, kaderlijnen in potlood
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 132 mm
Breedte 167 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Werkplaats van: Jan Brueghel (I)
Inventarisnummer MB 1692 (PK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1847
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1625
Signatuur geen
Watermerk unidentifiable fragment (43 x 23mm, at lower right, beneath the standing man; vV, ?P), the view obscured by the drawing and the backing paper (vH, ?P). [AE]
Conditie foxing; verso: doublure, papier- en lijmresten
Inscripties 'Breugel / 80 / 44' (verso, middenonder, in potlood)
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Merkteken Museum Boymans (L.1857 on the backing)
Herkomst F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; gelegateerd aan de stad Rotterdam in 1847
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Cat. 1852, nr. 185 (als Jan Brueghel); Cat. 1869, nr. 44; Cat. 1901, nr. 80 (fl. 50,-); Bernt 1957, nr. 136; Ertz 1979, pp. 447-448; Londen/Parijs/Cambridge 2002, p. 254 (onder nr. 36), nr. 5; Essen/Antwerpen 1998, p. 200; Ertz 2008-2010, dl. 4, p. 1250; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Op deze tekening zijn verschillende beeldmotieven samengevoegd. Op de voorgrond zit een groep vrouwen in een kring op de grond, van wie er twee een peuter op schoot houden. Links buigt zich een vrouw over het groepje, rechts staat een man met de handen op de rug. Daarboven zijn twee met paarden bespannen boerenkarren te zien, de een van achteren, de ander met huif van voren weergegeven. Rechtsachter twee mannen die zakken op de schouders dragen. De motieven op de achtergrond zijn in een lichtere kleur inkt uitgevoerd dan de figuurgroep op de voorgrond.

Ertz beschouwde de tekening als eigenhandig en dateerde het blad omstreeks 1610.1 Volgens hem is het groepje vrouwen met de staande man op de voorgrond een voorstudie voor Brueghels Vlaamse melkveehouderij van omstreeks 1620-1622 – een bijna drie meter breed landschap met daarin diverse figuurgroepen, waaronder dit groepje.2 De vrouwen zijn in zijn visie de dochters van de schilder, terwijl de man rechts de kunstenaar zelf zou zijn.3 De tekening kan in dat geval niet rond 1610 ontstaan zijn, want toen waren Brueghels dochters nog jonge kinderen.4

De voorstellingen op dit blad zijn aardig getekend, maar hebben onvoldoende kwaliteit om van Jan Brueghel zelf te zijn. Aannemelijker is dat het groepje vrouwen en peuters getekend is náár de Vlaamse melkveehouderij dan dat de tekening als ontwerp daarvoor bedoeld is. De tekening is hoogstwaarschijnlijk gemaakt door een medewerker van Brueghel en bedoeld als beelddocumentatie voor de ateliervoorraad. Dezelfde groep komt nogmaals voor op een tweede tekening, gemaakt door een andere, mindere tekenaar.5 De twee naast elkaar staande, met paarden bespannen karren behoorden net als de zakkendragers tot het vaste repertoire aan motieven uitgebeeld op dorps- en riviergezichten van Brueghel en zijn werkplaats.6

Noten

1 Ertz 1979, p. 447-448; Ertz in Essen/Antwerp 1998, p. 200; Ertz 2008-2010, dl. 4, p. 1250.

2 Madrid Museo del Prado, inv. nr. 1444; Ertz 1979, cat. 362; Essen/Antwerp 1998, nr. 63; Ertz 2008-2010, dl. 4, nr. 577.

3 Ertz 1979, p. 447-448; Ertz in Essen/Antwerp 1998, p. 200; Ertz 2008-2010, dl. 4, p. 1250. Brueghels tweede vrouw Katharina van Marienburg zou met haar zoontje Ambrosius op de voorgrond van de Vlaamse melkveehouderij staan, naast een boerin die een koe melkt.

4 Zie de genealogie van de familie Brueghel in Ertz 1979, p. 13.

5 Ertz 1979, p. 538 (n. 770); Riviergezicht met gebouwen en figuren, Sotheby’s, Londen, 15 juli 1931, nr. 34, als Jan Brueghel I, 298 x 349 mm.

6 Zie voor een vergelijkbaar motief met twee boerenkarren Essen/Antwerp 1998, nr. 56, Vismarkt aan de oever van een rivier, gedateerd 1611, München, Alte Pinakothek, inv. nr. 1882. De rechter zakkendrager komt bijvoorbeeld (in spiegelbeeld) voor op het Kustlandschap met windmolen dat Aegidus Sadeler graveerde naar ontwerp van Jan Brueghel en waarvan de voortekening niet bewaard is gebleven, zie Hollstein XXI, 1980, p. 45, nr. 214.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker