:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Het Laatste Avondmaal

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Het Laatste Avondmaal
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, bruin gewassen, rood krijt, kaderlijnen in rood krijt en kaderlijnen in potlood
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 375 mm
Breedte 240 mm
Makers Toegeschreven aan: Aertgen Claesz. van Leyden
Inventarisnummer MB 1699 (PK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1847
Vervaardigingsdatum in circa 1555-1560
Signatuur geen
Watermerk Walking male goat on banderole with text EDMON DENISE (vV, 20P, very fine plano, mark 39x53 mm, on P5-7 from above), when mirrored similar to Briquet 2865 (French, recorded in o.a. Utrecht 1554, Brabant 1556-1565, Amsterdam 1561). See ill.
Conditie recto: foxing, kleine beschadigingen; verso:papier- en lijmresten
Inscripties 'aert van Leijden' (rechtsonder, in pen in bruine inkt), 'I V' (op het bankje, rechtsonder, in pen in bruine inkt)
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Merkteken Museum Boymans (L.1857)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Cat. 1852, nr. 493 (Aertgen van Leyden); Cat. 1869, nr. 373 (Aertgen van Leyden); Beets 1914, pp. 99-100 (Aertgen van Leyden); Bock/Rosenberg 1930, p. 64, onder nr. 13450 (Dutch School, 16th Century); Popham 1932, p. 88, onder nr. 89 (rejected Aertgen van Leyden); Winkler, 1935, pp. 125, 128 (nr. 1) (Aertgen van Leyden); Van Gelder 1936, p. 152 (Aertgen van Leyden); Hoogewerff III, 1939, pp. 409-411, 413; Regteren Altena 1939, pp. 17, 18, 136, 232; Bergsträsser 1979, p. 86, onder nr. 65; Balm 2006, p. 24, 30-32, 34-38; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Bij het afbeelden van het Laatste Avondmaal, in het Nieuwe Testament beschreven door Matteüs, Marcus en Lucas, kon gekozen worden voor twee momenten. Christus’ zegening van het brood en de wijn, dat in de kerk de grondslag vormde voor de eucharistie of het verraad van Judas. Het laatste wordt hier getoond. Aan een rechthoekige tafel, die schuin in de ruimte is geplaatst, zitten Christus en zijn leerlingen. Christus vertelt zijn discipelen dat een van hen hem zal verraden. Geschrokken vraagt iedere leerling hem: ‘ik toch niet, heer?’, zoals hier is te zien. Christus zit met Johannes de Evangelist in zijn armen, aan het hoofd van de tafel. Links van hem (voor ons rechts) kijkt Judas de andere kant op: hij is diegene die zijn meester zal verraden. De ruimte waarin de gebeurtenis zich afspeelt is open en biedt aan de linkerzijde een doorkijk naar achter. Daar vindt de voetwasssing plaats (Johannes 13: 4-17). Dit geschiedt op dezelfde avond, voorafgaand aan Jezus’ aankondiging. Als Christus de voeten van Petrus wil wassen, protesteert deze maar laat het op aandringen van zijn meester toch toe.1

De tekening wordt al lange tijd aan Aertgen van Leyden toegeschreven, zo blijkt uit een achttiende eeuwse annotatie met die naam op de voorzijde.2 De toekenning is nooit betwijfeld. T raditioneel wordt verwezen naar de verwantschap met prenten van Bartholomeus Dolendo naar Aertgen van Leyden, zoals diens Vier evangelisten (afb.).3 Beets beschouwde het als een laat werk van de kunstenaar, rond 1550 vervaardigd. De tekening hoort bij vijf andere bladen met voorstellingen uit het leven van Christus, die met elkaar werden aangeboden in de veiling van de nalatenschap van Cornelis Ploos van Amstel in 1800.4 Het betreffen de Annunciatie en de Aanbidding der koningen in Berlijn, de Doop van Christus in Frankfurt, de Vlucht naar Egypte en de Besnijdenis in Darmstadt. Alle zijn vervaardigd in dezelfde techniek en op hetzelfde formaat.5 Behalve bij de Besnijdenis, is bij elke voorstelling in de achtergrond een tweede scène afgebeeld: achter de Aanbidding der koningen vindt nog eens de besnijdenis plaats; in de Doop van Christus is de prediking van Johannes de Doper te zien; de Vlucht naar Egypte toont in het landschap erachter de soldaten van Herodes die op zoek zijn naar het Christuskind. Aangezien de Besnijdenis geen tweede voorstelling toont en de gebeurtenis ook al is afgebeeld in de Aanbidding der koningen, kan het zijn dat de tekening geen onderdeel uitmaakte van de reeks.6 De tekeningen zijn waarschijnlijk ontwerpen voor een reeks glasvensters met taferelen uit het leven van Christus. Ze zijn alle zes in de bovenhoeken afgerond en ook het kader en de horizontale lijn onder het midden in rood krijt wijsen hierop. De horizontale lijn geeft aan waar de loodlijn van de samengevoegde glaspanelen zou gaan lopen.

De tekenstijl sluit aan bij de beschrijving van Aertgens werk door Karel van Mander in zijn Schilder-boeck uit 1604. Van Mander meende bijvoorbeeld dat Aertgen weliswaar mooie en kunstige composities vervaardigde, maar dat zijn figuren soms wat slordig en onbehagelijk aandoen.7 Ook hier is de compositie gebalanceerd en zijn de figuren wat verwrongen. Ook de door Van Mander vermelde invloed van Maarten van Heemskerck op zijn late werk is hier aanwijsbaar. Voor bepaalde motieven baseerde Aertgen zich op Heemskercks reeks etsen van Het leven van Christus uit 1548. Zo is de man die links vooraan met zijn ellenbogen op tafel leunt in spiegelbeeld ontleent aan eenzelfde figuur in Heemskerck ets met Het laatste avondmaal.8

Binnen het toegeschreven oeuvre van Aertgen van Leyden is de groep tekeningen het meest verwant aan drie schilderijen met De kruisiging, De opstanding en De hemelvaart van Christus en aan een serie van elf ontwerpen voor glasvensters met taferelen uit het leven van de profeet Elisha, die door Lootsma recent overtuigend zijn toegeschreven aan Aertgen.9
De tekeningen zijn vervaardigd in dezelfde techniek en hebben ongeveer dezelfde maten en vorm als de reeks waar het Rotterdamse Avondmaal toebehoort. Ook zijn beide series op vergelijkbare wijze getekend: met fijne, onregelmatige en onderbroken contouren en met goed geplaatste wassingen die de voorstellingen grotendeels vormen. De drie schilderijen in Leiden en de Elisha-reeks worden in de tweede helft van 1550 gedateerd. Op basis daarvan kan dezelfde ontstaansdatum voor het Laatste Avondmaal en de andere tekeningen uit de reeks worden gesuggereerd.

Noten

1 De twee verhalen werden vaker met elkaar in een voorstelling afgebeeld, zoals in het triptiek met het Laatste Avondmaal van een anonieme Noordnederlandse kunstenaar uit circa 1521, waar de twee taferelen op dezelfde wijze in een ruimte geënsceneerd zijn. Utrecht, Centraal Museum, inv. nr. 31199; L. Helmus (ed.), Catalogue of paintings 1363-1600. Centraal Museum Utrecht, Utrecht 2011, nr. 48, ill.

2 Mogelijk van Cornelis Ploos van Amstel. Zie ook de inscriptie op de voorzijde van het vermeende portret van Carolus Clusius door Anthonis Mor, inv. nr. N 188.

3 Hollstein V, 1951, nrs. 13-14. Beets in Utrecht 1913, p. 54, nr. 23; Beets 1914, p. 100. Winkler 1935, p. 125.

4 Winkler 1935, p. 125.

5 Berlijn, Kupferstichkabinett, inv. nrs. 13449-13450; Winkler 1935, p. 127, ill 10(Aanbidding der Koningen); Frankfurt, Städel Museum; Winkler 1935, p. 127, ill 11; Darmstadt, Hessisches Landesmuseum, inv. nrs. AE 419-AE 420; Bergsträsser 1979, nrs. 65-66, ill. Winkler 1935, p. 31. De twee tekeningen in Darmstadt en de Aanbidding der Koningen in Berlijn hebben ook een bokje als watermerk. Darmstadt: vergelijkbaar met Briquet 2864, Berlijn: vergelijkbaar met Briquet 2868. Met dank aan Holm Bevers voor het uitlenen van fotomateriaal voor studiedoeleinden. Hij stelt een toeschrijving van de tekeningen aan de werkplaats van Aertgen van Leyden voor. E-mail correspondentie met de auteur, november 2012.

6 Ook de houtsnedes van Lieven de Witte ter illustratie van Dat leven ons Heeren uit 1537 tonen afwisselend een of twee taferelen in een afbeelding. Balm 2006, p. 32. Zie I. Veldman, K. Van Schaik, Verbeelde boodschap. De illustraties van Lieven de Witte bij ‘Dat leven ons Heeren’ (1537), Haarlem/Brussel 1989.

7 Van Mander 1604 (ed.), p. 207 (fol. 237 r)

8 Balm 2006, p. 37. New Hollstein 1993-94, I, nr. 285.

9 Balm 2006, p. 33. Leiden Lakenhal, inv. nrs. S 253, S 252, S 254 Ketelsen/Hahn 2011, p.147, ills.1-3. Lootsma in Ketelsen/Hahn 2011, pp. 147-153, ills.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Aertgen Claesz. van Leyden

Leiden 1498 - Leiden 1564

Bekijk het volledige profiel