:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De doop van Christus

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De doop van Christus
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, penseel in grijze inkt, grijs gewassen, kaderlijnen met de pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 310 mm
Breedte 413 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Navolger van: Cornelis Cornelisz. van Haarlem
Inventarisnummer MB 1705 (PK)
Credits Verwerving onbekend, 1934 (?)
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1934
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1625
Signatuur geen
Watermerk Crowned crest, coat of arms of Burgundy and Austria with the Golden Fleece beneath, quartered with heart shield (100 x 62mm, on P4 from the left, PP29/28mm, upside-down, in the centre of the left half of the sheet; vH, 14P, cropped plano), very similar to Heawood 481 (Schieland 1602 and in Jodocus Hondius, Theatrum Artis Scribendi, Amsterdam 1594), similar to Churchill 266, but without housemark in the lower section of the shield (no place, 1623). This watermark is also found (bisected) in drawings by Karel van Mander in the Museum Boijmans (inv. nos. MB 1717-1728). [AE]
Conditie recto: verticale vouw in het midden, linker- en rechter beneden hoek beschadigd, lacunes zijn aangevuld; verso: doorslag van de inkt en vlekken
Inscripties 'Corn v: Haarlem' (verso, linksonder, in potlood)
Merkteken geen
Herkomst onbekend, verworven (vermoedelijk aankoop) in 1934
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Jaarverslag 1934, p. 3 (Cornelis Cornelisz van Haarlem); Van Thiel 1965, p. 151 (als Vlaams); Van Thiel 1999, p. 498; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Grijs gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

De toeschrijving van deze drukbevolkte Doop van Christus in de Jordaan ( Matt. 3:13-17) aan Cornelis Cornelisz Van Haarlem werd in 1965 terecht door Van Thiel verworpen. De figuren zijn stijf, met harde contourlijnen getekend. De spierbundels in de naakte lichamen rechts zijn weinig overtuigend weergegeven door middel van wassingen en schoolse, repetitieve haaltjes met pen en penseel.

De compositie met de typisch maniëristische figuren in diverse houdingen, duidt erop dat de anonieme tekenaar met het werk van Cornelis Cornelisz van Haarlem bekend was. Ook de combinatie van een zittende en een staande rugfiguur, op de tekening in het midden en rechts, komt bij Cornelis Cornelisz regelmatig voor.1 Mogelijk gaat het hier om een kopie naar een niet meer bekende tekening of geschilderde voorstelling van deze Haarlemse kunstenaar.

Noten

1 Vergelijk bijvoorbeeld Van Thiel 1999, cat. 18 en cat. D1, D7.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker