:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Jefta verdreven door zijn halfbroers en Jefta gevraagd als aanvoerder van de Israëlieten

Jefta verdreven door zijn halfbroers en Jefta gevraagd als aanvoerder van de Israëlieten

Pieter de Jode (I) (in circa 1620-1625)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Jefta verdreven door zijn halfbroers en Jefta gevraagd als aanvoerder van de Israëlieten
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt, bruin gewassen, kaderlijnen met de pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 188 mm
Breedte 280 mm
Makers Tekenaar: Pieter de Jode (I)
Inventarisnummer MB 1714 (PK)
Credits Aankoop 1872
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1872
Vervaardigingsdatum in circa 1620-1625
Signatuur geen
Watermerk grapes, indistinct because of the drawing (31x17mm, between P2-3 from below), similar to various specimens in Briquet IV, type Raisin, in many varieties (Piemonte and France, 15th-17th c.) (vV, 9P, fine, P-distance 19-21mm, same as in inv. MB 1733 by the same artist, same series)(+DIGIT)(AE 22.06.2012). The watermark is probaly similar to Briquet 13206 (central and SE of France mills, doc. Lyon 1630) as the countermark AB in a crowned tablet is found in the other drawing of the same series by the same artist, inv. MB 1733. The two drawings, which have the same waterline pattern (vertical) and same distance between chainlines (19-21 mm), were probably made on two halves of the same sheet or two half sheets from the same ream of paper; this will probably also be true for the other remaining drawing from the same series (Leiden, Universiteitsbibliotheek Leiden, Prentenkabinet, inv.no. PK-T-AW-944, #check). [2 illustrations]
Conditie recto: verticale vouw in het midden; verso: doorslag van inkt, papier- en lijmresten
Inscripties '350/b' (verso, midden, in pen in bruine inkt)
Merkteken Museum Boymans Rotterdam (L.288)
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur cat. 1901, nr. 390 (fl. 20,-); Londen/Parijs/Bern/Brussel 1972, p. 56; Boon 1992, p. 232 (onder nr. 129), p. 233 (onder nr. 130); Collection Catalogue 2012 (online); Parijs/Rotterdam 2014, onder nr. 104
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

In het tijdperk van de Rechters in het Oude Testament wordt Jefta, een krijgshaftig man uit Gilead, leider van de Israëlieten in hun oorlog tegen de Ammonieten. Aan de vooravond van de slag belooft hij God dat hij het eerste dat hem bij een behouden thuiskomst tegemoet komt, als brandoffer aan Hem zal opdragen. Wanneer hij na de overwinning in zijn woonplaats terugkeert, wordt hij door zijn dochter (en enige kind) met reidansen en trommels begroet. Op haar aandringen houdt Jefta zijn belofte aan God en offert haar (Richteren 11).

Op deze twee tekeningen van Pieter de Jode de Oude zijn drie andere episoden uit de geschiedenis van Jefta verbeeld. Op de eerste tekening wordt Jefta door zijn halfbroers uit Gilead verjaagd (Ri. 11:2). Op de achtergrond vragen de oudsten van Gilead hem terug te keren en hun aanvoerder in de strijd tegen de Ammonieten te worden (Ri. 11: 5-8). Dit gebeurde nadat Jefta naar het land Tob was gevlucht, waar een stel avonturiers zich bij hem aansloot. De tweede voorstelling toont Jefta’s gezantschap bij de koning van Ammon. Ze voeren een gesprek over het grondgebied van Israël waarop de koning aanspraakt maakt (Ri. 11:12-27).

Beide voorstellingen zijn ontwerptekeningen voor een serie van zes prenten met de geschiedenis van Jefta, waarvan er vijf werden getekend door De Jode en één – de derde uit de reeks – door Antonio Tempesta (1555-1630).1 De tekeningen werden gegraveerd door Nicolaes Rijckmans, een graveur uit Edam die een leerling was van De Jode en in de jaren 1620-26 in Rubens’ atelier werkte.2 Naast deze twee tekeningen – die ontwerpen zijn voor de eerste en tweede voorstelling in de reeks – is  alleen nog de voortekening voor de laatste prent bekend, Jefta offert zijn dochter, die zich in Leiden bevindt.3

Op beide tekeningen is goed te zien hoe de voorstelling eerst in zwart krijt (met hier en daar correcties) is getekend, vervolgens is vastgelegd met de pen en ten slotte voor de dieptewerking en plasticiteit met wassingen is voltooid. De blanco kaart op de tekening met Jefta’s gezantschap bij de koning van Ammon, die door twee boden wordt opgehouden en waarnaar de koning met zijn scepter wijst, is op de gravure een landkaart van Israël en het gebied van de Ammonieten geworden – ter ondersteuning van de gevoerde discussie.

Noten

1 Op basis van de watermerken in het papier van beide tekeningen kan worden geconstateerd dat de twee tekeningen mogelijk zijn gemaakt op twee helften van hetzelfde vel papier of op twee halve vellen uit dezelfde riem papier. Met dank aan Albert Elen.

2 Hollstein IX, p. 209 (N. Ryckmans naar Pieter de Jode I, nrs. 75-86, 12 Scenes uit het Oude Testament); Hollstein XX, 1978, p. 200, nrs. 1-6; Voor de graveur Nicolaes Rijckmans (ook Ryckmans, Ryckemans) zie Thieme-Becker dl. XXIX, p. 254, zonder geboorte-en sterfjaar. Volgens C. van Mulders in Turner 1996, dl. 17, p. 598 was hij een leerling van De Jode.

3 Leiden, Universiteitsbibliotheek Leiden, Prentenkabinet, inv.nr. PK-T-AW-944.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Pieter de Jode (I)

Antwerpen 1573 - Antwerpen 1634

Bekijk het volledige profiel