:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De apostel Thomas

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De apostel Thomas
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, penseel in grijze inkt, grijs gewassen, doorgegriffeld, kaderlijn in goud, op een rond stuk papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Diameter 139 mm
Makers Tekenaar: Jacques de Gheyn (II)
Inventarisnummer MB 1734 (PK)
Credits Aankoop 1939
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1939
Vervaardigingsdatum in circa 1589-1592
Signatuur geen
Watermerk geen (vV, 5P)
Inscripties 'N 92' en 'N / .o' (verso, onder, in pen in bruine inkt), 'z' en een onleesbare krabbel (verso, links, in potlood)
Merkteken geen
Tentoonstellingen Rotterdam/Washington 1985, no. 1; Rotterdam 2010-2011 (coll 2 kw 9); Parijs/Rotterdam 2014, no. 68.1; Washington 2017, no. #
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel IX, Prenten & Tekeningen (2011)
Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 3) (2015)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Jaarverslag 1939, p. 3; Van Regteren Altena 1983, dl. 2, nr. 73, dl. 3, p. 41, fig. 9; New Hollstein 2000a, dl. 1, p. 138 (onder nr. 93); cat. Parijs, Dessins anciens, Galerie Jean-Marie le Fell, 20 maart-7 april 2000, onder 1 tot 9a-9c; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Grijs gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Doorgriffelen > Doorgegriffeld > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Plaats van vervaardiging Amsterdam > Noord-Holland > Nederland > West-Europa > Europa
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Deze twee ronde voorstellingen van de apostelen Thomas en Mattheus te halven lijve zijn de definitieve ontwerptekeningen voor twee gravures in een reeks van veertien prenten met Christus, de twaalf apostelen en Paulus. Deze reeks werd door Jacques de Gheyn ontworpen, gegraveerd door zijn medewerker Zacharias Dolendo en door De Gheyn zelf uitgegeven.1 Nog vijf andere (doorgegriffelde) ontwerptekeningen voor deze serie zijn bewaard gebleven, voor Christus, Johannes en Simon in Parijs en voor Judas Thaddaeus en Matthias in Minneapolis en Washington.2 Ook deze zijn alle doorgriffeld.

Thomas was afkomstig uit Galilea en vooral bekend vanwege zijn aanvankelijke twijfel over de opstanding van Christus. Volgens apocriefe bronnen predikte hij later in Perzië en India het evangelie. Hij zou met een lans gedood zijn in opdracht van een Indiase koning aan wiens hof hij als architect werkzaam was.3 De lans waarmee De Gheyn Thomas verbeeldde is dan ook een symbool van zijn martelaarschap. Zijn tweede attribuut, het boek, is minder persoonsgebonden – vrijwel alle apostelen in de prentenreeks van De Gheyn en Dolendo hebben er een bij zich. De apostel en evangelist Mattheus, die voor zijn roeping door Christus tollenaar was, zou in Ethiopië het geloof verkondigd hebben. Hij werd met een zwaard gedood nadat hij kritiek geleverd had op de Ethiopische koning Hirtacus. Als apostel is zijn gebruikelijke attribuut daarom een zwaard, al werd hij ook wel met een hellebaard uitgebeeld, zoals hier het geval is.4

Beide tekeningen tonen mooie licht-donkercontrasten. Zo steekt bij Thomas zijn buitenproportionele linkerhand licht af tegen de donkere, gewassen achtergrond. Zijn rug en achterhoofd ogen daarentegen donker tegen een lichte achtergrond en zijn lans werpt een schaduw op zijn blote schouder. Met hun forse lichamen, kleine hoofden en uitgesproken handgebaren, doen de apostelen denken aan de vier evangelisten in de reeks (eveneens ronde) gravures die De Gheyn in 1588 graveerde naar Goltzius’ ontwerpen.5 Ook vertonen zij stilistische overeenkomsten met een reeks van veertien gravures Christus, de apostelen en Paulus die Goltzius omstreeks 1589 ontwierp en graveerde.6 Deze tekeningen met de apostelen zijn omstreeks 1591-1592 gedateerd, maar hun verwantschap met Goltzius’ maniëristische tekenstijl uit de jaren voor zijn vertrek naar Italië in 1590, maakt het aannemelijk dat zij wellicht nog enkele jaren eerder ontstonden, omstreeks 1589.7 De prentenreeks is te dateren tussen 1592 en 1600 – de jaren waarin De Gheyn als prentenuitgever actief was.8

Noten

1 New Hollstein 2000a, nrs. 86-99, Christus, de apostelen en Paulus, met datering ca. 1596.

2 Christus, Simon en Johannes: Parijs, Fondation Custodia, coll. Frits Lugt, respectievelijk inv. nr. 2000-T.29, 2000-T.30 en 2000-T.31; Van Regteren Altena 1983, dl. 2, nrs. 66, 70, 76 (als ‘lost designs’). Judas Thaddaeus en Matthias: respectievelijk in Minneapolis, The Minneapolis Institute of Art, inv.nr. 67.46.2 en Washington D.C., National Gallery of Art, inv.nr. G 1982.97.1); Van Regteren Van Regteren Altena 1983, dl. 2, nrs. 77-78; Rotterdam/Washington 1985, nrs. 3-4.

3 Réau 1955, dl. III, pp. 1266-1267.

4 Réau 1955, dl. III, pp. 927-928.

5 New Hollstein 2000a, nrs. 64-67.

6 New Hollstein 2012, nrs. 35-48.

7 Van Regteren Altena 1983, dl. 2, p. 31, als vroege jaren 1590; Rotterdam/Washington 1985, p. 39, als 1591/1592.

8 New Hollstein 2000a, dl. 1, p. xx.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacques de Gheyn (II)

Antwerpen 1565 - Den Haag 1629

Bekijk het volledige profiel