:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Portret van een jonge vrouw

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Portret van een jonge vrouw
Materiaal en techniek Zwart en rood krijt, kaderlijnen met de pen in zwarte inkt, op wit gegrondeerd perkament
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 162 mm
Breedte 110 mm
Makers Tekenaar: Hendrick Goltzius
Inventarisnummer MB 1739 (PK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1847
Vervaardigingsdatum in circa 1605 -1610
Signatuur 'HG' [ineen, gedeeltelijk afgesneden door het kader] gemonogrammeerd (rechtsonder, in rood krijt)
Watermerk geen
Conditie oppervlakte vuil in de hoeken, linkerbovenhoek niet vlak
Inscripties 'o' (linksonder, in potlood), 'no 4 [oorspronkelijk 6] van goltius' (verso, midden, in potlood), '33/ 32/ f 10,-- / Gr 10.180' (verso, linksonder, in potlood)
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Merkteken Museum Boymans (L.1857)
Tentoonstellingen Den Haag 1952, no. 50; Rotterdam/Haarlem 1958, no. 54; Brussel/Hamburg 1961, no. 2; Parijs/Rotterdam 2014, no. 80; Rotterdam 2019-20 (Boijmans bij de Buren, Kunsthal); Washington 2017, no. #
Interne tentoonstellingen Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 2) (2015)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Boijmans bij de Buren - Meesterlijk! (2019)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Cat. 1852, nr. 317; Cat. 1869, nr. 187; Reznicek 1961, nr. 373; Schapelhouman 1979, p. 71, n. 2; Filedt Kok 2004, p. 39; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Toen dit portret zich in de tekeningencollectie van Valerius Röver (1686-1739) bevond, noteerde deze Delftse verzamelaar: ‘een zeer schoon meysjes tronie, van vlees bloud na ’t leven, extra konstig met root en zwart krijt, op perkement getekent van Goltzius – om dit meysje hebbe veele vrijers gehad, als zijnde een juweel van Goltzius, en mij is van de beste Italiaanse Tekeningen daar voor gepresent, uit de Collectie van de Heren te Cate en Rutgers.’1 Dat de verzamelaars Lambert ten Kate (1674-1731) en Antoni Rutger (1695-1778) bereid zouden zijn geweest Italiaanse tekeningen te ruilen tegen dit portret, maakt duidelijk hoezeer Goltzius’ jonge vrouw met haar rode wangen en neergeslagen blik door achttiende-eeuwse collectioneurs werd gewaardeerd. Ongetwijfeld heeft dat te maken met de verfijnde tekenstijl in gekleurd krijt waarin Goltzius deze tekening uitvoerde en die aansloot bij de achttiende-eeuwse smaak. Hij tekende het vrouwenportret in dunne contourlijnen op een gladde ondergrond van gegrondeerd perkament. De wangen, lippen en halslijn hebben een poederige zachtheid doordat Goltzius daar het rode krijt doezelde.

In de negentiende eeuw stond de tekening te boek als een portret van Goltzius’ zuster Sophia, één van zijn twee jongere zusters.2 Haar geboortejaar is niet bekend, zij overleed tussen 1627 en 1633 in Alkmaar. In 1595 trouwde ze met de prentenontwerper en graveur Cornelis Jacobsz. Drebbel (1572-1633), die regelmatig voor Hendrick Goltzius prentenontwerpen graveerde.3 Of het hier werkelijk gaat om een portret van Sophia, is echter niet met zekerheid te zeggen. Reznicek dateerde de tekening na 1605 en toen was zij vermoedelijk al ouder dan de hier uitgebeelde vrouw.

Sophia’s naam is ook verbonden met het portret van een lezende jonge vrouw, uitgevoerd in metaalstift op een tafelet en daterend van omstreeks 1591.4 Ook in dit geval berust de identificatie met Sophia op overlevering – de tekening wordt in een veilingcatalogus uit 1778 een portret van Sophia genoemd – al is het door het onconventionele karakter van dit Berlijnse portret wel aannemelijk dat de lezende vrouw afkomstig is uit Goltzius’ familie of vriendenkring.5 Hetzelfde kan gezegd worden van dit Rotterdamse portret: door de neergeslagen blik is het eerder een studie van een vrouw uit Goltzius naaste omgeving dan een in opdracht gemaakt portret.

De tekening maakt deel uit van een groep portretten van jonge vrouwen in rood en zwart krijt, die volgens Reznicek in de jaren 1605-1610 ontstonden.6 Tot die groep behoren bijvoorbeeld ook de twee veel bekendere vrouwenportretten van Goltzius in het Amsterdams Historisch Museum, die in het verleden beschouwd werden als portretten van de dichteressen Anna Roemersdr. Visscher en Maria Tesselschade.7 Deze identificaties zijn waarschijnlijk afkomstig van de achttiende-eeuwse verzamelaar Cornelis Ploos van Amstel, maar sinds lange tijd worden beide voorstellingen betiteld als ‘portret van een jonge vrouw’. Nog zes andere vrouwenportretten kunnen tot deze groep gerekend worden. Geen van deze vrouwen kijkt de beschouwer recht aan: ze lezen, slaan hun blik neer of staren dromerig voor zich uit.8

Noten

1 Inventaris Valerius Röver 1732, UB A’dam (mss 11-17), ongepagineerde lijst van port. 33, p. 33; geciteerd door Filedt Kok 2004, p. 39, voor bron idem, p. 58 (n. 50).

2 cat. 1852, nr. 317 and cat. 1869, nr. 187, in beide catalogi als ‘Portret van Sophia Goltzius, zuster van den Schilder’.

3 Van Thiel-Stroman in Köhler/Biesboer 2006, p. 156.

4 Berlin, Staatliche Museen, Kupferstichkabinett, inv.nr. KdZ 2308, Reznicek 1961, nr. 347.

5Schapelhouman in Amsterdam/New York/Toledo 2003, p. 160, nr. 52.

6 Schapelhouman 1979, p. 71.

7 Inv.nrs. A 10184 and A 10185, Schapelhouman 1979, pp. 70-71, nrs. 40-41; Reznicek 1961, nrs. 355-356.

8 Reznicek 1961, nrs. 357, 358, 368, 369, 370, 371.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Hendrick Goltzius

Brüggen 1558 - Haarlem 1617

Hendrik Goltzius was een graveur uit Haarlem. In het begin graveerde hij voornamelijk werken naar het ontwerp van andere kunstenaars, maar later ook zijn eigen...

Bekijk het volledige profiel