:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De verschijning van Christus aan het meer van Tiberias

De verschijning van Christus aan het meer van Tiberias

Anoniem (in circa 1545-1550)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De verschijning van Christus aan het meer van Tiberias
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, bruin, geel, groen en grijs gewassen, wit gehoogd, rood krijt (sporen), kaderlijnen met de pen in zwarte inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 299 mm
Breedte 472 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Navolger van: Jan van Scorel
Inventarisnummer MB 1771 (PK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1847
Vervaardigingsdatum in circa 1545-1550
Signatuur geen
Watermerk Gothic letter P surmounted by a flower, twice, in each of the two component sheets of paper, slightly differing in size: #1 (58 x 22, between P2-3 from the top, PP30; vV, ?P)#2 (55x19mm, between P2-3 from below, PP28mm; vV, 11P), similar to Briquet 8812 (doc. Leiden 1560). [AE]
Conditie recto: niet vlak, scheurtjes, reparatie boven koe, oppervlakte vuil, oude retouches
Inscripties 'Schorel' (linksonder, in pen in bruine inkt), 'Schorel' (linksonder, in potlood)
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Merkteken geen
Herkomst F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; gelegateerd aan de stad Rotterdam in 1847
Tentoonstellingen cat. 1852, nr. 932 (Jan van Scorel); cat. 1869, nr. 796 (Jan van Scorel); Utrecht 1913, suppl. nr. 40; Utrecht 1955, p. 92, nr. 118 (circle Jan van Scorel)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Cat. 1852, nr. 932 (Jan van Scorel); Cat. 1869, nr. 796 (Jan van Scorel); Utrecht 1913, suppl. nr. 40; Beets 1914, pp. 101-102 (Jan van Scorel); Baldass 1916, pp. 7-8 (navolger Jan van Scorel); Hoogewerff 1923, pp. 99, 143 (Jan van Scorel); Steinbart 1929, p. 104 (navolger Jan van Scorel); Hoogewerff IV, 1942, pp. 123, 227-229 (navolger Jan van Scorel, ’Monogrammist van Valenciennes’); Utrecht 1955, p. 92, nr. 118 (omgeving Jan van Scorel); Franz 1969, p. 65; Grosshans 1980, p. 246, onder nr. 100 (Jan van Scorel); Alders 1999, p. 59; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Gehoogd > Schildertechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Groen gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Grijs gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geel gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

n dit panoramische landschap is de Verschijning van Christus aan het Meer van Tiberias (Johannes 21: 1-23) verbeeld en niet, zoals traditioneel wordt gedacht, de roeping van Petrus op het meer van Galilea.1 Na zijn opstanding verscheen Christus een aantal keer aan zijn leerlingen, zoals hier aan de oever van het meer van Tiberias. Als de apostelen terugkomen van een nachtelijke en onsuccesvolle vistocht zien zij een man staan die hen gebiedt het net aan de rechterzijde van de boot uit te werpen (hier incorrect aan de linkerzijde afgebeeld). Het net vult zich op wonderbaarlijke wijze en daaropvolgend herkennen de apostelen in de man hun Heer. In zijn enthousiasme stroopt Petrus stroopt zijn kleed op en springt in het water. Als daarna ook de andere leerlingen aan land komen, zien ze een vuurtje met vis erop en brood, dat Jezus aan hen uit zal delen. Het vogelvlucht perspectief waarin de voorstelling getekend is, verleent de tekening het karakter van een wereldlandschap.2

Beets schreef de tekening toe aan Jan van Scorel op basis van vergelijking met diens schilderij de Roeping van Petrus, die zich toen in de verzameling Riemsdijk bevond.3 Alleen Hoogewerff volgde Beets in zijn monografie over de schilder, maar kwam hierop terug in zijn vijfdelige geschiedenis van de Noord-nederlandse schilderkunst.4 Hij bracht het in verband met De doop van Christus, nu in Indianapolis.5 Zijns inziens behoorde dat schilderij tot een groep werken waarvan hij de meester, een navolger van Jan van Scorel, voorzag van de noodnaam ‘Monogrammist van Valenciennes’. De minimale tekening van de Rotterdamse voorstelling, de weinig subtiele inkleuring, de merkwaardige onderlinge verhoudingen in het landschap en de zwak getekende figuren maken duidelijk dat het hier inderdaad om een andere, zwakkere hand dan Jan van Scorel moet gaan. Deze is echter beslist niet dezelfde kunstenaar als De doop van Christus die samen met de Roeping van Petrus als laat werk van Scorel van circa 1545-50 kan worden beschouwd.6 De indeling van de landschappen in deze schilderijen is vergelijkbaar met die op de hier besproken tekening: op een soort platform in de voorgrond staat Christus die een hoofdrol vervult in ieder verhaal, waarnaast het water begint en zich uitstrekt tot in het oneindige, geflankeerd door een landschap met grillige rotspartijen. Een derde schilderij Christus predikt op het meer van Galilea van Jan van Scorel, rond dezelfde tijd gedateerd, toont dezelfde opbouw.7 De boom, hier direct op de voorgrond geplaatst, is ook te zien in de drie schilderijen maar dan iets meer op het middenplan. De wortels van de boom in de Roeping van Petrus liggen net als in deze tekening boven de grond. De overeenkomsten met de schilderijen maken aannemelijk dat ze door een navolger van Jan van Scorel is vervaardigd. De tekening zal waarschijnlijk rond dezelfde tijd, 1545-50, moeten worden gedateerd. De summiere contourlijnen, die de voorstelling slechts schematisch weergeven, geven de indruk dat deze tekening van een voorbeeld, wellicht een onbekend werk van Van Scorel, is overgenomen. Zonder de gekleurde wassingen zou er weinig van overblijven: hoewel niet overal even effectief, vormen deze het landschap.

Noten

1 Grosshans 1980, p. 246.

2 Een uitgebreide studie over het wereldlandschap is geschreven door W. Gibson, “Mirror of the eart”. The world landscape in sixteenth-century Flemish painting, Princeton 1989.

3 Beets in Utrecht 1913, onder nr. 40 en Beets 1914, pp. 101-102. Jan van Scorel, Roeping van Petrus, particuliere collectie, U.S.A.; Faries 1998, p. 113, ill. 1.

4 Hoogewerff 1923, p. 99 en Hoogewerff IV, 1942, p. 227, n. 2.

5 Indianapolis, Indianapolis Museum of Arts, inv. nr. 59.12; Hoogewerff IV, 1942, pp. 220-221, ill. 97.

6 Faries 1998, p. 114.

7 Boston, Museum of Fine Arts, inv. nr. 50.293; Faries 1998, p. 114

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker