:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Boslandschap met reizigers en gebouwen

Boslandschap met reizigers en gebouwen

Peter Stevens (II) (in circa 1601-1607)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Boslandschap met reizigers en gebouwen
Materiaal en techniek Zwart krijt (sporen), pen in bruine inkt, bruin, groen en rood gewassen, doorgegriffeld, kaderlijnen met de pen in zwarte inkt, gemonteerd op een secundaire drager met kaders
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 156 mm
Breedte 259 mm
Makers Tekenaar: Peter Stevens (II)
Vroegere toeschrijving: Lucas van Valckenborch
Inventarisnummer MB 1779 (PK)
Credits Aankoop met steun van Vereniging Rembrandt, 1937
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1937
Vervaardigingsdatum in circa 1601-1607
Signatuur geen
Watermerk onbekend (geplakt op op secundaire drager)
Conditie op secundaire drager geplaatst; verso: papier- en lijmresten
Inscripties '20' en 'N 87' (op secundaire drager, rechtsonder, in potlood), 'Eijans fan collections du cabinnet de feun / M.r. Bulden/ no 79 / Coerrel' (verso, op secundaire drager, midden, in pen in bruine inkt), ' 593-' (verso, linksonder, in zwart krijt)
Merkteken P.J. Mariette (L.1852)
Tentoonstellingen Essen/Wenen 1988, no. 272; Praag 1997, no. I 296; Rotterdam 2004b; Parijs/Rotterdam 2014, nr. 98
Interne tentoonstellingen Het jaar rond met Bol (2004)
Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 3) (2015)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Jaarverslag 1937, p. 5; Zwollo 1968, p. 156, p. 158; Gerszi 1971, p. 85, onder nr. 249; Hollstein XXI, 1980, p. 54 (onder nr. 266).; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Doorgriffelen > Doorgegriffeld > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Rood gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Groen gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Dit gekleurde en sfeervolle bosgezicht is de voortekening voor een prent gegraveerd door Aegidius Sadeler (ca. 1570-1629) in de prentenreeks Acht Boheemse landschappen, waarop Stevens als inventor vermeld wordt.1 Voor deze prentenserie zijn nog twee andere voortekeningen bewaard gebleven.2 Zowel de drie tekeningen als de prentenreeks zijn ongedateerd. Wegens de sterke verkortingen in de voorstellingen en de naar verhouding kleine figuren, dateerde Zwollo de tekeningen tussen 1601 en 1607.3

Het Rotterdamse blad toont links op de voorgrond een begroeide ruïne waarlangs reizigers over een pad lopen, dat leidt naar een brug waarop nog twee figuren staan. Ze zijn op weg naar de lager gelegen hoeve die als pleisterplaats fungeert. Voor de deur zitten mensen met beladen ezels, terwijl rechts reizigers met hun bepakte dieren weer op pad gaan. Daarachter is een doorkijkje dieper het dal in. Dieptewerking is bereikt door het gebruik van donkere wassingen op de voorgrond – in de ruïne, de bomen en het bospad – in combinatie met zachte, grijsgroene wassingen op het tweede en derde plan. Op de gravure die Sadeler op basis van deze tekening maakte, valt door de rondboog van de ruïne op de voorgrond een lichtbundel op de twee reizigers linksvoor, waarvan de een de ander een mantel omhangt. Dit licht-donkercontrast is op de tekening wel gesuggereerd, maar minder sterk aanwezig.

Van Stevens zijn nog enkele andere ontwerptekeningen voor gravures bewaard gebleven, zoals drie voortekeningen voor een eveneens door Aegidius Sadeler gegraveerde prentenserie met de vier seizoenen.4

Noten

<

1 Hollstein XXI, 1980, p. 54, nr. 266, de gehele reeks, pp. 54-55, nrs. 263-270. Aegidius Sadeler graveerde nog twee ongedateerde reeksen van elk acht gravures met Boheemse landschappen naar ontwerptekeningen van Pieter Stevens, zie idem, pp. 51-52, nrs. 247-254 en pp. 52-53, nrs. 255-262.

2 Bassano del Grappa (Italië), Museo Civico, Groep jagers rustend bij drie bomen, inv. nr. 149, en Reiskonvooi, inv. nr. 138, zie Zwolle 1982, p. 110,  afb. 19 en 21. Deze tekeningen zijn ontwerpen voor Hollstein XXI, 1980, p. 54, nr. 267 en p. 55, nr. 270.

3 Essen/Vienna 1988, p. 396 (onder nr. 272).

4 Zomer, Oxford, The Ashmolean Museum; Parker 1938 nr. 71; Zwollo 1968, p. 174, fig. 239; Essen/Vienna 1988, nr. 278. Herfst, Frankfurt, Städelsches Kunstinstitut, inv. nr. 2962: Zwollo 1968, p. 162, fig. 223. Winter, Wenen, Albertina, inv. nr. 7960; Benesch 1928, nr. 352. Voor de prentenserie zie Hollstein XXI, 1980, p. 39, nrs. 142-145. De gravure Winter is gedateerd 1620.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Peter Stevens (II)

Mechelen circa 1567 - Praag in of na 1626

Bekijk het volledige profiel