:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De vogelvangers

Vraag maar raak

  • Guido Dirix vroeg

    Heb een ets orgineel van de vogelvangers Jan van der straet vraag is deze is ingekleurd .ik kan jullie een foto sturen .graag had ik hierover meer over geweten

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dag Guido, met deze specifieke vraag kan je beter contact opnemen met een van de conservatoren prenten en tekeningen bij het museum. Op onze website kan je hun contact informatie terugvinden: https://www.boijmans.nl/directie-en-medewerkers.

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De vogelvangers
Materiaal en techniek Pen en penseel in bruine inkt, wit gehoogd, doorgegriffeld, kaderlijnen met de pen in bruine inkt, op lichtbruin papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 184 mm
Breedte 275 mm
Makers Tekenaar: Johannes Stradanus
Inventarisnummer MB 1903 (PK)
Credits Uit de nalatenschap van F.J.O. Boijmans, 1847
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1852
Vervaardigingsdatum in circa 1596
Signatuur ‘strada’ gesigneerd (l.o., in pen in bruine inkt)
Watermerk none. In the backing paper a large watermark: Strasburg Bend in an ornamental shield, surmounted by a small diamond, a bunch of grapes and initials CKV (?) on top (173 x 80mm, on P3-4 from below, vV, 6P, coarse) similar to Heawood 119-120 (doc. Marseilles 1764 or after) and Churchill 435 (French, doc. 1785). [AE]
Inscripties ‘Stradanus’ (verso, m.o., in potlood), onontcijferbare spiegelbeeldige afdruk van horizontale tekstregels (verso, in pen in bruine inkt)
Verzamelaar F.J.O. Boijmans
Merkteken Museum Boymans (L.1857)
Herkomst F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; gelegateerd aan de stad Rotterdam in 1847
Tentoonstellingen Rotterdam 2004b; Rotterdam 2009; Parijs/Rotterdam 2014, nr. 58; Washington 2017, nr. #
Interne tentoonstellingen Prentenkabinet: Vogels van diverse pluimage (2009)
Het jaar rond met Bol (2004)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Cat. 1852, nr. 954; Cat. 1869, nr. 818; Cat. 1901, p. 62, nr. 851; Bok van Kammen 1977, p. 439; Baroni Vannucci 1997, pp. 313-314, nr. 577, ill.; New Hollstein 2008b, dl. 3, p. 196, onder nr. 520; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Wit gehoogd > Hogen > Gehoogd > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Doorgriffelen > Doorgegriffeld > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Albert J. Elen

Dit is de originele voortekening voor een prent in een omvangrijke reeks van 104 jachtvoorstellingen, in Antwerpen uitgegeven door Philips Galle met de titel Venationes Ferarum, Avium, Piscium […] (ill. 1).1 De tekening is gebaseerd op een kleine voorbereidende schets, nu in New York2 en is gegraveerd door Jan Collaert II, één van de graveurs die aan dit project meewerkten. De prentserie was aanvankelijk beperkter van opzet, 43 prenten voorafgegaan door een titelblad met een opdracht aan Cosimo de’Medici, uitgegeven in twee edities door Galle in 1578-1580.3 Deze uitgave was zo’n succes dat er nog 61 prenten naar ontwerpen van Stradanus werden gemaakt, die voortborduurden op het thema van de jacht op uiteenlopende soorten dieren.4 De ontwerptekeningen voor deze rond 1596 door Galle in twee edities, één van 32 en één van 29 prenten, uitgegeven vervolgreeks, waartoe ook de Rotterdamse tekening behoort, zijn door Stradanus gedurende een groot aantal jaren geleverd. De complete prentreeks heeft nog verschillende edities gehad in de zeventiende eeuw.

De eerste uitgave van Galle was gebaseerd op een eerdere serie van zes prenten, uitgegeven door zijn leermeester Hiëronymus Cock (en zijn erven) in Antwerpen in het jaar van zijn overlijden 1570, gevolgd door twee uitgaven van elk zes prenten in 1574 en 1576.5 Hiervoor heeft Stradanus in 1567 de ontwerptekeningen geleverd. Om het copyright, dat de weduwe Cock zorgvuldig bewaakte, te omzeilen liet Philips Galle door Stradanus nieuwe ontwerpen tekenen, die variaties betroffen op de eerdere ontwerpen, aangevuld met nieuwe jachtvoorstellingen. Deze eerste prentserie is een grafische vastlegging van de 28 grote wandtapijten met jachtvoorstellingen binnen brede decoratieve borders, die Stradanus tussen 1561 en 1567 had ontworpen in opdracht van Cosimo de’ Medici (1389-1464) voor de Villa Medicea in Poggio a Caiano, een dorp ten westen van Florence.6 Voor deze serie heeft Stradanus de ontwerpen gereed voor verdere verwerking op cartons aangeleverd. Dit waren grote tekeningen op ware grootte uitgevoerd op aaneen gemonteerde vellen zwaar papier, die als modellen dienden voor de tapijtwevers in de Arazzeria Medicea en na gebruik zijn weggegooid. De serie van Cock is dus direct na voltooiing van de tapijten (1568) tot stand gekomen.

Stradanus gebruikte verschillende antieke en contemporaine bronnen voor de beschrijvingen van de diverse jachten, waaronder Plinius’ Historia naturalis en het Livre de chasse van Gaston Phebus.7 Voor de uitbeelding van de jacht op vogels beschikte hij over het Librum ruralium commodorum van Pietro de’Crescenzi, een verlucht manuscript dat in 1471 voor het eerste in druk verscheen. Stradanus heeft de jacht op uiteenlopende soorten inheemse en exotische zoogdieren, reptielen, vissen en vogels en de specifieke jachtmethoden voor elk gedetailleerd en met grote inventiviteit uitgebeeld.

In de Rotterdamse ontwerptekening worden vogels (rietzangers) gevangen met behulp van lokvogels, een destijds alom toegepaste methode: drie uilen zijn in een open veld met kleine bosjes neergezet op krukjes, waaraan ze met touwtjes aan de poten zijn vastgebonden. Een vierde uiltje staat op een  kooitje. De uiltjes dienen om kleine vogels te lokken die hun weerloze nachtelijke belagers komen pesten. Op de grond liggen lijmstokken, die door als struiken gecamoufleerde jagers worden uitgestoken. Manden staan naast hen klaar om de dode vogels in te doen. In de achtergrond wordt gejaagd met behulp van een klapnet, een methode die Stradanus in een andere compositie uitvoeriger heeft uitgebeeld.8 Op de voorgrond is een klein gezelschap bezig om dode vogels op te bergen in manden, terwijl een klein kind geknield naar de jachtpartij kijkt.

Stradanus heeft de vogeljacht meerdere malen getekend voor de prentserie, met telkens andere soorten en vangstmethodes. Ook het vertrek en de terugkeer van de jacht beeldde hij uit. Een vergelijkbare tekening is in Parijs, het ontwerp voor nr. 21 [81] in de prentreeks.9 De vogels (spreeuwen) vliegen daar met de poten vastgebonden aan lange gelijmde lijnen om andere vogels te lokken en te kunnen vangen; ook is er een vogel (raaf) aan een paaltje vastgebonden om agressieve vogels aan te trekken. In de ontwerptekening voor prent nr. 40 in de reeks, nu in Cambridge, is de jacht op kraanvogels uitgebeeld, die zich met hun koppen klemzetten in papieren kokers in hun poging het aas onderin te bereiken.10 Beide tekeningen hebben een overeenkomstige indeling van de compositie, met jagers op de voorgrond verdekt opgesteld tussen bomen en struikgewas, en de feitelijke jacht op het helder verlichte middenplan, zij het spiegelbeeldig ten opzichte van de Rotterdamse tekening.

[caption id="attachment_14332" width="800" align="alignleft"]fig. 1. Jan Collaert II after Jan van der Straet. Bird Hunt with Owls, co. 1593. London. British Museum, inv. no. 1957,0413.76fig. 1. Jan Collaert II after Jan van der Straet. Bird Hunt with Owls, co. 1593. London. British Museum, inv. no. 1957,0413.76[/caption]

Noten

1 Baroni Vannucci 1997, p. 378, nr. 693.68, ill.; New Hollstein 2005-06, deel 6, pp. 202, 220, nr. 1522, ill.; New Hollstein 2008b, vol. 3, pp. 195-196, 228, nr. 520, ill.

2 New York, Smithsonian’s Cooper-Hewitt National Design Museum, inv. 1901-39-165; Baroni Vannucci 1997, pp. 320-321, nr. 603, ill.

3 New Hollstein 2008b, vol. 3, pp. 133-174, nrs. 421-464, ill.

4 New Hollstein 2008b, vol. 3, pp. 175-231, nrs. 465-526, ill.

5 Baroni Vannucci 1997, pp. 354-355, nrs. 684.1-5 (prenten met de decoratieve borders van de wandtapijten) en 685.1-12 (zonder borders), ill.; New Hollstein 2008b, vol. 3, pp. 116-121, nrs. 403-408, ill. (met borders), pp. 122-126, nrs. 409-414, ill. (zonder borders), pp.127-132, nrs. 415-420, ill. (zonder borders).

6 Van de tapijten zijn er twaalf bewaard gebleven in Florence, Soprintendenza per i Beni Artistici e Storici; Baroni Vannucci 1997, p. 349, nr.  683.1-12, ill., pp. 337-341, kl.ill.

7 Baroni Vannucci 1997, pp. 371-372.

8 Ganzenjacht, verblijfplaats van de ontwerptekening onbekend; Baroni Vannucci 1997, p. 383, nr. 693.66, ill. (prent); New Hollstein 2008b, vol. 3, pp. 519, 227, nr. 519, ill.

9 Parijs, Fondation Custodia, Collectie Frits Lugt, inv. 1985-T.29; Boon 1992, no 347, ill. (tekening); Baroni Vannucci 1997, p. 314, nr. 579, ill. (tekening), p. 385, nr. 693.81 (prent); New Hollstein 2008b, vol. 3, pp. 184, 210, nr. 486, ill. (prent).

10 Cambridge, Fitzwilliam Museum, inv. PD. 736-1963 (tekening); D. Scrace, Italian drawings at The Fitzwilliam Museum, Cambridge, Cambridge 2011, no. 634, ill. (tekening); Baroni Vannucci 1997, p. 312, nr. 573 (tekening), p. 378, no. 693.40, ill. (prent); New Hollstein 2008b, vol. 3, pp. 187, 214, nr. 493, ill. (prent).

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Johannes Stradanus

Brugge 1523 - Florence 1605

Bekijk het volledige profiel