:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Imaginair stadsgezicht met de aanbidding der herders

Imaginair stadsgezicht met de aanbidding der herders

Hendrick Hondius (I) (in 1618)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Imaginair stadsgezicht met de aanbidding der herders
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, blauw gewassen, kaderlijnen met de pen in bruine inkt, doorgegriffeld
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 167 mm
Breedte 225 mm
Makers Tekenaar: Hendrick Hondius (I)
Inventarisnummer MB 1949/T 1 (PK)
Credits Aankoop 1949
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1949
Vervaardigingsdatum in 1618
Signatuur '1618.' en 'Hh.' [ligatuur] gedateerd en gemonogrammeerd (rechtsonder, in pen in bruine inkt)
Watermerk Coat of arms with a walking bear in a diagonal bend, three balls, cross and letter C beneath (108 x 50mm, on P3-4 from below, below the centre; vV, 7P, heavily cropped folio), similar to Churchill 279 (Arms of the city of Berne, Switserland, Dürring papermakers, doc. 1630). [AE]
Conditie oxidatievlekken
Inscripties '871' (verso, linksonder, in potlood, omcirkeld), 'Jbj oid' (verso, middenonder, in blauwe inkt, mogelijk gedrukt)
Merkteken L. Deglatigny (L.1768a)
Tentoonstellingen Parijs/Rotterdam 2014, nr. 103; Washington 2017, nr. #
Interne tentoonstellingen Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 2) (2015)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Jaarverslag 1949, pp. 4, 18; New Hollstein 1994, p. 14; Orenstein 1996, pp. 52-53, ill. 32; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Blauw gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Dit is de ontwerptekening voor de gravure uit hetzelfde jaar 1618, die door Hendrick Hondius op basis van zijn eigen tekening werd gegraveerd en uitgegeven.1 Het bijbelse thema van de voorstelling, De aanbidding der herders (Lucas 2:16) rechts in de hoek, maakte hij ondergeschikt aan het sterk perspectivische stadsgezicht en de fantasiegebouwen in renaissancestijl. Het verdwijnpunt ligt links en het licht komt van buiten de voorstelling rechts, waardoor de linkerzijde van de bebouwing in de schaduw ligt. Op de voorgrond staan twee pratende mensen die als repoussoir dienen. Een groepje mensen loopt naar het Christuskind onder het afdak. Diepte wordt gesuggereerd door de steeds kleiner wordende figuren en door de blauwe wassingen, die voor dieper van kleur zijn dan op de achtergrond.

Hondius werd in 1597 lid van het Haagse Sint Lucasgilde en werkte sindsdien als graveur en uitgever in de hofstad. Deze tekening dateert uit de meest productieve periode van Hondius’ Haagse prentenbedrijf, de jaren tussen 1605 en 1620. Nadat Hondius in 1603 in Amsterdam en in 1604 in Leiden verbleef, vestigde hij zich in de zomer van 1605 opnieuw in Den Haag. Hij opende een prentenwinkel aan het Buitenhof en nam tenminste twee graveurs in dienst, Simon Frisius en Andries Stock, die hem hielpen bij de uitvoering van portret- en  en landschapsseries en met de uitgave van geïllustreerde boeken. In deze periode maakte hij tekeningen die door hemzelf of door Simon Frisius in prent werden gebracht. Naast deze tekening De aanbidding van de herders zijn dat bijvoorbeeld De terugkeer van de verloren zoon in Amsterdam, De vlucht naar Egypte in Kopenhagen en De aanbidding van de koningen in Cambridge.2 De laatstgenoemde tekening, die omstreeks 1610-1618 gedateerd wordt, is evenals de Rotterdamse tekening uitgevoerd in pen en bruine inkt, met blauwe wassingen. Ook in twee andere, tamelijk grote tekeningen in pen en bruine inkt, De doop van de kamerling en Elia gevoed door de raven, paste Hondius blauwe wassingen toe.3

Noten

<

1 Hollstein IX, 1953, p. 87, nr. 26; New Hollstein 1994, nr. 6. De gravure is voorzien van het opschrift Hh Inventor en sculps. Cum privilegio en van de datering 1618.

2 Orenstein 1996, pp. 50-53; De terugkeer van de verloren zoon, Amsterdam, Rijksmuseum, inv.nr. 1911:84; Schapelhouman 1987, nr. 33; gegraveerd door Hondius, New Hollstein 1994, p. 14, nr. 12. De vlucht naar Egypte (Kopenhagen, Statens Museum for Kunst, inv.nr. ***) en De aanbidding van de koningen (Cambridge, Fitzwilliam Museum, inv.nr. PD 412-1963) zijn beide gegraveerd door Frisius, zie New Hollstein 2008a, nrs. 3-4.

3 Zie voor De doop van de kamerling, particuliere verzameling, Nederland; Rotterdam/Paris/Brussels 1976, nr. 77; Elia gevoed door de raven, Londen, The British Museum, inv.nr. 1847-3-6-7; Popham 1932, p. 166, nr. 2.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Hendrick Hondius (I)

Duffel 1573 - Den Haag 1650

Bekijk het volledige profiel