Dit is een van de vele voortekeningen voor de prentillustraties in 'Wapen handelinghe van Roers, Musquetten ende Spiessen', uitgegeven in Den Haag in 1607. Dit militaire handboek in acht delen was opgedragen aan de Staten-Generaal en stadhouder Prins van Oranje-Nassau Maurits, de hervormer van de Hollandse strijdmacht. Elke prent illustreert een instructie. Dit is de 28ste instructie in deel twee (getiteld 'V laedtstock wt u Musquet treckt') die laat zien hoe de musketier na het laden met buskruit de laadstok uit de loop van het geweer trekt.
Specificaties
Titel | Soldaat die zijn musket laadt |
---|---|
Materiaal en techniek | Pen in bruine inkt, grijs gewassen, kaderlijnen met de pen in bruine inkt |
Objectsoort |
Tekening
> Tweedimensionaal object
> Kunstvoorwerp
|
Locatie | Dit object is in het depot |
Afmetingen |
Hoogte 265 mm Breedte 183 mm |
---|---|
Makers |
Tekenaar:
Jacques de Gheyn (II)
|
Inventarisnummer | MB 1959/T 11 (PK) |
Credits | Aankoop 1959 |
Collectie | Tekeningen & Prenten |
Verwervingsdatum | 1959 |
Vervaardigingsdatum | in circa 1597-1600 |
Signatuur | geen |
Watermerk | geen (vH, 7P) |
Conditie | recto en verso oxydatievlekken |
Inscripties | '28' (rechtsonder, in pen in bruine inkt) |
Merkteken | geen |
Tentoonstellingen | Rotterdam/Washington 1985, nr. 18; Florence 2000, nr 55; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 2); Rotterdam 2009-2010 (Landsknechten); Parijs/Rotterdam 2014, nr. 69; Washington 2017, ro. # |
Interne tentoonstellingen |
Landsknechten en Turken (2009) De Collectie Twee - wissel II, Prenten & Tekeningen (2009) |
Externe tentoonstellingen |
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014) Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017) |
Onderzoek |
Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw |
Literatuur | Rotterdam/Amsterdam 1961, p. 41; Parijs/Antwerpen/Londen/New York 1979, p. 82; Van Regteren Altena 1983, dl. 2, nr. 415, dl. 3, pl. 129; New Hollstein 2000a, dl. 2, p. 169 (onder nr. 410); Collection Catalogue 2012 (online) |
Materiaal | |
Object | |
Techniek |
Grijs gewassen
> Wassen
> Gewassen
> Tekentechniek
> Techniek
> Materiaal en techniek
|
Geografische herkomst | Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa |
Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw
Auteur: Yvonne Bleyerveld
Deze tekening van een soldaat die zijn geweer laadt, is een ontwerptekening voor de reeks gravures in het instructiewerk Wapenhandelinghe van Roers Musquetten ende Spiessen van Jacques de Gheyn, dat voor het eerst verscheen in 1607. De soldaat trekt de laadstok uit de loop van zijn vuurwapen. Hij is gekleed in een pofbroek en een wambuis zonder mouwen en draagt een hoed met veren.1 Aan zijn riem hangen een aantal kruitkokertjes en een buideltje dat vermoedelijk met kogels is gevuld.
In 1597 gaf graaf Jan VII van Nassau-Siegen (1561-1623 aan Jacques de Gheyn opdracht tot het maken van ontwerptekeningen voor een militair handboek over het gebruik van wapens door de infanterie van het Staatse leger onder leiding van zijn neef Maurits van Nassau.2 Omstreeks dezelfde tijd vroeg Jan VII hem de voortekeningen te maken voor de prentenreeks De ruiterschool, die in 1599 verscheen (zie inv. nr. MB 1711). Het instructiewerk Wapenhandelinghe van Roers Musquetten ende Spiessen liet langer, tot 1607, op zich wachten. In een brief die Jan VII van Nassau-Siegen op 10 december 1608 schreef aan zijn broer, graaf Lodewijk Willem van Nassau-Dillenburg, blijkt dat de publicatie was uitgesteld omdat Lodewijk Willem vreesde dat het boek de Spaanse vijand teveel inzicht zou geven in hoe het Staatse leger werd opgeleid. In 1607, met het Twaalfjarig bestand (1609-1621) in zicht, verviel dit argument en kon De Gheyn het bestelde handboek op de markt brengen: op 29 mei 1606 kreeg hij toestemming van de Staten-Generaal om de Wapenhandelinghe te graveren en te publiceren.3 Het werd direct groots opgezet: in 1607 verschenen een Nederlandse, Engelse en een Deense uitgave, in 1608 gevolgd door vertalingen in het Frans en Duits en opnieuw edities in het Nederlands, Engels en Deens. De uitgevers waren Jacques de Gheyn zelf in Den Haag en Robert de Baudous in Amsterdam. In 1613 verschenen bij De Baudous nogmaals Engelse en Nederlandse edities en in 1640 een Duitse uitgave bij Johannes Jansonius in Amsterdam.4
Het handboek bestaat uit 117 genummerde gravures met telkens één soldaat die de werking van een vuur- en steekwapen demonstreert, voorafgegaan door een titelblad. De prenten werden gegraveerd door De Badous en andere, anonieme medewerkers uit het atelier van Jacques de Gheyn. Ze zijn verdeeld in drie groepen: de scherpschutters (42 stuks), de musketiers (43 stuks) en de landsknechten (32 gravures).5 Ruim de helft van de voortekeningen die De Gheyn voor zijn Wapenhandelinghe maakte, zijn bewaard gebleven. Zo bevinden zich maar liefst vijfentwintig tekeningen in het Rijksmuseum Amsterdam en eenentwintig stuks in The National Maritime Museum in Greenwich.6 Andere tekeningen worden bewaard in onder andere Cambridge, Londen, New York, Haarlem en Leiden.7 De Rotterdamse tekening is de voortekening voor de zeventigste voorstelling in het boek, en de achtentwintigste uit de groep van de musketiers.
Opmerkelijk is dat op alle bewaard gebleven tekeningen de soldaten in dezelfde richting zijn uitgebeeld als op de prenten. Dit betekent dat de voorstellingen spiegelbeeldig op de koperplaat zijn overgebracht, zodat op de uiteindelijke afdrukken de figuren weer gelijk waren aan het ontwerp. Onbekend is welke werkwijze daarbij gehanteerd werd. Mogelijk werden de tekeningen bevochtigd en vervolgens omgekeerd op de koperplaat door de pers gehaald, zodat sporen van de inkt op de plaat achterbleven. Ook kan er gebruik gemaakt zijn van transparant papier, dat op de ontwerptekening gelegd werd en waarop de omtreklijnen van de voorstelling werden overgetrokken. Vervolgens werd dit transparante vel omgekeerd op de koperplaat gelegd werd, zodat de omtreklijnen van de voorstelling spiegelbeeldig konden worden overgenomen.8
Noten
1 De musketiers droegen verplicht een stormhoed, maar De Gheyn verbeeldde zijn musketiers met een grote hoed om, zoals hij in de inleiding verklaart, ‘…om door alsulcke veranderinghe de beelden te vercieren’. Ontleend aan Rotterdam/Washington 1985, p. 46 (onder nr. 18).
2 Van Regteren Altena 1983, dl. 2, nrs. 342-464.
3 Van Regteren Altena 1983, dl. 2, pp. 64-65.
4 Zie daarvoor het overzicht in New Hollstein 2000a, dl. 2, pp. 159-160 en ook Van Regteren Altena 1983, dl. 2, pp. 65-66.
5 New Hollstein 2000a, nrs. 340-457.
6 Boon 1978, nrs. 187-212. Voor de tekeningen in The National Maritime Museum in Greenwich, zie de website van het museum (onder ‘collections’).
7 Cambridge, Fitzwilliam Museum, inv. nrs. PD-349-1963 tot en met PD-354-1963 (zes stuks). Londen, The British Museum, inv. nr. 1937,0610.1. New York, The Pierpont Morgan Library; Stampfle 1991, nr. 61. Leiden, Universiteitsbibliotheek Leiden, Prentenkabinet, inv. nr. PK-T-AW-68. Haarlem, Teylers Museum, inv. nrs. N 082-N 083. Amsterdam, Amsterdam Museum, inv. nrs. A 18047, A 18034; Schapelhouman 1979, nrs. 24-25. Maida and George Abrams Collection: London/Paris/Cambridge 2002, nrs. 28a-c. De verloren gewaande tekening voor de 21ste piekdrager (Van Regteren Altena 1983, dl. 2, nr. 451), werd op 6 juli 2010 geveild in Londen (Sotheby’s), nr. 108 en bevindt zich nu in de collectie Clement C. Moore, zie New York 2012, nr. 9.
8 Sommige bladen vertonen sporen van doorgriffeling en andere niet, zie Van Regteren Altena 1983, dl. 2, p. 67. Zie voor verschillende manieren om een ontwerptekening over te brengen op een koperplaat: A. Stijnman, A History of Engraving and Etching Techniques: Developments of Manual Intaglio Printmaking, 1400-2000, Londen/Houten 2012. pp. 154-162