:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Studie van een stam van een oude boom

Studie van een stam van een oude boom

Jacques de Gheyn (II) (in circa 1600-1610)

Vraag maar raak

  • Mary J Tarara Piazza vroeg

    Can I please get a print of this piece by Jacques de Gheyn (11)?

  • Museum Boijmans Van Beuningen antwoordde

    Dear Mary, we do not have a print, but you can send a request for a digital file to images@boijmans.nl and have the print made. https://www.boijmans.nl/en/image-requests
    Kind regards, Els

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Zoals Pieter Bruegel en Abraham Bloemaert was De Gheyn gefascineerd door bomen en heeft daarvan uitgewerkte tekeningen gemaakt. Deze dienden niet alleen als modellen voor onderdelen van zijn schilderijen maar tevens als zelfstandig kunstwerk. De bijna onzichtbare ondertekening in zwart krijt zou er op kunnen duiden dat de kunstenaar buiten in de natuur een schets heeft gemaakt van de onderkant van een boom en deze thuis in zijn atelier gedetailleerd heeft uitgewerkt.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Studie van een stam van een oude boom
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt, bruin en grijs gewassen, kaderlijnen in zwart krijt, op bruin papier
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 364 mm
Breedte 243 mm
Makers Tekenaar: Jacques de Gheyn (II)
Inventarisnummer MB 1976/T 41 (PK)
Credits Aankoop 1976
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1976
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1610
Signatuur geen
Watermerk geen (vH, 11P)
Conditie linker boven- en linker benedenhoek beschadigd en gerepareerd; recto: enkele vlekken in groen en rood
Inscripties 'N[...] 17.20/4.20' (verso, middenboven, overdwars, zwart krijt)
Merkteken geen
Herkomst Kunsthandel, Arnhem, c. 1950; W.C.C. Maas-Schouten, Den Haag; aankoop door het museum in 1976
Tentoonstellingen Washington 1985-1986, nr. 87; Rotterdam/New York 1990, nr. 24; Florence 2000, nr. 54; Rotterdam 2009-2010 (coll 2 kw 5); Parijs/Rotterdam 2014, nr. 97; Washington 2017, nr. #
Interne tentoonstellingen Van Pisanello tot Cézanne (1992)
De Collectie Twee - wissel V, Prenten & Tekeningen (2009)
Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 2) (2015)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Jaarverslag 1976, p. 16; Van Regteren Altena 1983, dl. 2, nr. 1002, dl. 3, pl. 303; Rotterdam/Washington 1985, pp. 15, 26; Washington/Notre Dame/Los Angeles 1984, p. 202 (onder nr. 89); Washington/New York 1986, p. 148 (nr. 2); Luijten/Meij 1990, nr. 24, ill.; Agenda 2015, no. 49, ill.; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Grijs gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Karel van Mander vertelt in zijn Schilder-boeck (1604) dat Jacques de Gheyn om alle regels van de kunst te leren, zowel ‘naar het leven’ als ‘uit de geest’ werkte.1 Deze studie van een boomstam is het resultaat van beide werkwijzen, van directe waarnemingen in de natuur en van tekenen uit het hoofd. De zorgvuldige manier waarop de stam getekend is, met mos en gras tussen de dikke boomwortels en veel aandacht voor het patroon van de schors op de stam, laat zien dat De Gheyn naar buiten gegaan moet zijn om bomen te bestuderen en deze wellicht ter plekke te tekenen. De boomstam op dit blad, die ten onrechte als ‘oude eik’ is aangeduid, is geen levensecht exemplaar, maar vertoont kenmerken van verschillende boomsoorten.2 Alleen de uitlopende takjes met knoesten aan beide kanten van de stam doen denken aan een eik. De schors, die uit schubben bestaat, lijkt op die van een den, terwijl de gladde stam eerder van een loofboom afkomstig is. De knoesten zijn onrealistische, heksenbezemachtige bosjes en vooral de dikke knoest aan de voorkant lijkt aan de fantasie te zijn ontsproten.3

De boomstudie behoort tot een groep tekeningen van boomstammen en -stronken die De Gheyn maakte. Een studie van een boomstam in Amsterdam is wat betreft de gladde stam, de dikke schors en de knoestige wortels, verwant aan de Rotterdamse boomstam.4 Een tweede tekening in Amsterdam toont zowel op de recto als op de verso een dikke boomstam met enkele vrijwel kale takken.5 Op de voorzijde van het blad zit een man tussen de boomwortels, die met zijn kleine gestalte de kolossale omvang van de boom benadrukt. Net als op de Rotterdamse tekening ging het de kunstenaar hier om de vorm van de stam en de structuur van de schors en niet om de boomkruin. Dit geldt ook voor een tekening in Leiden van de stammen en wortels van twee bomen en voor een blad in Milaan, waarop de stronk van een omgehakte boom is getekend.6 In Haarlem bevindt zich ten slotte een tekening van een tamelijk dunne stam met een dicht patroon van schors, die naar onderen toe uitloopt in een breed wortelgestel, waarvan alleen de aanzet getekend is.7

Al deze boomstudies zijn uitgevoerd in pen in bruine inkt en drie daarvan zijn, net als de tekening in Rotterdam, voorbereid in zwart krijt.8 Van alle getekende bomen laat de boomsoort zich moeilijk bepalen. Waarschijnlijk zijn deze tekeningen voortgekomen uit waarnemingen in de natuur, waarvoor de eerste aanzetten buiten (in krijt) getekend werden. Deze werden naderhand uit de fantasie uitgewerkt of vormden de basis voor tekeningen die De Gheyn geheel uit zijn hoofd maakte. Natuurgetrouwheid was daarbij niet zijn eerste doel: liever benadrukte hij de dikke schors, de knoestige stam en het grillig gevormde wortelgestel.

Het is de vraag wat de functie van De Gheyns boomstudies was. Een boom vergelijkbaar met die op het aan twee kanten betekende blad in Amsterdam, is prominent aanwezig op de  tekening De waarzegster in Braunschweig uit ca. 1605-1608, die omstreeks 1608 gegraveerd werd door een anonieme graveur.9 Ook op de grote tekening Voorbereidingen voor een heksensabbat, die omstreeks 1610 gegraveerd werd, staat, als decor voor de heksenbijeenkomst, een grillig gevormde boom met dikke boomwortels.10 Dit doet vermoeden dat De Gheyn zijn boomstudies tekende als werkmateriaal, ter voorbereiding van prentontwerpen of schilderijen. Al zijn de boomstudies in Rotterdam, Leiden en Milaan zo zorgvuldig uitgewerkt dat het ook goed denkbaar is dat deze bladen niet als ateliervoorraad, maar voor de verkoop bestemd waren.

De datering van De waarzegster en Voorbereidingen voor een heksensabbat kan een aanduiding zijn voor de datering van de groep boomstudies, waaronder de Rotterdamse tekening, dus rond 1608-1610.11 Jacques de Gheyn is in die jaren niet de enige Nederlandse kunstenaar die gefascineerd is door grillig gevormde, knoestige  bomen of boomstronken. Het thema komt voor op een groot aantal tekeningen van Abraham Bloemaert, alle gemaakt tussen circa 1595 en 1610.12 Ook Paulus van Vianen en Roelandt Savery hielden zich in het eerste decennium van de zeventiende eeuw bezig met het tekenen van bomen en boomstronken.13

Noten

1 Van Mander 1604 (editie Miedema), fol. 294r-294v: ‘Bestaende van ernstigh te practiseren, bevondt seer noodigh, veel nae t’leven, en met eenen uyt den gheest te doen, om alsoo alle redenen der Const te leeren verstaen.’

2 Als ‘oude eik’ in Van Regteren Altena 1983, vol 2, nr. 1002; Rotterdam/Washington 1985, pp. 29, 86; New York/Fort Worth/Cleveland 1990, nr. 24; Florence 2000, nr. 54.

3 Met dank aan bioloog Frans Smeding.

4 Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. RP-T-1922-43; Boon 1978, nr. 236, afgebeeld in Schapelhouman 1987, p. 216; Van Regteren Altena 1983, dl. 2, nr. 1001 (als beuk).

5 Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. RP-T-1922-42: Boon 1978, nr. 235. Op de verso gaat het, zoals Boon stelt, mogelijk om dezelfde boom, maar dan van een andere kant getekend (zie voor een afbeelding Schapelhouman 1987, p. 216). Boon spreekt van een kastanjeboom. Eerder (Van Regteren Altena 1936, p. 94) werd de boom een olm genoemd. Bij Van Regteren Altena 1983, dl. 2, nr. 998, als eik. Volgens Robinson in Washington/New York 1986, nr. 51, kan de boom niet worden geïdentificeerd.

6 Leiden, Universiteitsbibliotheek Leiden, Prentenkabinet, Stammen van twee grote bomen, inv. nr. PK-T-AW-314; Van Regteren Altena 1983, dl. 2, nr. 999 (als eik); Bolten 1985, nr. 37 (als mogelijk een eik of een olm, maar niet echt te identificeren boom). Milaan, Biblioteca Ambrosiana, Stam van een eik, Cod. F. 250 inv. nr. 456; Van Regteren Altena 1983, dl. 2, nr. 1003; Washington/Notre Dame/Los Angeles 1984, nr. 89.

7 Studie van een boomstronk en een plant op de muur, Haarlem, Teylers Museum, inv. nr. KT 2008: Br.2; Van Regteren Altena 1983, dl. 2, nr. 1000 (als ‘old tree’). Van Regteren Altena noemt meer tekeningen met studies van boomstammen van De Gheyn, die echter niet meer te achterhalen zijn, zie Van Regteren Altena 1983, dl. 2, nrs. 987-997.

8 Dit zijn de twee tekeningen in Amsterdam en die in Teylers Museum, Haarlem.

9 Tekening: Braunschweig, Herzog Anton-Ulrich Museum, inv. nr. 221; Van Regteren Altena 1983, dl. 2, nr. 534. Gravure: New Hollstein 2000a, nr. 154.

10 Tekening: Stuttgart, Staatsgalerie, Graphische Sammlung, inv. nr. 1095; Van Regteren Altena 1983, dl. 2, nr. 519, ca. 1608. De gravure werd gegraveerd door een anonieme graveur, zie New Hollstein 2000a, nr. 155.

11 Rotterdam/Washington 1985, p. 86.

12 Bijvoorbeeld Bolten 2007, nrs. 248, 287, 1486-1515.

13 Zie voor Paulus van Vianen bijvoorbeeld twee tekeningen in Amsterdam, Rijksmuseum: Knoestige boomstronk, inv. nr. RP-T-1978-69; Gerszi 1982a, nr. 45; Schapelhouman 1987, nr. 91. Studie van een knoestige boom, inv. nr. RP-T-2008-94; Gerszi 1982a, nr. 55v; Schapelhouman 2009, p. 100, nr. 7. Zie voor Roelandt Savery ook twee tekeningen in Amsterdam, Rijksmuseum: Knoestige bomen bij het water, inv. nr. RP-T-1975-46; Schapelhouman 1987, nr. 78 en Studie van boomstammen en wortels, inv. nr. RP-T-2008-96, Schapelhouman 2009, pp. 100-102, nr. 8, met verwijzingen naar andere boomstudies van Savery.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Jacques de Gheyn (II)

Antwerpen 1565 - Den Haag 1629

Bekijk het volledige profiel