:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Prière de toucher (Gelieve aan te raken)

Prière de toucher (Gelieve aan te raken)

Marcel Duchamp (in 1947)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Prière de toucher (Gelieve aan te raken)
Materiaal en techniek Schuimrubber en fluweel op karton, offset op papier
Objectsoort
Prent > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 23,8 cm
Breedte 43 cm
Diepte 3 cm
Makers Graficus: Marcel Duchamp
Opgedragen aan: Lydia Winston Malbin
Opgedragen aan: Harry Winston
Inventarisnummer MB 1990/4 (MK)
Credits Aankoop 1990
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1990
Vervaardigingsdatum in 1947
Inscripties binnenkant cover, opdracht, potlood: En voyage à Birmingham et tout cordialement Marcel Duchamp 1961 rechts binnenkant cover, etiket: No. 130 Mrs Barnett Malbin 439 Aspen Road Birmingham, Michigan
Herkomst Lydia & Harry Lewis Winston, New York; Sotheby’s New York, 16 mei 1990, The Collection of Lydia Winston Malbin, nr. 91
Tentoonstellingen Exposition internationale du surréalisme, Parijs (Galerie Maeght) 07.07.1947 – 07.08.1947 The Almost Complete Works of Marcel Duchamp, Londen (Tate Gallery) 18.06.1966 – 31.07.1966 Erotic Design, Londen (Design Museum) 01.05.1997 – 12.10.1997 Rondom Picabia, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 28.03.1998 – 07.06.1998 Collectie – surrealisme, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 11.02.2017 – 28.05.2017
Interne tentoonstellingen Collectie - surrealisme (2017)
Externe tentoonstellingen Only the Marvelous is Beautiful (2022)
Surrealist Art - Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
A Surreal Shock. Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
Dalí, Magritte, Man Ray and Surrealism. Highlights from Museum Boijmans Van Beuningen (2023)
A Surreal Shock – Masterpieces from Museum Boijmans Van Beuningen (2021)
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur A. D’Harnoncourt, K. McShine, Marcel Duchamp, tent.cat. New York (The Museum of Modern Art), Philadelphia (Philadelphia Museum of Art), 1973, p. 306, cat.nr. 164 C. Tomkins, Duchamp. A Biography, Londen 1997, pp. 360-361 F.M. Naumann, Marcel Duchamp of de kunst om [niet] in herhalingen te vervallen, vert. J. Groot, Antwerpen 1999, pp. 165-167 F.M. Naumann, Marcel Duchamp: the Art of Making Art in the Age of Mechanical Reproduction: an Exhibition Catalogue, tent.cat. New York (Achim Moeller Fine Art), 1999, pp. 165-167 A. Schwarz, The Complete Works of Marcel Duchamp, New York 2000, pp. 787-788, cat.nr. 523a K. von Berswordt-Wallrabe, Marcel Duchamp: Die Schweriner Sammlung, Schwerin 2003, pp. 161-163 B. Marcadé, Marcel Duchamp. La vie à crédit, Parijs 2007, pp. 386-387 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 40
Materiaal
Object
Techniek
Offsetdruk > Machinaal (vlakdruk) > Vlakdruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Frankrijk > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Bert Jansen

Marcel Duchamps installatie 'Ciel de roussettes op de Exposition internationale du surréalisme', Galerie Beaux-Arts, Parijs 1938

In 1947 wordt Marcel Duchamp door André Breton gevraagd om samen met hem de inrichting te ontwerpen voor de tentoonstelling Le surréalisme en 1947, die in juli en augustus plaatsvindt in Galerie Maeght in Parijs. Deze groepstentoonstelling, de eerste na de Tweede Wereldoorlog, wordt opgezet als een serie rituele testen die de bezoeker moet ondergaan voordat hij de kunstwerken te zien krijgt. Het bezoek moet een surrealistische ervaring worden. Duchamp levert het idee voor een ‘doolhof’ voor de tentoonstellingsruimte en voor een ‘regenzaal’ waarin een gordijn van water neervalt op een sculptuur van Maria Martins.

In de tentoonstelling is een installatie van Duchamp te zien die hij door Roberto Matta heeft laten uitvoeren. Het betreft een vitrine met de Manieur de gravité, een detail uit zijn sleutelwerk Le Grand Verre (1915-1923) dat alleen als aantekening bestaat maar nooit is uitgevoerd. Op de bodem van die vitrine ligt een vrouwenborst van schuimrubber. Zo’n borst gebruikt Duchamp ook voor het omslag van de luxe-editie van de tentoonstellingscatalogus waarvan 999 exemplaren worden uitgegeven. Duchamp heeft hiervoor duizend schuimrubberen borsten gekocht die hij samen met kunstenaar Enrico Donati op het omslag plakt over een lap zwart fluweel. De achterzijde van het omslag voorziet hij van een etiket met de tekst Prière de toucher (gelieve aan te raken), een knipoog naar de gebruikelijke bordjes in een museum om de kunstwerken niet aan te raken. In een interview met kunstcriticus Pierre Cabanne laat Duchamp weten dat hij die valse borsten destijds in een winkel zag.[1] Het was hem opgevallen dat ze niet helemaal waren afgewerkt omdat ze uiteindelijk toch door kleding bedekt zouden zijn en nam daarom de moeite ze stuk voor stuk natuurgetrouw te beschilderen met roze verf. In de handelseditie van de catalogus is de borst vervangen door een zwart-witfoto. In 1990 verwerft Museum Boijmans Van Beuningen het omslag van de luxe-editie van tentoonstellingscatalogus uit 1947, maar zonder de daadwerkelijke catalogus. Pas 25 jaar later, in 2015, weet het museum de bijbehorende uitgave te verwerven bij Ursus Books & Prints in New York.

De eerste keer dat Duchamp op verzoek van Breton de inrichting van een tentoonstelling ontwerpt, is voor de Exposition internationale du surréalisme in 1938, eveneens in Parijs. Daarin wordt de sfeer opgeroepen van een sombere, duistere grot. Middenin de ruimte installeert hij een vuurkorf en aan het plafond hangen 1200 met papier gevulde kolenzakken. Op de grond liggen dorre bladeren en er is een poel met varens. Verder worden er koffiebonen verbrand, waardoor er een geur van koffie in de tentoonstelling hangt. Uit luidsprekers klinkt het geluid van marcherende Duitse soldaten. Naar een idee van Man Ray krijgt iedere bezoeker een zaklamp om de werken te bekijken.[2] Ook in 1942 in New York maakt Duchamp een installatie voor de surrealistische tentoonstelling First Papers of Surrealism door kriskras in de zaal honderden meters touw te spannen waardoor het publiek wordt gehinderd bij het bekijken van de werken.

 

Noten

[1] Cabanne 1991, p. 128.

[2] Een uitgebreide beschrijving van de tentoonstelling is te vinden in: Jean 1959, pp. 280-286.

 

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Marcel Duchamp

Blainville-Crevon 1887 - Neuilly-sur-Seine 1968

Marcel Duchamp kan beschouwd worden als een van de grondleggers van het dadaïsme en de conceptuele kunst. Hij werd onder meer bekend met zijn 'ready mades':...

Bekijk het volledige profiel