:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
A l'infinitif (La boîte blanche) (In de onbepaalde wijs (De witte doos))

A l'infinitif (La boîte blanche) (In de onbepaalde wijs (De witte doos))

Marcel Duchamp (in 1967)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel A l'infinitif (La boîte blanche) (In de onbepaalde wijs (De witte doos))
Materiaal en techniek Zeefdruk op plexiglas , karton en papier
Objectsoort
Facsimile > Reproductie > Afgeleid object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 33 cm
Breedte 28 cm
Diepte 3,4 cm
Makers Ontwerper: Marcel Duchamp
Inventarisnummer MB 1992/4 1-91 (MK)
Credits Schenking Vrienden van het Museum, 1992
Collectie Moderne Kunst
Verwervingsdatum 1992
Vervaardigingsdatum in 1967
Signatuur rechtsonder ingekerfd in plexiglas doos: Marcel Duchamp signatuur, balpen; op titelpagina pamflet met Engelse vertaling, uitgegeven door Cordier & Ekstrom, Inc. New York 1966
Inscripties tekst in doos: The original manuscript notes of Marcel Duchamp are in the Mary Sisler Collection annotatie: Manuscript notes of Marcel Duchamp 1912-1920. A limited edition of facsimile reproductions with an original silkscreen print on vinyl of The Glider (from the Large Glass) numbered 1/150 and signed by Marcel Duchamp
Herkomst Sotheby’s New York, 14 mei 1992, Old Master, Modern and Contemporary Prints, lot. 738
Tentoonstellingen Surrealisme uit de ‘Collectie Nederland’, Rotterdam (Kunsthal Rotterdam) 15.06.1996 – 15.09.1996 Collectie – surrealisme, Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen) 11.02.2017 – 28.05.2017
Externe tentoonstellingen Dal nulla al sogno (2018)
Onderzoek Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Literatuur C. Tomkins, Duchamp. A Biography, Londen 1997, pp. 127-128, 444 F.M. Naumann, Marcel Duchamp of de kunst om [niet] in herhalingen te vervallen, vert. J. Groot, Antwerpen 1999, pp. 20, 270, 272 A. Schwarz, The Complete Works of Marcel Duchamp, New York 2000, p. 867, cat.nr. 637 K. von Berswordt-Wallrabe, Marcel Duchamp: Die Schweriner Sammlung, Schwerin 2003, pp. 232-235 B. Marcadé, Marcel Duchamp. La vie à crédit, Parijs 2007, p. 491 Een droomcollectie, tent.cat. Rotterdam (Museum Boijmans Van Beuningen), 2017, cat.nr. 50
Materiaal
Object
Techniek
Zeefdruk > Doordruktechniek > Druktechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Frankrijk > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen

Auteur: Bert Jansen

In 1964 duiken in Frankrijk 79 aantekeningen van Marcel Duchamp op uit de periode 1912-1920 die niet zijn opgenomen in La boîte verte uit 1934 (zie p. 143). In 1967 publiceert Duchamp ze alsnog. Omdat de meeste aantekeningen zijn geschreven in de onbepaalde wijs (infinitief) geeft hij ze uit onder de titel À l’infinitif. Net als de aantekeningen uit La boîte verte laat hij ze in facsimile drukken en scheurt ze vervolgens op maat langs een mal met de contour van de originele papierfragmenten. Het portfolio wordt opgeborgen in een witte plexiglazen doos, vandaar de officieuze titel La boîte blanche. Op de cover plaatst Duchamp een zeefdruk van Glissière contenant un moulin à eau uit Le Grand Verre (1915-1923). Zoals een aantekening in La boîte verte vermeldt, gaat die ‘glissière’ of ‘slee’ oneindig heen en weer op het ritme van de monotone ‘litanie’ van de ‘vrijgezellen’. Duchamp brengt de nieuw ontdekte aantekeningen onder in zeven categorieën: Speculations, Dictionaries and Atlases, Color, Further References to the Glass, Appearance and Apparition, Perspective, the Continuüm. De aantekeningen in de map Further References to the Glass geven samen met de aantekeningen in La boîte verte inzicht in de associaties en verwijzingen die een rol speelden bij het bedenken van Le Grand Verre vanaf 1912 en tijdens het maakproces daarvan tussen 1915 en 1923.
           
De andere mappen behandelen thema’s die Duchamp en zijn kubistische collega-kunstenaars van de Section d’Or rond 1910 interesseerden. Dat waren bijvoorbeeld theorieën over de vierde dimensie zoals die destijds naar voren kwamen in boeken als Traité élémentaire de géometrie à quatre dimensions (1903) van Elie Jouffret, Voyage au pays de la quatrième dimension (1912) van Gaston de Pawlowski, en ideeën over relativiteit en het belang van de hypothese in een bewijsvoering in publicaties van Henri Poincaré. Dit besef van relativiteit staat centraal in het oeuvre van Duchamp. De vierde dimensie legde Duchamp uit met een vergelijking.[1] Zoals een driedimensionaal object zichtbaar is in de tweede dimensie als een schaduw op een vlak, zo is de derde dimensie volgens Duchamp op te vatten als een schaduw van de vierde dimensie. Die vierde dimensie beschouwde Duchamp overigens als virtueel, als een hypothese in het domein van de kunst. De enige zintuigelijke ervaring van de vierde dimensie was volgens hem te vinden in de erotiek. 

Noten

[1] Cabanne 1991, pp. 50-51.

Toon onderzoek Een droomcollectie - Surrealisme in Museum Boijmans Van Beuningen
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Marcel Duchamp

Blainville-Crevon 1887 - Neuilly-sur-Seine 1968

Marcel Duchamp kan beschouwd worden als een van de grondleggers van het dadaïsme en de conceptuele kunst. Hij werd onder meer bekend met zijn 'ready mades':...

Bekijk het volledige profiel