:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Dansend boerenpaar en doedelzakspeler

Dansend boerenpaar en doedelzakspeler

Toegeschreven aan: Aertgen Claesz. van Leyden (in circa 1525-1530)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Dansend boerenpaar en doedelzakspeler
Materiaal en techniek Pen in zwarte en grijze inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 127 mm
Breedte 148 mm
Makers Toegeschreven aan: Aertgen Claesz. van Leyden
Inventarisnummer N 12 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1525-1530
Signatuur geen
Watermerk geen (vH, 7P)
Conditie bruine vlekken, papier niet vlaak en diagonaal vouwen
Inscripties 'E' (verso, rechtsmidden, in potlood), 'p[..]' (verso, rechtsonder, in potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen Amsterdam 1986, no. 45 ; Leiden 2011, no. 123; Parijs/Rotterdam 2014, nr. 20; Washington 2017, nr. #
Externe tentoonstellingen Lucas van Leyden en de Renaissance (2011)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Beets 1935, pp. 223-224 (Lucas Cornelisz Cock); van Regteren Altena 1939, p. 234, nr. 131 (Aertgen van Leyden); Bruyn 1960, p. 114, nr. 28 (Aertgen van Leyden); Münz 1961, pp. 22-23 (Pieter Cornelisz Kunst); Raupp 1986, pp. 195-196 (Leiden, c. 1530); Schapelhouman in Amsterdam 1986, pp. 162-163, nr. 45, ill.; Amsterdam 1997, p. 115, onder cat. nr. 18; Balm 2006, pp. 56-57 (Meester van de Kerkprediking); W. Kloek in Leiden 2011, nr. 123 (Aertgen van Leyden of Lucas Cornelisz.); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Twee dansende boeren worden begeleid door een doedelzakspeler in een lange mantel. De vrouw heeft in haar schort een biggetje en houdt in haar linkerhand een worst, terwijl de man in zijn linkerhand een ham omhoog houdt. Hij wordt door een hondje in de kuit gebeten. Deze tekening staat in een beeldtraditie van dansende boeren, die zijn oorsprong vindt in de laat vijftiende en vroeg zestiende-eeuwse Duitse prent- en tekenkunst.1 In dit verband is al vaak verwezen naar twee prenten van Albrecht Dürer uit 1514, die beide hetzelfde onderwerp verbeelden.2 Een ander voorbeeld, zowel iconografisch als in techniek goed vergelijkbaar met het Rotterdamse blad, betreft de tekeningenserie met dansende boeren en een doedelzakspeler uit 1525 door Urs Graf.3 Dergelijke voorstellingen vormden vaak een bron van vermaak voor de gegoede burgerij, die zich ver boven de boerenbevolking verheven voelde.

Daarnaast dienden veel van deze voorstellingen als exempla van liederlijk en onbehouwen gedrag, dat vooral niet moest worden nagevolgd.4 Hoewel dit bij deze tekening ongetwijfeld ook het geval is, betreft het hier tevens een vastenavondvoorstelling, zoals al eerder gesuggereerd.5 Dit boerenvermaak speelde zich af aan de vooravond van het begin van de vastenperiode op aswoensdag. Tijdens dit feest werd de maatschappelijke hiërarchie volledig omgedraaid, waarbij een tijdelijke vorst het volk opriep tot grote losbandigheid en de daarbij behorende zuip- en vraatzucht.6 De big, die hier voor vraatzucht staat, de ham en de worst impliceren deze uitspattingen. Zo blijkt uit een vastenavonddraaiboek van vieringen te Jutphaas en omgeving rond 1518, dat tegenover de vis, de knollen en de uien, die genuttigd werden gedurende de vasten, de vastenavond zelf een overdaad aan vlees en gevogelte bood.7 Het is bovendien nog niet eerder opgemerkt dat het dansende paar van hoofddeksel heeft geruild.8 De man draagt de linnen kap die aan de boerin toebehoort, terwijl zij een mannenmuts op haar hoofd heeft. Deze verwisseling benadrukt nog eens de omgekeerde wereld, zoals die bestaat tijdens dit feest. De betekenis van de hond in deze context is onduidelijk. Vaak een symbool van trouw, lijkt hij hier alleen in de buurt te blijven vanwege de worst en de ham die boven hem vastgehouden worden.

Dit dansende paar is verwant aan een aantal andere tekeningen uit het deel van de Aertgen-groep, dat bekend staat als de Meester van de Kerkprediking. Het betreft ondermeer de Verzoeking van de Heilige Antonius uit het prentenkabinet in Leiden en drie aan beide zijden getekende bladen van min of meer dezelfde afmetingen in Nürnberg met daarop ondermeer De vlucht naar Egypte, Twee geliefden en St Joris en de draak.9 Al deze tekeningen kunnen in stijl worden verbonden met het naamgevende schilderij van deze groep, De kerkprediking in het Rijksmuseum, nu bekend als De roeping van de Heilige Antonius.10 De tekenaar kenmerkt zich door zijn bolle, opgeblazen figuren en zijn losse arceertechniek, waarmee hij overtuigend licht en volume weet te creëren. In deze tekenstijl zijn veel overeenkomsten te vinden met die van Pieter Cornelisz Kunst. Zoals Schapelhouman opmerkt, is het lijnenspel van deze kunstenaar echter meer monotoon van aard, waardoor zijn tekeningen een vlakkere indruk maken.11

De algemeen aanvaarde datering tussen 1525 en 1530 is, gezien de ontwikkeling van de Leidse schilder- en tekenkunst rond die tijd aannemelijk.  Naast het formaat komt ook de  schaal waarop de voorstelling getekend is overeen met de tekeningen in Nürnberg. Op basis hiervan kan worden gesuggereerd, dat de tekeningen waarschijnlijk fragmenten zijn van oorspronkelijk grotere studiebladen.12

Noten

1 Amsterdam 1997, p. 115 en Raupp 1986, pp. 134-191 met diverse voorbeelden.

2 Ondermeer door Beets 1935, p. 224 en Schapelhouman in Amsterdam 1986, p. 162. TIB 10, 1980, pp. 200-206, nos. 90-91, ill.

3 Müller 2001, pp. 236-248, nos. 126-136.

4 Schapelhouman in Amsterdam 1986, p. 162; Antwerp 1987, pp. 108-116 en Amsterdam 1997, p. 116

5 Beets 1935, p. 224; Bruyn 1960, p. 114 en Raupp 1986, p. 196.

6 Antwerp 1987, p. 54 and Pleij 1992, pp. 13-18.

7 Pleij 1992, p. 17; Het is bekend dat de worst een belangrijke rol speelde in vastenavondvieringen. W. Mezger, Narrenidee und Fastnachtsbrauch. Studien zum Fortleben des Mittelalters in der europäischen Festkultur, Konstanz 1991, pp. 207-211.

8 Met dank aan Yvonne Bleyerveld voor haar opmerkzaamheid.

9 Zie biografie Aertgen van Leyden. De Verzoeking en de dood van de Heilige Antonius, Leiden, Universiteitsbibliotheek Leiden, Pentenkabinet, inv. nr. PK-T-2160 en Nürnberg, Germanisches Nationalmuseum, inv. nos. Hz 3882-38843. Afm. 95 x 135 mm en 95 x 105 mm, Zink 1968, ills. 174-176; Winkler 1929, pp. 27-28, ills. plates 31-34

10 Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. SK-A-1691. Amsterdam 1986, nr. 44, ill.

11 Schapelhouman in Amsterdam 1986, p. 162.

12 Ibidem.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Aertgen Claesz. van Leyden

Leiden 1498 - Leiden 1564

Bekijk het volledige profiel