:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Heuvellandschap met een kasteel aan het water

Heuvellandschap met een kasteel aan het water

Anoniem (in circa 1520-1535)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Heuvellandschap met een kasteel aan het water
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, penseel in grijze inkt, grijs gewassen, sporen van lichtgele dekverf, kaderlijnen in pen in zwarte inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 186 mm
Breedte 284 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Vroegere toeschrijving: Joachim Patinir
Inventarisnummer N 14 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1520-1535
Signatuur geen
Watermerk Letters combined (dp or yp), a Latin cross above, an X below (74 x 16 mm, between P3-4 from below, below the centre, pointing left; vH, 7P), similar to Briquet 9755 (South and South-West France, doc. Luxeuil 1518-19, 1531, Dôle 1522-30, Hamburg 1533). [AE]
Conditie vouwen en breuken, beschadiging linksonder, verkleuringen, reparatie
Inscripties 'L 25' (verso, linksboven, in potlood), 'AVARITIA' (verso, midden, in zwart krijt), 'In patientia vestra possedibitis an(im)as vestras /David / Qui tribulant E [doorgestreept] / Qui tribulant me: exultabu(n)t si motus fuero ego aut(um) in misericordia tua speravj' (verso, rechtsonder, in zestiende-eeuws handschrift, in pen in bruine inkt, ondersteboven)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken E. Rodrigues (L.897), F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen Londen 1927, nr. 518 (toeg. Joachim Patinir); Parijs/Rotterdam 2014, nr. 24
Interne tentoonstellingen Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 3) (2015)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Hand in Washington/New York 1986, p. 243, onder nr. 93 (toegeschreven aan Joachim Patinir); D’haene 2010, pp. 22-24 (Werkplaats van de Blauwe Landschappen); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Grijs gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Deze tekening kent oude toeschrijvingen aan Joachim Patinir (1475/80-1524) en Matthijs Cock (ca. 1510/15-voor 20 maart 1548).1 Het landschapstype, een weids heuvellandschap met begroeiing, water en gebouwen is zoals dat geïntroduceerd werd door Patinir. Hier ontbreken alleen de hoge bergen in het verschiet en de grillige rotsformaties. Het staat dichter bij landschappen van de tweede generatie schilders van dit genre, zoals Matthijs Cock. Deze kunstenaar hanteert in een deel van zijn tekeningen dezelfde opbouw als hier. Het landschap wordt overzien vanaf een iets hoger standpunt en is opgebouwd aan de hand van achter elkaar geplaatste, glooiende heuvels. Aan de ene zijde lopen de heuvels geleidelijk op. Aan de andere zijde blijft het vergezicht relatief laag. Het is getekend met een hoge horizon waardoor het landschap ondanks de doorkijk toch een afgesloten indruk maakt.2

D’Haene associeerde het landschap terecht met de zogenaamde ‘blauwe landschappen’, vijf landschapstekeningen die in stijl en techniek nauw aan elkaar verwant zijn. Het gaat om een Landschap met belegering van een stad, een Landschap met Leda en de zwaan,3 twee Landschappen met de Heilige Christoffel,4 en een Rivierlandschap met de Heilige Hieronymus.5 Alle zijn op blauw geprepareerd papier getekend, gewassen in bruine of zwarte inkt en gehoogd met witte dekverf. De tekeningen kenden verschillende toeschrijvingen maar worden tegenwoordig meestal als groep besproken en toegekend aan een Antwerpse kunstenaar, die een brug vormt tussen Patinir en een tweede generatie landschapsschilders met kunstenaars als Matthijs Cock en Cornelis Massijs (1510/11-1556/57). Deze anonieme Antwerpenaar moet actief zijn geweest tussen circa 1520 en 1535.6

Hoewel het Rotterdamse landschap niet op blauw geprepareerd papier is vervaardigd is het van hetzelfde type als het Landschap met belegering van een stad en het Landschap met Leda en de zwaan. Alledrie hebben dezelfde opbouw en eenzelfde slanke boom, gewassen met het penseel, die voorin als repoussoir dient. Ook de tekenstijl van het Rotterdamse blad toont gelijkenissen met die van de blauwe landschappen. Deze kenmerkt zich door fijne en nerveuze pennenstreken en wassingen met penseel voor modellering of inkleuring. D’Haene meent op basis van stijlovereenkomsten dat alle landschappen afkomstig moeten zijn uit dezelfde werkplaats en vijf daarvan, waaronder de tekening in Rotterdam, mogelijk door dezelfde hand vervaardigd zijn.7 Aan deze vijf voegt zij een kopie naar een tekening met de Calvarieberg van Albrecht Dürer toe.8

Het Rotterdamse landschap is aanzienlijk nonchalanter uitgevoerd dan bijvoorbeeld Landschap met de belegering van een stad en het Rivierlandschap met rotspartijen, die zeer zorgvuldig zijn uitgewerkt: de contouren tekenen het landschap helemaal uit, de arceringen zijn nauwkeurig geplaatst en wassingen en hoogsels bepalen de lichtwerking en vormen het landschap. In de hier besproken tekening is het landschap daarentegen onvolledig uitgetekend, zijn arceringen slordig geplaatst en kleuren de wassingen de voorstelling meer in dan dat zij het landschap vormen. De verklaring voor dit verschil in uitvoering kan worden gezocht in de functie van het blad. Terwijl de blauwe landschappen mogelijk ontwerpen zijn voor schilderijen, documenteert deze tekening, gezien de schetsmatige uitwerking zonder enige correcties, vermoedelijk een bestaande compositie: waarschijnlijk een andere ontwerptekening.9 De achterzijde van de tekening ondersteunt deze veronderstelling. Met zwart krijt zijn daar de contouren van drie figuren te zien, terwijl een vierde met pen in zwarte inkt is uitgewerkt over een ondertekening in zwart krijt. De minimale contouren van de krijttekeningen en de harde uitwerking van de figuur in zwarte inkt doet vermoeden dat ook zij zijn overgenomen van een voorbeeld, ditmaal aan de hand van een calqué.10 De andere functie van het blad neemt niet weg dat de tekening goed in dezelfde werkplaats als de blauwe landschappen kan zijn ontstaan.

De Latijnse tekst in een zestiende-eeuwse hand aan de onderzijde is ontleend aan de bijbel en staat niet in relatie tot het landschap of de figuren op de achterzijde.11 De eerste regel is afkomstig uit Lucas 21:19: In patientia vestra possedibitis an(im)as vestras (‘door standvastig te zijn zult Ge uw leven winnen’) en de tekst daaronder is een passage uit psalm 13: 5-6: David/ Qui tribulant me: exultabu(n)t si motus fuero / ego aut(um) in misericordia tua speravj(‘[laat] mijn belagers niet juichen omdat ik bezwijk, ik vertrouw op uw liefde’). Het is onduidelijk of deze tekst door de tekenaar is geschreven of door een andere, latere hand is toegevoegd.

Noten

1 Volgens notities op het passepartout.

2 D’Haene 2012, p. 299. Verglijkbaar is Cocks Landschap met de vlucht naar Egypte;  D’Haene 2012, p. 296, ill. p. 297.

3 Florence, Galleria degli Uffizi, inv. nrs. 8701 S, 5697 Horne; Florence 2008, nr. 10, ill. (omgeving Joachim Patinir).

4 Parijs, Musée du Louvre, inv. nr. 18.976; Lugt 1968, nr. 151, ill. 72; Veiling, Londen (Christie’s), 26-27 november 1974, no. 151 (Jan Wellens de Cock).

5 Darmstadt, Hessisches Landesmuseum, inv.nr. AE 436; Bergsträsser 1979, nr. 42, ill. (Jan Wellens de Cock).

6 D’Haene 2010, p. 35.>

7 Het Parijs Landschap met Sint Christoffel is volgens D’Haene wel uit de werkplaats maar niet van dezelfde hand. D’Haene 2009, pp. 23-24.

8 Parijs, Musée du Louvre, inv. nr. 18.640; D’Haene 2009, pp. 44, 67. Over deze Calvarieberg van Albrecht Dürer en de ernaar vervaardigde kopieën zie, Filedt Kok 1996; de hier besproken kopie naar Dürer is afgebeeld p. 341, ill. 6. JN kent de tekening onvoldoende om deze toekenning te kunnen beoordelen.

9 De veronderstelling dat de blauwe landschappen vervaardigd zijn als kunstwerken op zich wordt overtuigend ontkracht door D’Haene. D’Haene 2010, pp. 44-50. Bovendien kennen we een schilderij van Landschap met Leda en de zwaan (verblijfplaats onbekend) en vormt het Landschap met een belegerde stad het decor voor een geschilderde Bekering van Saul veiling, Londen (Sotheby’s), 9 maart 1983, nr. 7. D’Haene over de rol van de tekeningen in het productieproces van schilderijen, D’Haene 2010, pp. 50-60.

10 Zie voor de werkwijze van een calqué, Wintermann in Ketelsen/Hahn 2011, m.n. pp. 297-298.

11 Met dank aan Yvette Bruijnen voor de transcriptie van deze tekst en de identificatie ervan.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker