:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Mucius Scaevola voor Porsenna

Mucius Scaevola voor Porsenna

Toegeschreven aan: Pseudo-Vinckboons (in circa 1575-1600)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Mucius Scaevola voor Porsenna
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, blauw gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 131 mm
Breedte 213 mm
Makers Toegeschreven aan: Pseudo-Vinckboons
Vroegere toeschrijving: Chrispijn van den Broeck
Inventarisnummer N 32 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1575-1600
Signatuur geen
Watermerk geen (vV, 5P, zelfde papier als inv.nr. N 33)
Inscripties geen
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Blauw gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

In de hier uitgebeelde legende die werd opgetekend door Titus Livius, begaf een jonge edelman Caius Mucius zich gedurende de bezetting van de stad Rome in 507 voor Christus naar het vijandige kamp van de Etruskische koning Porsenna om deze te vermoorden. Hij vergiste zich en doodde per ongeluk diens secretaris. Mucius werd gegrepen en voor Porsenna gebracht. Om te bewijzen dat hij niet bang was voor folteringen, stak hij zijn hand in het vuur. Een handeling waaraan hij de bijnaam Scaevola (linkshandige) overhield. Onder de indruk van zoveel dapperheid, liet Porsena Mucius vrij. Mucius keerde terug naar Rome en drong aan op vredesonderhandelingen, waarmee de stad voor de ondergang behoed werd.1

Mucius Scaevola stond symbool voor de deugden geduld en trouw. Vooral in het laatste kwart van de zestiende eeuw werd het verhaal regelmatig in de schilder- en prentkunst uitgebeeld. Hier zien we het moment dat Mucius met zijn linkerhand zijn dolk in het vuur zet. Koning Porsenna zit rechts voor zijn tent, omringd door zijn soldaten. Voor hem ligt de gedode secretaris. Op de achtergrond zijn de contouren van een stad te zien, die Rome voor moet stellen.

De voorstelling is met pen in bruine inkt zeer schetsmatig opgezet, in korte halen en in elkaar overlopende halfopen en dichte rondjes. De korte, krasserige arceringen gebruikte de tekenaar om de figuren nader te definieren. Blauwe wassingen verlenen de tekeningen een schilderachtig karakter. De tekening werd in 1923 door Koenigs, samen met een andere tekening, Perseus en Andromeda (inv. nr. N 33), verworven als ‘in de manier van Karel van Mander’. In het inventarisboek van Koenigs hebben beide tekeningen een toeschrijving aan Gillis van Valckenborch (1566-1623) en als zodanig zijn ze gedocumenteerd in het RKD. Hoewel de kleine figuren enigszins verwant zijn aan figuren in de schilderijen van Gillis van Valckenborch, wijken de landschappen in de achtergrond van beide voorstellingen te zeer af van de drie bekende gesigneerde landschapstekeningen van Van Valckenborch om deze toeschrijving te kunnen ondersteunen.2

M.D. Henkel zette beide tekeningen ergens in het tweede kwart van de vorige eeuw op naam van Chrispijn van den Broeck (1524-1590).3 Een toeschrijving die blijkbaar op traditie stoelt: in Dresden bevindt zich van dezelfde hand nog een tekening De onderhandeling tussen Scipio en Hannibal, die ook aan Van den Broeck is toegeschreven.4 De tekenstijl waarin de kleine, nauwelijks uitgewerkte figuren zijn vervaardigd, wijkt echter teveel af van de consistente en zeer herkenbare tekentrant van Van den Broeck.5 De kleine in contour geschetste figuren, hun elegante houdingen, de bladslag en de vlotte opzet van de achtergrondarchitectuur vertonen meer verwantschap met de tekenstijl van kunstenaars als Louis de Caullery, Sebastiaen Vrancx en de zogenaamde Pseudo-Vinckboons, ook wel de Meester van het Hermitage-schetsboek genoemd.6 De benadering van het landschap en de begroeiing is zelfs dusdanig goed te vergelijken met een tekening van deze laatstgenoemde kunstenaar, Hoffelijk gezelschap voor een waterpaleis in een berglandschap in Darmstadt, dat een toeschrijving aan deze anonymus te rechtvaardigen is.7

Noten

1 Titus Livius, Ab Urbe Condita, boek 2: 12-13; Hall 1974, pp. 216-217.

2 Stockholm, Nationalmuseum, 1595 gedateerd; Verblijfplaats onbekend, 1595 gedateerd; Wenen, Albertina, Wenen, inv. nr. 8434; afgebeeld in Faggin 1963, ills. 13-14 en Benesch 1928, nr. 317.

3 Notitie op passepartout inv. nr. N 33.

4 Dresden, Kupferstich-Kabinett, inv. nr. C 1967-102; Ketelsen/Hahn 2011, p. 193, ill.

5 Zie bijvoorbeeld de twee tekeningen van Chrispijn van den Broeck in Museum Boijmans Van Beuningen: De koperen slang (inv. nr. MB 1698) en De vlucht naar Egypte (inv. nr. N 62) en Van den Broecks Mucius Scaevola voor Porsenna in Amsterdam, Amsterdam Museum, inv. nr. A 18156. Schapelhouman 1979, nr. 9, ill. Ook Ursula Mielke onderschrijft de toeschrijving van deze tekeningen aan Chrispijn van den Broeck niet. E-mail correspondentie met de auteur, juni 2012.

6 Zie Bleyervelts catalogustekst voor de tekening Gezelschap in de tuin van een kasteel, toegeschreven aan de Pseudo-Vinckboons in dit museum, inv. nr. H 10. Het museum bezit nog een tekening die aan de meester wordt toegeschreven, opnieuw een Gezelschap in de tuin van een kasteel, inv. nr. H 11. Zie ook Beaujean 1998 over de tekenstijl van Louis de Caullery.

7 Darmstadt, Hessisches Landesmuseum, inv. nr. AE 557, Bergsträsser 1979, nr. 34 (Louis de Caullery). Afgebeeld in Beaujean 1998, p. 401, ill. 5 (Pseudo-Vinckboons/Meester van het Hermitage-schetsboek). Beaujean geeft een opsomming van tekeningen die aan Pseudo-Vinckboons worden toegeschreven, p. 407, nr. 15.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Pseudo-Vinckboons

werkzaam 1575-1624

Bekijk het volledige profiel