:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De Zondvloed

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De Zondvloed
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, grijs en bruin gewassen
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 185 mm
Breedte 275 mm
Makers Toegeschreven aan: Giovanni Domenico Zapponi
Navolger van: Gillis van Coninxloo (II)
Vroegere toeschrijving: Sebastiaan Vrancx
Vroegere toeschrijving: Pieter Bruegel (I)
Vroegere toeschrijving: Anoniem
Inventarisnummer N 40 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1600-1610
Inscripties 'Petr. Breugel.' (r.o., pen in bruine inkt), 'Peter Breugle' (verso, m.b., potlood), '17 Q' (verso, m.b., pen in bruine inkt), 'Peter Breugel' (verso, l.o., potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Achille Ryhiner; veiling (Von Solms Braunfels et al.), Amsterdam (R.W.P. de Vries) 24-25.01.1922, lot 85 (als Pieter Bruegel de Oude) ; Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem (L.1023a), als ‘Niederländisch, um 1600’, year of acquisition unknown; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Onderzoek Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Literatuur Faggin 1968, p. 85 (als Giovanni Domenico Zapponi); Faggin 2002, p. 279
Materiaal
Object
Techniek
Grijs gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Italiaanse tekeningen 1400-1600

Auteur: Alicia Rojas Costa

‘In het zeshonderdste jaar van Noachs leven, op de zeventiende dag van de tweede maand, braken alle bronnen van de machtige oervloed open en werden de sluizen van de hemel opengezet. Veertig dagen en veertig nachten zou het op aarde stortregenen.’ (Genesis 7:11-12). Dit dynamische landschap verbeeldt vrijwel zeker de Zondvloed en het moment dat mensen met hun gezin en huisraad voor het wassende water moesten vluchten. We zien dorpelingen, gewone mensen, die hun landstreek noodgedwongen verlaten en met hun bezittingen de heuvels opklimmen. Centraal in de achtergrond, onder de stortregens en tussen de gebogen bomen, wacht Noachs ark tot het stijgende water al het leven op aarde zal hebben vernietigd. 

Deze tekening werd tot voor kort aan de Vlaamse kunstenaar Gillis van Coninxloo II (1544-1606/1607) toegeschreven. In 1968 opperde Giorgio T. Faggin een alternatief, namelijk Giovanni Domenico Zapponi (werkzaam 1602-1617), wiens identiteit nog grotendeels een mysterie is.[1] Zapponi werd geboren in Verona en groeide op in een redelijk ontwikkeld milieu. Hij kende het werk van de Nederlandse meesters, en met name de Hollandse landschappen. Zapponi’s werk wordt aldus tot de Nederlands-Venetiaanse traditie gerekend van een groep kunstenaars die door Noord-Europa trokken zonder hun Italiaanse wortels te vergeten. Onder de groep kunstenaars bevonden zich ook Nederlandse migranten die zich op Duits grondgebied hadden gevestigd.[2] Juist het ambivalente stilistische karakter van deze tekening heeft deskundigen steeds weer opnieuw tussen een Nederlandse of Italiaanse toeschrijving laten twijfelen. Zapponi reisde in 1602 naar Frankfurt am Main, waar een belangrijke gemeenschap van Hollandse kunstenaars was gevestigd, onder wie Gillis van Coninxloo II en Gillis van Valckenborch (1570-1622), twee van zijn belangrijkste inspiratiebronnen en meesters. 

Terwijl de toeschrijving misschien wat onzeker blijft, vormt de tekening toch een fraai voorbeeld van een traditie die elementen uit noord en zuid bijeenbracht. Het dramatische karakter uit zich in de wijze waarop de natuur is weergegeven. In deze tekening komt de noordelijke traditie naar voren in de natuur die als een brute kracht wordt voorgesteld, met striemende regens, omgevallen stammen en bomen die buigen voor de kracht van de wind. Het bos was voor Gillis van Coninxloo 1600 een terugkerend motief, en vermoedelijk nam Zapponi het rond diezelfde tijd in zijn eigen oeuvre over.[3] Ook de bewerkelijke wijze waarop alle secundaire scènes zijn weergegeven zonder dat één scène alle aandacht naar zich toetrekt, komt uit de Nederlandse traditie voort. 

Faggin schreef de tekening louter op stilistische gronden aan Zapponi toe. Hij herontdekte diens identiteit en op grond van vier gravures naar Giovanni Domenico Zapponi van de hand van Johan Barra (1581-1634), bewaard in het prentenkabinet van het Rijksmuseum te Amsterdam, onderbouwde hij de toeschrijving van deze tekeningen aan hem.[4] Een van deze gravures, die het verhaal van Tobias volgen, draagt een inscriptie waarin de naam van Zapponi als de oorspronkelijke maker van de scène: wordt genoemd ‘J. Dominico Zapponij. Verones. Invent:’. Er is slecht één andere tekening bekend die aan Zapponi wordt toegeschreven. Deze bevindt zich in de collectie van Bernard Houthakker in Amsterdam.[5] 

Vermoedelijk was het Rotterdamse blad een studie voor een vooralsnog onbekende compositie. De kunstenaar besteedde meer aandacht aan een globale weergave van de scène dan aan de fijnere details, zoals de figuren die ietwat anoniem zijn gebleven en min of meer opgaan in het landschap. De tekening illustreert daarmee de kennisuitwisseling tussen noord en zuid die aan het begin van de zeventiende eeuw in Midden-Europa plaatsvond. 

Noten

[1] Faggin 1968, p. 86. 

[2] Zie bijvoorbeeld de Frankenthal School. ‘Rond die tijd (17de eeuw) woonden er in Frankenthal opvallend veel hervormde vluchtelingen uit Nederland die samen een werkgemeenschap vormden, met name in disciplines zoals tapijtweven, goudsmederij en schilderkunst’. RKD Studies. Masters of Mobility, 12.1 Gillis van Coninxloo and Frankenthal, (rkdstudies.nl)  

[3] Faggin 1968, p. 84. 

[4] Rijksmuseum, inv. RP-P-1878-A-494, RP-P-1911-379, RP-P-1888-A-12818, RP-P-1888-A-12817 

[5] Zie voor een afbeelding van de tekening Faggin 2002, p. 279. 

Toon onderzoek Italiaanse tekeningen 1400-1600
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Giovanni Domenico Zapponi

werkzaam 1602 - 1617

Bekijk het volledige profiel