:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Landschap met onweer

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Landschap met onweer
Materiaal en techniek Pen in zwarte inkt op perkament (inclusief de omkadering), kader in pen in bruine inkt, ongekleurd kader (ca. 1 mm), grijs gewassen kader (ca. 3 mm) en roze gewassen kader (ca. 8 mm), van elkaar gescheiden met pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 179 mm
Breedte 218 mm
Makers Tekenaar: Philips van den Bossche
Inventarisnummer N 53 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in 1615
Signatuur 'philips van den bossche fecit 1615' gesigneerd en gedateerd (rechtsonder, in het grijs gewassen kader, in pen in zwarte inkt)
Watermerk geen (perkament)
Conditie midden en linkerrand strepen en krabbel in pen en zwarte inkt (verso), papier- en lijmresten (verso
Inscripties 'L 43' (verso, rechtsonder, in potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen Praag 1997, no. I.173; Parijs/Rotterdam 2014, nr. 101
Interne tentoonstellingen Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 3) (2015)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Wegner 1973, p. 11, onder nr. 10; Essen/Wenrn 1988, p. 338, onder nr. 194; Ilsink 2006, nr. 4 en pp. 341-342; Elen 2006, p. 526; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Grijs gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Hongarije > Oost-Europa > Europa
Geografische herkomst Duitsland > West-Europa > Europa
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Een onweersbui ontlaadt zich boven een rivierdal. Links slaat een bliksemschicht in naast een kerktoren en veroorzaakt brand. De personen rechts op de voorgrond worden door het slechte weer overvallen. Drie van hen zoeken bescherming bij elkaar, terwijl de vierde wijst op de boomtak boven zijn hoofd die dreigt af te breken. Ondanks de inslaande bliksem en de schrik van dit viertal, is de sfeer rond de rivier uiterst kalm: het waait er niet en de bomen aan de oevers spiegelen zich in het onbewogen water.

De voorstelling is getekend met bijzonder fijne, korte pennenstreekjes, die Van den Bossche in de donkere partijen dicht naast of kruislings over elkaar plaatste. Vooral in de donkere wolken linksboven levert dit een wirwar aan penlijnen op, waarin de kunstenaar de heldere bliksemschicht uitspaarde. Over de donderwolken en de lichtflits zijn langere, diagonale penstreken getekend die een fikse regenbui suggereren. Interessant is dat de tekening pas gesigneerd werd nadat de gekleurde omkadering rond de voorstelling aangebracht was. De signatuur staat namelijk middenin het grijs gewassen kader en enkele letters die het roze kader raken, zijn over de roze wassingen heen getekend. Dit betekent dat Van den Bossche de omkadering zelf rond zijn landschap heeft aangebracht.

Ilsink opperde de mogelijkheid dat deze tekening de pendant zou zijn van het Landschap met een schaapsherder en de zon die door de wolken breekt in de Koninklijke Bibliotheek te Brussel.1 Ook deze tekening is 1615 gedateerd – de signatuur en datering zijn identiek. Bovendien zijn beide landschappen vrijwel even groot en in dezelfde uiterst verfijnde manier getekend op perkament, al is de Brusselse tekening niet voorzien van een gekleurde omkadering.2 Ook thematisch passen beide tekeningen bij elkaar, zo stelde Ilsink: terwijl op de Rotterdamse tekening de onweersbui leidt tot schade en paniek, breekt in het Brusselse rivierdal de zon door en heerst er een serene rust.

Ondanks de overeenkomsten tussen de twee landschappen is het echter de vraag of ze door Van den Bossche daadwerkelijk als pendanten bedoeld zijn. Zo ligt in beide voorstellingen het zwaartepunt aan de rechterkant, met enkele personen onder een grote boom, die als een repoussoir voor het landschap staat. Bij pendanten zou het logischer zijn dat dit beeldbepalende motief bij het ene blad links en bij het andere blad rechts in de compositie geplaatst was. Ook is in de Brusselse tekening de dieptewerking groter: het gaat om een weids berglandschap met een verre horizon, dat vanuit vogelvlucht perspectief bezien wordt. Daarbij vergeleken ligt de horizon van het Rotterdamse landschap een stuk lager en maakt het rivierdal een meer besloten indruk.

In 1902 suggereerde Modern dat de tekening in Brussel een geschenk was voor de Augsburgse koopman, diplomaat en humanist Philipp Hainhofer (1578-1647).3 Hij was een groot kunstliefhebber en ontwierp kunstkabinetten die hij aan Europese vorsten te koop aanbood.4 Uit correspondentie is bekend dat Van den Bossche in het jaar 1615 een tekening voor hem maakte om daarmee het honorarium dat hem door Hainhofer in het vooruitzicht gesteld was, zeker te stellen.5 Of dit de Brusselse tekening betreft of de Rotterdamse, of misschien zelfs alle twee, laat zich niet bewijzen.6 Duidelijk is dat beide landschappen, gezien de verfijnde tekentechniek en de keuze voor het kostbare perkament, als zelfstandige kunstwerken bedoeld zijn. Hainhofer zou beide landschappen hebben kunnen waarderen, zeker het Rotterdamse exemplaar, dat door de omkadering in zachte, enigszins gemarmerde kleuren, geheel aansluit bij de bij sfeer van verfijning en luxe die de kunstkabinetten van Hainhofer oproepen.

Noten

1 Brussel, Bibliothèque Royale Albert I, inv. nr. F 20225,f; Ilsink 2006, nr. 5.

2 De vrijwel identieke afmetingen betreffen de beide beeldvlakken, dus de Brusselse tekening in zijn geheel (146 x 184 mm) en de Rotterdamse tekening exclusief gekleurde omkadering.

3 Modern 1902, p. 52.

4 Zie voor Philipp Hainhofer en zijn kunstkabinetten, R. Baarsen, Zeventiende-eeuwse kabinetten, Zwolle/Amsterdam 2000, pp. 11-21.

5 Modern 1902, p. 52; Ilsink, pp. 341-342.

6 Ilsink 2006, pp. 341-342.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Philips van den Bossche

werkzaam 1604 - 1615

Bekijk het volledige profiel