:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Bruiloftsmaal

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Bruiloftsmaal
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 244 mm
Breedte 182 mm
Makers Toegeschreven aan: Aertgen Claesz. van Leyden
Inventarisnummer N 67 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1530-1540
Signatuur geen
Watermerk Gothic letter P, with a distinctive tripartite foot, possibly with a small flower above (without the flower 58 x 18mm, on P5 from the left; vH, 8P, fine, heavily cropped folio), similar to Briquet 8812 (French make, doc. Leiden 1560). [AE]
Conditie oppervlaktevuil, speldeprikjes middenboven
Inscripties 'La pr..f t.n' (verso, onderzijde, in pen in bruine inkt), 'Lucas de Leyde.' (verso, rechtsonder, in grafiet), 'Pierre Cornelisz.' (verso, rechtsonder, in potlood), 'papier filigraine au P gothique' (verso, rechtsboven, in zwart krijt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken E. Rodrigues (L.897), F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen Utrecht, 1913 (suppl.), nr. 13 (Lucas Cornelisz de Cock); Parijs/Rotterdam 2014, nr. 21; Washington 2017, nr. #
Interne tentoonstellingen Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 2) (2015)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Friedländer 1923, p. 348, onder nr. 51 (rejected Aertgen van Leyden); Wescher 1928, p. 246 (Meester van de Apostelwonderen); Bock/Rosenberg 1930, p. 64, onder nr. 13450 (Dutch School, 16th Century); Van Regteren Altena 1939, p. 234, nr. 126 (Aertgen van Leyden); Hoogewerff 1937-47, vol. 3, pp. 406-407, 409 (Aertgen van Leyden); Bruyn 1960, p. 90-91; Pelinck 1962, pp. 9 (Johannes Cornelisz Vermeyen); Balm 2006, pp. 40, 43, 45 (Meester van de Apostelwonderen); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Noordelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Deze tekening behoort tot de groep werken die door Wescher werd samengebracht onder de noodnaam Meester van de Apostelwonderen.1 Als uitgangspunt voor zijn groep nam Wescher twee tekeningen, Petrus geneest de lamme in Berlijn en Petrus voorspelt aan Safira haar dood in Parijs, die beide met pen en penseel in bruine inkt zijn getekend. Kenmerkend voor de tekeningen binnen deze groep zijn de langgerekte figuren, de opbollende en bewegelijke plooival en de doorgewerkte tekentrant. Ook heeft de kunstenaar een neiging tot het tekenen van vormeloze handen en diep liggende oogkassen. Zoals al vaker opgemerkt zijn veel van de voorstellingen voorzien van renaissance architectuur of ornamenten in die trant.2

Op basis van overeenkomsten met tekeningen en schilderijen die aan Aertgen van Leyden zijn toegeschreven, identificeerde Van Regteren Altena de maker van deze groep werken met Aertgen.3 Over de benaming van de kunstenaar is sindsdien geen concensus, vandaar dat tekeningen uit deze groep afwisselend worden aangeduid als Aertgen van Leyden of Meester van de Apostelwonderen.4 Wat ons betreft zijn er voldoende stilistische overeenkomsten met andere tekeningen toegekend aan Aertgen van Leyden om hier te kiezen voor een toeschrijving aan deze kunstenaar.

In deze tekening beeldde Aertgen drie taferelen uit in een voorstelling die van links naar rechts gelezen moet worden. Linksachter wordt een huwelijk ingezegend door een priester, in het midden vindt het bruiloftsmaal plaats en rechtsachter ligt een jonge moeder in haar kraambed, terwijl het pasgeboren kind door vrouwen gewassen wordt. De voorstelling is nooit geïdentificeerd en er zijn te weinig aanwijzingen die de taferelen afdoende kunnen duiden. De afzonderlijke voorstellingen zijn in ieder geval gebaseerd op bestaande beeldtradities. Het bruiloftsmaal zelf doet denken aan voorstellingen van de Bruiloft te Kana of het oudtestamentische huwelijkfeest van Belshazzar, De huwelijkszegening linksachter herinnert aan de wijze waarop de verloving van Maria en Jozef traditioneel wordt uitgebeeld en het kraambed tot slot vindt zijn evenknie in voorstellingen van de geboorte van Maria. Misschien is ook hier een geschiedenis uit de bijbel verbeeld.

De feestende groep centraal in de voorstelling is van onderaf getekend. Het bruidspaar is frontaal afgebeeld en zit onder een baldakijn. De tafel staat aan de linkerzijde voor een groot open raam en de ruimte is aan de rechterzijde afgebakend door de gasten die rechts aan de tafel zitten en een afgebroken muur. Zo creëerde de kunstenaar ruimte om links en rechts in de achtergrond het huwelijk en de geboorte te tekenen. In andere tekeningen van Aertgen worden vaker aanvullende taferelen op min of meer gelijke wijze in de achtergrond verbeeld, zoals bijvoorbeeld in Het laatste avondmaal in dit museum (inv. nr. MB 1699).

De voorstelling is getekend met lange parallele lijnen in zwart krijt en is uitgewerkt met dicht op elkaar geplaatste arceringen die de vorm van de figuren en architectuur volgen. Aan de linkerzijde zijn de contouren van een deel van de tekening met pen in bruine inkt nagetrokken. Voor de kunstenaar kenmerkende elementen komen hier terug: de opbollende kleding, de levendige plooival en de diepgelegen oogkassen. De figuren zijn daarentegen niet zo langgerekt en gedraaid als die in de Geschiedenis van Ester, een ontwerp voor een drieluik, dat door Wescher als een van de kernstukken uit de groep van de Meester van de Apostelwonderen wordt beschouwd.5 De verschillen tussen deze twee werken onderstrepen nog eens de complexiteit van het auteurschap van de tekeningen binnen de gehele Aertgen-groep. De Rotterdamse tekening vindt nog het beste aansluiting bij Monniken in een keuken in Parijs, die in dezelfde techniek is getekend en waarop dezelfde ronde hoofden voorkomen (afb 1).6

De aandacht voor Renaissance-motieven en overeenkomsten met schilderijen toegeschreven aan Aertgen, zoals het drieluik met de Opwekking van Lazarus in Amsterdam, maakt dat de tekeningen uit deze groep rond 1530-1540 kunnen worden gedateerd.7 De verwantschap met sommige tekeningen van Pieter Cornelisz Kunst lijkt dit te bevestigen. Zo doet de zittende dame rechtsvooraan in Het Bruiloftsmaal beslist denken aan de vrouw die met haar rug naar de toeschouwer zit, vooraan in Kunsts Spijziging van de armenuit 1531 (afb 2).8

Noten

1 Wescher 1928, pp. 246-250; Berlijn, Kupferstichkabinett, inv. nr. 11993; Parijs Musée du Louvre, inv. nr. 21.008. Wescher 1928, ills. 3-4.

2 Schapelhouman 1986, p. 171.

3 Van Regteren Altena 1939, pp. 74-86.

4 Schapelhouman in Amsterdam 1986, pp. 171, onder nr. 54; Balm 2006, p. 40.

5 Braunschweig, Herzog Anton Ulrich-Museum, inv. nr. Z 1140; Amsterdam 1986, nr 47, ill.

6 Parijs, Musée du Louvre, inv. nr. 21.008; Lugt 1968, nr. 101, ill. Die tekening werd al in de zestiende eeuw in verband gebracht met Aertgen van Leyden, zo blijkt uit een zestiende eeuwse annotatie op de voorzijde.

7 Van Regteren Altena 1939, p. 81. Scholten in Amsterdam 1986, p. 164 onder nr. 46.

8 Rotterdam, Museum Boijmans van Beuningen, inv. nr. N 5.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Aertgen Claesz. van Leyden

Leiden 1498 - Leiden 1564

Bekijk het volledige profiel