:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Portret van een man met een kaproen

Portret van een man met een kaproen

Anoniem (in circa 1480-1500)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Portret van een man met een kaproen
Materiaal en techniek Zilverstift en zwart krijt op geprepareerd papier, gedoubleerd
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 89 mm
Breedte 66 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Vroegere toeschrijving: Jan van Eyck
Inventarisnummer N 73 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1480-1500
Signatuur geen
Watermerk niet vast te stellen door de preparatielaag (vV?, ?P)
Conditie mechanische schade, oppervlaktevuil
Inscripties 'R.[?]egter' of 'Rogier' (linksmidden, in pen in bruine inkt), '523' (verso, onder het merk L. 2773, in potlood), 'D 2' (verso, linksonder voorgaande, in potlood of pen)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken A. von Lanna (L.2773), E. Wauters (L.911), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Emile Wauters (L.911), Paris, his sale, Amsterdam (F. Muller) 15-16.06.1926, lot 68 (to Cassirer for Koenigs for fl 1750)
Tentoonstellingen Haarlem 1926, no. 23 (school Jan van Eyck); Rotterdam 1934, no. 18 (cirkel rond Jan van Eyck); Den Haag 1945, no. 126 (cirkel rond Jan van Eyck); Rotterdam 1948, no. 38 (onder Jan van Eyck); Brussel 1949, no 3; Parijs 1949, no 3; Rotterdam 1952, no. 2; Praag 1966, no. 1 (Jan van Eyck)
Interne tentoonstellingen Tekeningen uit eigen bezit, 1400-1800 (1952)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Schönbrunner/Meder 1896-1908, vol. 12, nr. 1407 (Nederlands, ca. 1500); Lees 1913, p. 59, fig. 73 (Jan van Eyck); ANM VI, 1928, p. 98 (Gerard David?); Winkler 1929, p. 275, nr. 1 (niet Gerard David/Klinkosch album); Baldass 1937, p. 19 (omgeving Jan van Eyck); Ebbinge Wubben 1949, pp. 12-13 (Gerard David); Haverkamp Begemann 1952, no. 2; Panofsky 1953, p. 438, nr. 3 (of p. 200) (omgeving Jan van Eyck?); Haverkamp Begemann 1957, pp. 3-4 (Jan van Eyck?); Haverkamp Begemann in Moskowitz 1962, nr. 456; ENP VIb (1971), p. 91 (voorlopig toegekend aan Gerard David) ; Mundy 1980, pp. 67-68 (niet Gerard David); Miegroet, 1989, p. 329, nr. 83 (niet Gerard David); Ainsworth 1998, pp. 33-34 (niet Gerard David); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Doubleren > Gedoubleerd > Toevoegen en verbinden van materialen > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Prepareren > Geprepareerd > Vormtechniek > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Dit kleine mansportret wordt traditioneel geassocieerd met Jan van Eyck. Lees bracht het in verband met de mannen die links van het Lam Gods op het beroemde altaarstuk met die naam van Hubert en Jan van Eyck in Gent.1 Ook de eigenaar die in zilverstift ‘Regter’ op de tekening schreef verwees mogelijk naar het veelluik. Misschien meende hij dat het hier een voorstudie betrof van één van de rechtvaardige rechters te paard. Baldass verbond de tekening met de getekende vorstenportretten die toendertijd aan Van Eyck waren toegeschreven, maar nu zijn toegekend aan een navolger van Rogier van der Weyden.2 Friedländer dateerde de mannenkop aanzienlijk later, . Hij zag een relatie met een kleine groep tekeningen van Gerard David (ca. 1460-1523), die oorspronkelijk deel uitmaakten van het zogenaamde ‘Klinkosch-schetsboek’.3 Hij schreef de tekening onder voorbehoud toe aan deze meester, maar werd daarin alleen door Ebbinge Wubben nagevolgd.4 De ongeorganiseerde, dicht op elkaar en over elkaar heen geplaatste, brede lijnen van de zilverstift wijzen inderdaad op een datering in aan het einde van de vijftiende eeuw. De lijnvoering staat in contrast met het verfijnde penwerk van tekeningen uit de eerste helft van die eeuw. Ook de combinatie van technieken ondersteunt dit. We kennen geen voorbeelden van het gezamenlijk gebruik van zilverstift en zwart krijt uit de vroege vijftiende eeuw.

De teneur van het portret en het ouderwetse hoofddeksel doen vermoeden dat de tekening teruggaat op een voorbeeld dat eerder is ontstaan.Vermoedelijk was dat niet een werk van Jan van Eyck: in zijn voorstellingen koos hij over het algemeen voor een meer directe benadering van zijn geportretteerden. De Rotterdamse tekening sluit eerder aan bij Rogier van der Weyden. Van hem kennen we dergelijke portretten, waarbij de figuur een kaproen draagt en in driekwart is weergegeven. Een goed voorbeeld is het portret van een kamprechter uit de omgeving van  Rogier, in Antwerpen.5 Rogiers portret van Philips de Goede is een ander voorbeeld van dit type. We kennen dit alleen dankzij de talloze kopieën die tot ver in de zestiende eeuw ernaar geschilderd werden (afb.).6 Het maakt duidelijk dat Rogiers composities, net als die van Jan van Eyck, lange tijd werden gebruikt en herhaald.7 Het is gesuggereerd dat Rogiers prototype voor de kopieën van het portret van Philips de Goede een tekening is.8 Wellicht is zoiets ook hier het geval en is dit portretje gebaseerd op een getekend voorbeeld. Een element in de tekening lijkt daarop te wijzen. Het zijn de extra lijnen die de contouren aan de linkerkant van het gezicht benadrukken. Ze geven geen schaduw weer - het licht komt immers van links – maar zorgen ervoor dat het portret los komt van zijn lichte achtergrond. Het is een kunstgreep die alleen bij tekeningen noodzakelijk is; bij schilderijen wordt de geportretteerde over het algemeen tegen een donkere achtergrond afgebeeld. Mogelijk nam de tekenaar het over van zijn voorbeeld. Iets dergelijks is namelijk ook te zien bij twee versies van Rogiers getekende Portret van een jonge vrouw in Londen, waarvan Buck meent dat ze terug gaan op tekeningen van Jan van Eyck, die deze techniek voor dieptewerking introduceerde.9 De onderkant van de Rotterdamse tekening is beschadigd waardoor de tekening halverwege ophoudt. Waarschijnlijk was daar nog in enkele contourlijnen de kleding van de man aangegeven.

Noten

1 Gent, Sint Bavokerk.

2 Twee daarvan bevinden zich in dit museum (inv. nrs MB 1958/T20 en MB 1958/T 21).

3 ANM VI, 1928, p. 98. Over de Klinkosch tekeningen zie: Ainsworth 1998, pp. 8 and p. 53, n. 7 met verwijzingen.

4 Voor een uitgebreide historiografie: Van Miegroet 1989, nr. 83.

5 Antwerpen, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, inv. nr. 539.

6 Dijon, Musée des Beaux-Arts, inv. nr. 3782; Leuven 2009, nr. 12, ill.

7 Mund in Leuven 2009, pp. 200-201.

8 Campbell in Leuven 2009, nr. 12.

9 Buck in Leuven 2009, nr. 24, ill. De techniek is volgens haar terug te voeren naar Jan van Eyck en te zien in zijn voorstudie voor het portret van in Dresden, (Kupferstich-Kabinett, inv. nr. C 775). Mede op basis daarvan suggereert zij dat Rogier en de twee andere tekenaars zich voor het vrouwenportret op een verloren gegaan voorbeeld van Jan van Eyck moet hebben gebaseerd.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker