:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Oudtestamentische voorstellingen: (mogelijk) Abimelech bespiedt Isaac en Rebecca (Genesis 20: 1-2), Rebecca voor Abimelech en De dood van Abimelech (Rechteren 9: 54)

Oudtestamentische voorstellingen: (mogelijk) Abimelech bespiedt Isaac en Rebecca (Genesis 20: 1-2), Rebecca voor Abimelech en De dood van Abimelech (Rechteren 9: 54)

Monogrammist HW (in 1532)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Oudtestamentische voorstellingen: (mogelijk) Abimelech bespiedt Isaac en Rebecca (Genesis 20: 1-2), Rebecca voor Abimelech en De dood van Abimelech (Rechteren 9: 54)
Materiaal en techniek Pen in zwarte en grijze inkt, kaderlijnen met de pen in zwarte inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Diameter 203 mm
Makers Tekenaar: Monogrammist HW
Naar: (Pseudo)-Aert Ortkens
Inventarisnummer N 110 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in 1532
Signatuur '15/32 H./.W' gedateerd en gemonogrammeerd (op de vier strips, in zwart krijt)
Watermerk geen (vH, 8P, fijn)
Conditie recto:oppervlakte vuil, linkerzijde afgesneden; verso: doorslag van de inkt, reparaties.
Inscripties geen
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen Rotterdam 1934, nr. 24 (Meester H.W. van 1532)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Deze tekening is een nogal grof uitgevoerde kopie naar een ontwerp voor een glasvenster, met ongeveer gelijke maten (208 mm) in Berlijn.1 Het origineel maakt deel uit van een groep stilistisch aan elkaar verwante tekeningen, die wordt toegeschreven aan de Pseudo-Aert Ortkens, in het verleden geïdentificeerd met de glasschilder Aert Ortkens (actief, Antwerpen 1513-1538) of Adriaen van den Houte (Mechelen 1459-1521).2 De voorstelling is moeilijk te identificeren. Mogelijk zijn hier Isaak en Rebecca voorgesteld die worden bespied door Abimelech, koning der Filistijnen. De voorstelling wijkt enigszins af van het verhaal in Genesis (20: 1-2), waar wordt beschreven hoe Isaac Abimelech voorhoudt dat zijn vrouw Rebecca zijn zuster is. Nadat de koning het paar elkaar ziet liefkozen, roept hij Isaac bij zich en berispt hem. In deze tekening is het echter niet Isaac die voor hem knielt, maar Rebecca. In de achtergrond speelt mogelijk een andere Abimelech de hoofdrol. Het betreft hier één van de koningen beschreven in het boek Rechteren (9: 54), die oneigenlijk heerst over Sichem. Na enkele jaren heerschappij belegert hij de stad Tebes bij een volksopstand. De bevolking verschanst zich in de toren en verdedigt de stad vol vuur tegen de troepen van de koning. Als Abimelecht de toren nadert gooit een vrouw een steen op zijn hoofd die zijn schedel verbrijzelt. In doodsnood vraagt hij zijn wapendrager om zijn zwaard te trekken en hem te doden, ‘zodat er niet van mij gezegd zal worden: “een vrouw heeft hem gedood”’.

Wat het tafereel ook moge verbeelden, het Berlijnse origineel behoorde waarschijnlijk tot dezelfde serie als de tekening met daarop een niet niet nader geïdentificeerd Vrijend paar in Norfolk.3 Niet alleen heeft deze voorstelling een soortgelijke thematiek, maar ook daar zijn drie verschillende gebeurtenissen afgebeeld.

Noten

1 Berlijn, Kupferstichkabinett, inv. nr. 5229; Bock/Rosenberg 1930, p. 46.

2 Friedländer 1917, col. 161, nr. 5229; Wayment 1998, p. 78 (n. 15), nr. 3, ill. voor een overzicht van de discussie over de Pseudo-Aert Ortkens, Boon 1978, pp. 137-138.

3 Norfolk, Chrysler Museum, inv. nr. 60.58.21; Norfolk 1979, nr. 37, ill.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Monogrammist HW

actief 1532

Bekijk het volledige profiel