:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De Besnijdenis

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De Besnijdenis
Materiaal en techniek Pen in twee kleuren bruine inkt, pen in zwarte inkt, doorgegriffeld, kaderlijnen met de pen in bruine inkt; op de keerzijde sporen van zwart krijt voor overbrenging
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 196 mm
Breedte 250 mm
Makers Tekenaar: Maarten van Heemskerck
Inventarisnummer N 130 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in 1564
Signatuur 'Martijn van Heemskerck inventor x 1564' gesigneerd en gedateerd (rechtsonder, in pen in bruine inkt)
Watermerk unidentified small watermark or a countermark, probably initials SW (13 x 11 mm, between P3-4 from the top, in the centre; vV, 7P, PP27mm). [AE]
Conditie recto: licht verbleekt, foxing, verticale vouw door midden, verso: papier en lijmresten langs de zijden
Inscripties 'Y cn/Cat Braamcamp / Amsted [afkorting van Amsterdam] aug 1771 N 113' (verso, linksonder, in grafiet, door J. van der Marck, L.3001)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken J. van der Marck (L.3001), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Hoetink 1961, p.22, no 7: ''herkomst: G. Braamcamp, J. van der Marck, A. Mos, F. Koenigs.'' CW: Mos vlg. 1927, lot 314
Tentoonstellingen Amsterdam 1934*, no. 123; Alkmaar 1950, no. 36; Washington/New York/Minneapolis 1958, no. 21
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Washington/New York/Minneapolis 1958, p. 19, nr. 21; Hoetink 1961, p. 22, nr. 7; Veldman 1986b, p. 267; New Hollstein dl. II, 1994, p. 81, onder nr. 376; New Hollstein dl. I, 1999, p. 142, onder nr. 56; Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Doorgriffelen > Doorgegriffeld > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Zoals alle tekeningen van Maarten van Heemskerck in dit museum, is ook de Besnijdenis van Christus een ontwerp voor een gravure. De doorgegriffelde tekening is het eerste blad van een serie ontwerpen voor De zeven bloedstortingen van Christus, die door Harmen Jansz. Muller (c. 1538-1617) in 1565 is gegraveerd en van teksten is voorzien door Hadrianus Junius.1 De Besnijdenis wordt gevolgd door Christus in het hof van olijven, De geseling, De doornenkroning, De kruisdraging, Christus die aan het kruis wordt genageld en tot slot Longinus die de zijde van Christus met een lans doorboort.2

Tot in de jaren zestig was de gravure naar deze tekening onbekend en ook daarna werd de voorstelling niet in verband gebracht met de andere gravures.3 Veldman herkende de iconografie van de gehele reeks en bracht de Besnijdenis van Christus hiermee in verband.4 De zeven bloedstortingen van Christus genoten met name bekendheid in de laat-middeleeuwse devotieliteratuur, waar het thema vaak werd behandeld.5 Geïllustreerde boekjes met het onderwerp spoorden, ter bestrijding van de zeven hoofdzonden, de lezer aan één kwelling per dag te bestuderen. Heemskerck baseerde zich ongetwijfeld op dergelijke boekjes en hun illustraties.6

De besnijdenis van Christus wordt in het evangelie van Lucas terloops genoemd (Lucas 2: 21). Traditioneel vond een besnijdenis acht dagen na de geboorte plaats en viel het samen met de naamgeving van het kind. In een classicistische tempel, ligt Christus op een grote ronde schotel op tafel onder een baldakijn. Hij wordt vastgehouden door zijn ouders en nog een man, terwijl de hogepriester de besnijdenis uitvoert. Christus op het bord lijkt een verwijzing te zijn naar de eucharistie, het belangrijkste sacrament van de katholieke kerk. Tijdens de eucharistie wordt het lichaam van Christus, dat hij offerde voor de mensheid gedeeld met de gemeenschap. De twee omhooggehouden kaarsen zijn een verwijzing naar Christus als het licht der wereld.7 Daarnaast tekende Heemskerck het nodige bijwerk om de voorstelling te verlevendigen, zoals de figuren links in de achtergrond, de bediende rechts in de voorstelling en de twee jongetjes in de voorgrond die met een kan en een bord de trap op lopen. Het achterste jongetje kijkt om, waarmee hij de toeschouwer actief bij de voorstelling betrekt. De virtuoze en gedetailleerde tekenstijl is kenmerkend voor Heemskercks ontwerpen uit de jaren zestig. Het fijnmazige net van voornamelijk korte arceringen is zo verfijnd, dat het voor Muller onmogelijk bleek dit op dezelfde wijze te vertalen naar de gravure. De licht-donker tegenstellingen zijn daar dan ook veel nadrukkelijker dan in de tekening. Dit contrast wordt nog eens versterkt door de lichtbruine inkt, die in de loop der jaren aanzienlijk is verbleekt.

Noten

1 New Hollstein 1999 vol. I, nrs. 56-62; New Hollstein vol.II, 1994, nrs. 376-382. De eerste en de laatste prent zijn gedateerd. Twee complete reeksen zijn gedocumenteerd: Leiden, Universiteitsbibliotheek Leiden, Prentenkabinet, inv. nrs. PK-P-100.137-100.143 en in The Monastry of El Escorial. De onderschriften van Hadrianus Junius zijn opgenomen in zijn boek Poematum liber primus. Pia et moralia carmina, Leiden 1598, pp. 188-189.

2 Naast de hier besproken tekening zijn nog vier ontwerptekeningen voor deze reeks bekend, alle 1564 gedateerd. De Doornenkroning bevindt zich in de Fondation Custodia, Parijs, De Kruisdraging is sinds de zeventiende eeuw in het koninklijke prentenkabinet van het Statens Museum for Kunst in Kopenhagen en Christus aan het Kruis genageld bevindt zich samen met Longinus die de zijde van Christus met een lans doorboort in het Landesmuseum in Brno, Tsjechië.[2]

3 Hoetink 1961, p. 22, nr. 7; Washington 1958, p. 19, nr. 21; Kerrich 1829, p. 53, door Kerrich beschouwd als een serie, maar niet geïdentificeerd als de Bloedstortingen van Christus.

4 Veldman 1986b, p. 267.

5 Veldman 1986b, p. 267, met verwijzingen naar meerdere zestiende-eeuwse boekjes met als thema de Zeven Bloeduitstortingen van Christus; Veldman 1987, p. 201.

6 In 1559 tekende Heemskerck een variant op het thema voor een gravure van Dirck Volkertsz Coornhert, Het geloof reinigt de harten door het bloed van Christus. Leiden, Universiteitsbibliotheek Leiden, Prentenkabinet, inv. nr. PK-T-5303; New Hollstein vol. II, 1994, nr. 435.

7 Schiller vol. I (1966), pp. 100-104.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Maarten van Heemskerck

Heemskerk 1498 - Haarlem 1574

Maerten van Heemskerck was van 1527 tot 1529 in de leer bij Jan van Scorel en leerde via hem de Italiaanse kunst al kennen vóór hij in 1532 naar Italië ging...

Bekijk het volledige profiel