:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Het oordeel van een keizer

Het oordeel van een keizer

Anoniem (in circa 1480)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Het oordeel van een keizer
Materiaal en techniek Zwart krijt, kaderlijnen met de pen in grijze inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 193 mm
Breedte 143 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Vroegere toeschrijving naar: Gerard David
Inventarisnummer N 138 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1480
Signatuur geen
Watermerk geen (vV, 8P, fijn papier)
Conditie foxing (beide zijden)
Inscripties 'u' (rechtsonder, in pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen Parijs/Rotterdam 2014, nr. 7; Washington 2017, nr. #
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Schmidt-Degener 1941, p. 110 (Nederlands, ca. 1480); Wescher 1946, p. 203 (toegeschreven aan Gerard Horenbout); Pächt 1948, p. 70, nr. 28 (meester van Maria van Bourgondië); Biermann 1975, p. 84 (atelier Simon [?] Bening); Ainsworth 1998, pp. 40-42 (meester van Maria van Bourgondië); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Op een verhoging staat een koning in contraposto met zijn linkerhand in zijn zij. In zijn rechterhand houdt hij een scepter, waarvan de onderkant op zijn been steunt. Voor hem knielen twee mannen die druk gebaren. Links daarvan wijst een man met zijn linkerarm naar boven. Om hen heen staan nog enkele toeschouwers. De voorstelling is tot nog toe niet geïdentificeerd. Op basis van iconografische overeenkomsten met een vroeg historiestuk van Rembrandt in Leiden, meende Schmidt-Degener dat hier wellicht De clementie van Titus was uitgebeeld.1 In dat verhaal betrapt de Romeinse keizer Titus twee samenzweerders, die hij vervolgens genade schenkt. Deze interpretatie kan voor beide voorstellingen echter onvoldoende worden onderbouwd.2

Net als drie andere tekeningen in het museum (inv. nrs. N 137, N 124, N 78) kan deze tekening in verband worden gebracht met miniaturen uit de late vijftiende en vroege zestiende eeuw. Zij functioneerde lange tijd als model binnen werkplaatsen van boekverluchters, die zich concentreerden rondom Gent en Brugge. Zo is de rechterhelft van de compositie, inclusief de koning en de hier verder niet uitgewerkte troon gebruikt voor een miniatuur van Christus voor Pilatus, die rond 1525-30 door Simon Bening werd vervaardigd voor het gebedenboek van kardinaal Albrecht von Brandenburg.3 (afb. 1). De knielende man rechtsonder is te zien in een miniatuur met Het volk Israel vraagt God de Messias te zenden uit het Grimani Breviarium.4 Ondanks de kwaliteit van de tekening, is het de vraag of zij zelf het prototype is voor deze voorstellingen. Vermoedelijk is ook zij gekopieerd naar voorbeeld. De contouren in zwart krijt van de niet uitgewerkte troon zijn wellicht het resultaat van overbrenging aan de hand van een calqueerpapier. Hierbij werd de keerzijde van een vel papier zwart gemaakt met krijt en tussen het origineel en het blad van de kopie gelegd. Daarna werden de contouren van het origineel doorgegriffeld, waardoor het krijt zich hechtte aan het nieuwe oppervlak.5

Pächt schreef de tekening toe aan de Meester van Maria van Bourgondië, die rond 1480 actief was. Hij deed dit op basis van vermeende stijlovereenkomsten met een aantal aan deze kunstenaar toegeschreven miniaturen uit de L’Abbaye du Saint Esprit.6 Het oeuvre van deze meester is sinds die tijd verdeeld over twee handen: de Weense Meester van Maria van Bourgondië en de zogenaamde ‘Ghent Associates’.7 Hoewel de gedrongen figuren overeenkomen met miniaturen van de Weense Meester van Maria van Bourgondië, zijn er te weinig aanknopingspunten om een toeschrijving van de compositie of de tekening aan hem of aan de ‘Ghent Associates’ te rechtvaardigen. Om die reden wordt het blad hier toegekend aan een anonieme kunstenaar die mogelijk werkzaam was in Gent of Brugge, de twee centra van boekverluchting die aan het einde van de vijftiende en het begin van de zestiende zo nauw met elkaar verbonden waren.8 De ontstaansperiode van rond 1480 is algemeen aanvaard. Zij wordt onderschreven door de kledingstijl van de figuren en de tekenstijl met de korte, hoekige arceringen, die zijn equivalent kent in Nederlandse tekeningen uit die periode, die worden geassocieerd met Hugo van der Goes en zijn school.9

Noten

1 Leiden, Museum de Lakenhal, in langdurig bruikleen van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, inv. nr. 814. Schmidt-Degener 1941, p. 110.  Kurt Bauch geeft een samenvatting van gesuggereerde identificaties van Rembrandts schilderij. K. Bauch, Der frühe Rembrandt und seine Zeit, Berlin 1960, pp. 99 (n. 75).

2 Zie voor een mogelijke interpretaties van dit schilderij: Van den Boogert in exh. cat. E. van de Wetering, B. Schackenburg, The mystery of the young Rembrandt, Kassel (Staatliche Museen, Gemäldegalerie Alte Meister), Amsterdam (Museum het Rembrandthuis), 2002, nr. 7.

3 Ook wel geïdentificeerd als Christus voor Herodes of Caiaphas. Los Angeles, J. Paul Getty Museum, inv. nr. 83. ML.115, MS Ludwig IX.19, fol. 143v. Biermann 1975, pp. 84-85; Ainsworth 1989, p. 42.

4 Venetië, Biblioteca Nazionale Marciana, inv. nr. Ms. Lat. I, 99 (2138). Biermann 1975, p. 277, n. 371. Afgebeeld in Salmi/Mellini 1972, nr. 25 (fol. 14v.)

5 Koreny/Zeman in Antwerp 2002, p. 15. Zie voor methodes van overname Wintermann in Ketelsen/Hahn 2011, pp. 298-303.

6 Pächt 1948, pp. 70-71. Oxford, Bodleian Library, inv. nr. MS. Douce 365.

7 T. Kren in Los Angeles/London 2003, pp. 197-198. Thomas Kren geeft een historiografisch overzicht van de Meester van Maria van Bourgondië. Los Angeles/London 2003, pp. 126-128.

8 De traditionele benaming ‘Gent-Brugse school’ voor anonieme Zuidnederlandse miniaturisten uit die periode is niet helemaal correct. Voor een kritische kanttekening zie: Kren en McKendrick in Los Angeles/London 2003, p. 12.

9 Zie bijvoorbeeld Jozef en Asenet, uit de Hugo van der Goes groep. Oxford Ashmolean Museum, inv. nr. 1863.142. Afgebeeld in Antwerp 2002, nr. 32.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker