:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Berglandschap met muildierdrijvers

Berglandschap met muildierdrijvers

Pieter Bruegel (I) (in circa 1552-1555)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Berglandschap met muildierdrijvers
Materiaal en techniek Pen in donkerbruine inkt, sporen van rood krijt en blauwe inkt, kaderlijnen met de pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 217 mm
Breedte 302 mm
Makers Tekenaar: Pieter Bruegel (I)
Inventarisnummer N 146 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1552-1555
Signatuur 'b[..]ghel' gesigneerd (middenonder, in pen in bruine inkt)
Watermerk onduidelijk (bloem?, 57 x 20 mm, in het midden, tussen P3-4) (vV, 8P, fijn, folio). [AE]
Conditie recto; randschade, onderste rand inkt beschadigd; verso: inkt langs randen van oude doublure, Inktvraat, lijmresten blauw verfvlekje
Inscripties geen
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem, 1929; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, 1940; on loan to the museum since 1940
Tentoonstellingen Berlijn 1975, nr. 55 (naar Pieter Bruegel); Rotterdam/New York 2001, nr. 6 (Pieter Bruegel); Antwerpen 2004, nr. 31; Parijs/Rotterdam 2014, nr. 26; Washington 2017, nr. #; Wenen 2018
Interne tentoonstellingen Het jaar rond met Bol (2004)
Externe tentoonstellingen Bruegel (2018)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Tolnay 1935, dl. II, p. 19 (twijfelachtig Pieter Bruegel); Tolnay, 1952, pp. 88-89, nr. A9 (naar Pieter Bruegel); Grossmann 1954, p. 52; Münz 1961, pp. 23-235, nr. A30 (Jan Brueghel de Oudere); Wegner 1973, p. 14, onder nr. 13 (Pieter Bruegel); Malke in Berlijn 1975, pp. 51-52, nr. 55 (naar Pieter Bruegel); (?) Franz 1979, p. 153 (Pieter Bruegel); Boon 1992, p. 73, onder nr. 44 (naar Pieter Bruegel); Mielke 1996, nr. 5 (Pieter Bruegel); Orenstein in Rotterdam/New York 2001, p. 94, nr. 6; Sellink in Antwerpen 2004, nr. 31; Sellink 2007, nr. 7; Silver 2011, p. 112 (?); Collection Catalogue 2012 (online); Sellink 2013, pp. 295, 303, 305, 307, 319 n. 25, fig. 16 (datering c. 1560-61)
Materiaal
Object
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Een kleine karavaan met reizigers en muildieren trekt over een berghelling met hoge dennebomen. Beneden hen in het dal stroomt langzaam een brede rivier langs de bergen naar de horizon. Een stad, een dorp en losse huizen liggen verspreid in de uiterwaarden. De bergen zijn begroeid met talloze bomen. Deze compositie van Pieter Bruegel kennen we uit nog twee tekeningen. Een 1603 gedateerde kopie, gewassen in blauwe en groene inkt bevindt zich in München en een fragment van het landschap is in Parijs.1 Lange tijd werd gedacht dat alledrie de tekeningen gekopieerd waren naar Bruegel. De kwaliteit van deze tekening werd weliswaar onderkend, maar resulteerde hooguit in een toeschrijving aan Pieters zoon Jan Brueghel.2 Het blad riep met name twijfel op door de wat mechanische manier waarop delen van de voorstelling waren getekend in vergelijking tot de grote berglandschappen van Bruegels hand.3 Pas nadat die uit zijn oeuvre waren verwijderd en daaropvolgend werden toegeschreven aan de Meester van de Berglandschappen, bleek dat deze tekening uitstekend aansloot bij de overgebleven groep authentieke landschappen.4 Sinds die tijd is de toeschrijving aan Pieter Bruegel niet meer betwist.

Bruegel tekende het landschap met talloze kleine arceringen, kromme lijnen, strepen en stipjes. Het stadje en zijn huizen bouwde hij op aan de hand van miniscule, horizontale streepjes, zoals hij dat ook deed bij de stad van het Landschap met vestingstad uit 1553 in Londen.5 De tekening wordt dan ook tot Bruegels vroege landschappen gerekend en rond 1552 gedateerd.6 Zo zijn de dieren in de voorgrond met hun bolle romp en spitse poten verwant aan die in het Pastorale landschap uit dat jaar in Oslo.7 Ook de wijze waarop de dennebomen rechtsvoor zijn opgebouwd herinnert aan de bomen in dat landschap. Bruegel tekende in beide voorstellingen de naalden en het gebladerte met felle horizontale strepen onderbroken door open krabbels en een kruin van korte halfronde halen. Daarnaast doet de tekening denken aan het Berglandschap in Braunschweig dat rond 1552-53 wordt gedateerd. De begroeiing rechtsvoor benadrukt daar, net als in de Rotterdamse tekening, de grootsheid van het weidse landschap erachter.8 De vlotte wijze waarop in de Rotterdamse tekening het pad linksvoor is aangeduid, herinnert aan zowel het landschap in Oslo als dat in Braunschweig. De rusteloosheid en schetsmatigheid van die twee tekeningen heeft in deze voorstelling echter plaats gemaakt voor een zorgvuldiger uitvoering van het achterliggende rivierlandschap, waardoor mogelijk een iets latere datering, rond 1553-55, kan worden gesuggereerd.

Zo vindt ze aansluiting bij een Berglandschap in Parijs, dat is gebruikt een van de etsen uit een reeks van twaalf landschappen, die door Joannes en Lucas van Doetecum in 1555-56 naar Bruegel zijn vervaardigd.9 Deze tekening is weliswaar zwaar beschadigd, maar overeenkomsten met het Rotterdamse blad zijn aanwijsbaar, zoals de losse manier waarop de dennebomen tegen de bergwand zijn getekend of de lichte toets waarmee Bruegel de contouren van de bergtoppen neerzette.10 Daarnaast biedt het 1554 gedateerde Heuvellandschap met een kerk en watermolen een aanknopingspunt. Met name in de vergelijkbare wijze waarop de bergen in de achtergrond zijn getekend en het verloop van het landschap in de voorgrond, dat met gelijksoortige opgaande arceringen is aangegeven.11

De Rotterdamse tekening is onderin bewerkt met pen in bruine inkt. Hetzelfde is te zien op drie andere tekeningen van Bruegel, waaronder die in Oslo.12

Noten

1 München, Staatliche Graphische Sammlung, inv. nr. 1097. Afgebeeld in Rotterdam/New York 2001, nr. 7, ill. Parijs, Fondation Custodia, coll. Frits Lugt, inv. nr. 315; Boon 1992, nr. 44, ill.

2 Zie bibliografie.

3 Grossmann 1954, p. 52.

4 Mielke 1996, nr. 5, p. 34. Daarvoor was Wegner de eerste die het landschap als eigenhandig beschouwde.

5 Londen, British Museum, inv. nr. 1909-4-6-1 (P.I). Rotterdam/New York 2001, nr. 10, ill.

6 De sporen van een datering ‘15 .. [52?]’ die volgens sommige auteurs (ondermeer Mielke 1996, nr. 5 en Sellink in Rotterdam/New York 2001, nr. 6) te zien zijn, zijn volgens ons echter niet waarneembaar.

7 Oslo, Nasjonalgalleriet, inv. nr. HG. K&H.B, 15647. Rotterdam/New York 2001, nr. 3, ill.

8 Sellink 2007, p. 48. Braunschweig, Herzog Anton Ulrich-Museum, inv. nr. Z. 381. Rotterdam/New York 2001, nr. 4.

9 New Hollstein 2006, nrs. 49-60.

10 Parijs, Musée du Louvre, inv. nr. 19.278; Mielke 1996, nr. 6, Sellink 2007, nr. 11, ills. De verwantschap van beide tekeningen werd al opgemerkt door Mielke. De tekening heeft een vermoedelijk naar Bruegel gekopieerde signatuur en datering. Mielke las deze als 1555, Sellink meent dat het blad 1553 is gedateerd.

11 Berlijn, Kupferstichkabinett, inv. nr. KdZ 1202; Mielke 1996, no. 21, Sellink 2007, no. 13, ill.

12 De andere tekeningen die (volgens Mielke) op dezelfde wijze zijn bewerkt is het Landschap met een boom, Biblioteca Ambrosiana, inv. nr. F.245 en Dorpstraat, Leiden, Universiteitsbibliotheek Leiden, Prentenkabinet, inv. no. PK-T-1173; Mielke 1996, nrs. 3-4.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Pieter Bruegel (I)

Brueghel circa 1526/1530 - Brussel 1569

Pieter Bruegel werd omstreeks 1525 geboren, waarschijnlijk in of bij Breda. Vanaf 1551 werkte hij in Antwerpen, destijds één van de de belangrijkste steden...

Bekijk het volledige profiel