:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Berglandschap met de vlucht naar Egypte

Berglandschap met de vlucht naar Egypte

Pseudo-Vinckboons (in 1625)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Berglandschap met de vlucht naar Egypte
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt, bruin en incidenteel groen gewassen
Objectsoort
Tekening (recto) > Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 187 mm
Breedte 262 mm
Makers Tekenaar: Pseudo-Vinckboons
Vroegere toeschrijving: Anoniem
Inventarisnummer N 162 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in 1625
Signatuur geen
Watermerk initialen GP of GB met daarboven een klaverblad (fragment, bovendeel, op de rand linksonder, op P2 van onder; vV, 8P, octavo, zeer fijn), vergelijkbaar met Churchill 503 (Italiaans, gedocumenteerd 1650). [AE]
Conditie vlekken, twee gaatjes aan de linkerrand (recto), reparaties aan de rechter zijkant, diagonale dubbele vouw, kreuken (verso)
Inscripties '2 februarius' [2 in spiegelbeeld] (verso, middenboven, in pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken A. Politzer (L.2037), F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Yvonne Bleyerveld

Op de voorzijde van dit blad is links op voorgrond de Vlucht naar Egypte uitgebeeld: Maria zit met het Christuskind op een ezel, die wordt geleid door Jozef. Zij staan op het punt een afgodsbeeld te passeren – schetsmatig getekend, hoog op een dunne sokkel – dat prompt naar beneden valt. Het betreft hier een legende die is ontleend aan het apocriefe Evangelie naar Pseudo-Mattheüs en als motief regelmatig in de zestiende-eeuwse, Nederlandse kunst voorkomt.1 De vlucht speelt zich af in een fantasielandschap met bergen, een burcht, een stad en schepen in een haven. De hoge rotspartijen en verspreid liggende bebouwing sluiten aan op de landschappen die vanaf de eerste decennia van de zestiende eeuw in de Zuidelijke Nederlanden getekend en geschilderd werden. De grote boogbrug op achtergrond, links van het midden, is een motief dat ook voorkomt in het Errera-album.2

De keerzijde van het blad toont een landschap dat blijkens het opschrift en het bijgetekende sterrenbeeld Vissen bedoeld is als de tweede voorstelling in een reeks met de Twaalf Maanden. Door het schetsmatige karakter is moeilijk te onderscheiden of de uitgebeelde figuren seizoensgebonden activiteiten verrichten. Vermoedelijk wordt links hout binnengehaald, opdat binnen de haard kan branden, en vinden rechts de eerste werkzaamheden op het land plaats.

Hoogstwaarschijnlijk zijn beide voorstellingen van dezelfde hand, al is de verso krachtiger opgezet. Door de overtuigender dieptewerking is deze het meest geslaagd van de twee. De losse manier van tekenen, met snel opgezette figuren en wassingen, is kenmerkend voor de stijl van de Meester van het Hermitage Schetsboek, ofwel Pseudo-Vinckboons.3

Noten

1 Hall 1974, p. 175. Zie het schilderij Landschap met de Vlucht naar Egypte van Abel Grimmer, gedateerd 1608, ’s-Hertogenbosch, Noordbrabants Museum, inv. nr. 11.358; ’s-Hertogenbosch/Louvain 2002, nr. 59.

2 De boogbrug komt in het Errera-album bijvoorbeeld voor op fol. 35 en fol. 102. Zie voor het Errera-album de inleiding bij inv. nrs. N 143, N 15, N 172, N 171, N 16, N 96, D I 144 en N 46.

3 Vergelijk voor de figuurtjes en het paard (op verso, links) bijvoorbeeld de tekening Gewapende ruiters, zich verzamelend bij een boszoom in Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. RP-T-1978-90, zie Niemeijer 1978.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Pseudo-Vinckboons

werkzaam 1575-1624

Bekijk het volledige profiel