:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De triomf van Jozef

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De triomf van Jozef
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, kaderlijnen met de pen in bruine en zwarte inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 183 mm
Breedte 262 mm
Makers Tekenaar: Maarten van Heemskerck
Inventarisnummer N 178 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in 1559
Signatuur 'Martynus Van / Heemskerck / Inventoor /1559' gesigneerd en gedateerd (rechtsonder, in pen in bruine inkt)
Watermerk small bear, standing (between P3-4 from below, near the centre; vV, 6P, cropped folio) ), similar to Briquet 12274-12275 (doc. Bern 1553,1558 and 1560, Soleure 1556, Basle 1556-1558, Strasburg 1563-1565; the bear derives from the coat of arms of Bern, Switserland; logo of papermakers in the village of Thal, near Bern; Briquet vol. 3, pp. 614-615). The same, if not identical watermark is found in another drawing by this artist in the museum’s collection (inv. no. MB 179). [AE]
Conditie vlekken, lijm- en papierresten
Inscripties 'no 29 van heemskerck' (verso, midden, in potlood, in 17e-eeuws handschrift), 'N 17' (verso, linksonder, in potlood), 'N 178' (verso, rechtsonder, in potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen Amsterdam 1934*, no. 125; Alkmaar 1950, no. 37; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 4); Parijs/Rotterdam 2014, nr. 40; Washington 2017, nr. #
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel IV, Prenten & Tekeningen (2009)
Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 2) (2015)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Cambridge 1958, p. 28, onder nr. 15; Hoetink 1961, pp. 15-16, 21, nr. 2; E. D. Bilski in Cambridge 1977, onder nr. 48; Veldman 1977, p. 62 (nr. 34); Veldman 1986a, p. 41; W. Robinson in Providence/Minneapolis/Toledo 1983, onder nr. 58, note 2; Washington/Indianapolis/Sarasota 1985, onder nr. 27; A. Moir en A. Lenard in New Haven/Santa Barbara/Springfield 1986, onder nr. 76; Rotterdam 1988b, p. 88; New Hollstein 1993, II, p. 127, onder nr. 438; Veldman 2006, p. 289 (nr. 34); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Doorgriffelen > Doorgegriffeld > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Doubleren > Gedoubleerd > Toevoegen en verbinden van materialen > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Deze Triomf van Jozef vormt samen met nog twee tekeningen in dit museum, De Triomf van Stefanus (inv. nr. N 179) en De Triomf van Isaac (inv. nr. N 180) onderdeel van een serie van acht ontwerptekeningen uit 1559 voor een prentenreeks die zijn titel ontleent aan het opschrift en de voorstelling van de eerste prent: Patientiae Triumphus, ofwel de Triomf van de Lijdzaamheid. Deze reeks is door Dirck Volkertsz. Coornhert (1522-1590) gegraveerd en uitgegeven door Hieronymus Cock (1507/10-1570).1 De andere verbeelde triomfen zijn die van David, Job, Tobias en Christus. Met uitzondering van de eerste voorstelling zijn alle ontwerptekeningen bewaard gebleven.2 Heemskerck ontwierp in totaal drie prentreeksen met triomftochten, waarvan deze de eerste is.3 Triomftochten genoten in de vijftiende en zestiende eeuw een grote populariteit en werden bij verschillende gelegenheden opgevoerd, waarvan de blijde inkomsten het meest bekend zijn. Hieraan lagen de Romeinse zegetochten van keizers en veldheren ten grondslag, waarin krijgsgevangenen, offerdieren en overige buit triomfantelijk werden getoond. Dankzij afbeeldingen op zuilen en triomfbogen genoten deze zegetochten bij latere generaties bekendheid. Aan de optochten in de Nederlanden werd in de zestiende eeuw vaak een allegorisch element toegevoegd, mede onder invloed van de veertiende-eeuwse gedichtenreeks van Petrarca, de Trionfi.4 Zo ook bij deze prenten die met elkaar een allegorie op de lijdzaamheid vormen, die uiteindelijk als enige over alles triomfeert. Door tegenspoed te dulden, kon de kennis over God worden vergroot, om uiteindelijk tot de Goddelijke genade te komen. Het was een populaire gedachte in de zestiende eeuw. Zo schreef Erasmus een klaagzang op het geduld (‘Elegia de Patientiae’) in zijn Carmina selecta (geselecteerde gedichten).5 Het idee wordt in deze reeks duidelijk gemaakt aan de hand van Patientiae, afgebeeld op een triomfwagen, die in zes bladen wordt gevolgd door bijbelse figuren die dienen als exempla van lijdzaamheid. Het betreffen vijf personages uit het Oude Testament, Isaac, Jozef, David, Job en Tobias en één uit het Nieuwe Testament, de heilige Stefanus. Ze rijden op een dier, wiens eigenschappen in relatie staan tot die van hen. Op de achtergrond zijn de belangrijkste gebeurtenissen uit hun leven afgebeeld en ieder draagt een vaandel met een toepasselijk symbool. Tevens wordt bij de gravures elke voorstelling verklaard aan de hand van een onderschrift in het Latijn. De optocht wordt afgesloten met Christus op een zegekar, die de duivel, de dood, de wereld en de onderwereld met zich meevoert. Hij symboliseert de ultieme triomf, de Goddelijke genade. Dat de figuren tot voorbeeld dienen, wordt nog eens benadrukt doordat de stoet zich op een podium bevindt. De serie genoot grote populariteit en werd tot in de zeventiende eeuw talloze malen herdrukt. Daarnaast werd zij uitgebreid beschreven door Vasari in zijn kunstenaarsbiografie van Van Heemskerck.6

De Triomf van Jozef  is het ontwerp voor de derde prent uit de reeks. Achter Jozef, die een rund berijdt, staan twee vrouwen afgebeeld die volgens opschriften in de gravure Zephirach en Invidia (Jaloezie) voorstellen. Zephirach is de vrouw van Potifar die Jozef probeerde te verleiden, maar wier avances hij wist te weerstaan (Genesis 39: 7-20).7 Het onderschrift van de prent verwijst naar zijn kuisheid, dat in die tekst wordt vergeleken met de offerande van een vet rund.8 Ook de behandeling van zijn broers die Jozef onderging, staat symbool voor zijn lijdzaamheid. Rechtsboven in de achtergrond zien we hoe hij, het meest geliefde kind van zijn vader, door zijn jaloerse broers in een put wordt gegooid. (Genesis 37: 18-24). Invidia, de personificatie van jaloezie is, net als Zephirach, vastgebonden aan de triomfwagen. Ze is een oude, in lompen geklede vrouw met slangen in het haar die op een hart bijt. De zon, maan en elf sterren verwijzen naar de droom van Jozef, waarmee hij zijn broers definitief tegen zich in het harnas joeg. (Genesis 37: 9). Op het vaandel dat hij meevoert vliegt een vogel weg met een bijenkorf, waaromheen bijen zwermen. De betekenis hiervan is niet helemaal duidelijk. Mogelijk staan de bijenkorf en de bijen symbool voor de kuisheid van Jozef; men dacht in die tijd dat bijen geen geslachtelijke omgang kenden. De vogel op de bijenkorf is weleens geïdentificeerd met een Phoenix. Deze legendarische vogel herrijst uit haar eigen as en staat hier mogelijk symbool voor de herrezen Christus.9

Noten

1 New Hollstein 1993-94, vol. II, nrs. 436-443.

2 Triomf van David (4), Providence, Rhode Island School of Design, inv. nr. 51.096.  Providence/Minneapolis/Toledo 1983, nr. 58, ill.; Triomf van Job (5): Curtius O. Baer, New Rochelle (USA), Washington/Indianapolis/Sarasota 1985, nr. 27, ill.; Triomf van Tobias (6), Den Haag, collectie H.R. Bijl; Triomf van Christus (8), Williamstown, Museum Sterling and Francine Clark Art Institute, coll. Steiner; ill. New Haven/Santa Barbara/Springfield 1986, nr. 76. Veldman heeft de prentenreeks uitgebreid beschreven en geduid: Veldman 1977, pp. 62-70; Veldman 1986a, pp. 37-46; Veldman 2006, pp. 54-63.

3 De andere twee triomftochten betreffen: De kringloop van het menselijk handelen uit 1564; New Hollstein 1993-1994, vol II, nrs. 482-490, ills. en De triomfen van Petrarca uit ca. 1565, New Hollstein 1993-1994, vol. II, nrs. 491-496, ills.

4 Veldman 1986a, p. 36; Veldman 2006, pp. 54-55; Rotterdam 1988b, p. 88.

5 Erasmus 1488 (ed. 1975), nr. 7, pp. 232-243; Veldman 1986a, p. 37; Rotterdam 1988b, p. 88.

6 Vasari 1568 (ed. 1878/85), book V, pp. 437-438

7 De naam Zephirach wordt niet als zodanig genoemd in de bijbel, maar vindt zijn oorsprong in contemporaine toneelstukken over Jozef, waar Van Heemskerck zich wellicht door heeft laten inspireren. Veldman geeft als mogelijke bron Cornelis Crocus’ toneelstuk Comoedia sacra cui titulus Joseph uit 1536. Veldman 1986a, p. 41.

8 ‘[…] Illius Omnipotens DEUS almam virginitatem/Servavit sibi in incensum, pinguis bovis insta,/Tristia fata Canaam patriae quo echauriat olim’
(‘[...] Zijn liefelijke kuisheid heeft de almachtige God als een offerande voor zich bewaard, als een vet rund, opdat hij daardoor eens zijn vaderland Kanaan zou redden van de ondergang’. Vertaling Veldman 1986a, p. 40).

9 Hall 1974, p. 246; Veldman 1986a, pp. 40-41; Kerrich 1829, pp. 78-79.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Maarten van Heemskerck

Heemskerk 1498 - Haarlem 1574

Maerten van Heemskerck was van 1527 tot 1529 in de leer bij Jan van Scorel en leerde via hem de Italiaanse kunst al kennen vóór hij in 1532 naar Italië ging...

Bekijk het volledige profiel