:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
De triomf van de Heilige Stefanus

De triomf van de Heilige Stefanus

Maarten van Heemskerck (in 1559)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel De triomf van de Heilige Stefanus
Materiaal en techniek Zwart krijt, pen in bruine inkt, doorgegriffeld, kaderlijnen met de pen in bruine inkt, gedoubleerd
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 183 mm
Breedte 263 mm
Makers Tekenaar: Maarten van Heemskerck
Inventarisnummer N 179 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in 1559
Signatuur 'Martinus :Van / Heemskerck / inventor' gesigneerd (rechtsonder op de banderole, in pen in bruine inkt) en '1559' gedateerd (linksonder op de steen, in pen in bruine inkt)
Watermerk small bear, standing (38 x 22 mm, between P3-4 from below, near the centre; PP 32 mm; vV, 6P, cropped folio), similar to Briquet 12274-12275 (doc. Bern 1553,1558 and 1560, Soleure 1556, Basle 1556-1558, Strasburg 1563-1565; the bear derives from the coat of arms of Bern, Switserland; logo of papermakers in the village of Thal, near Bern; Briquet vol. 3, pp. 614-615). The same, if not identical watermark is found in another drawing by this artist in the museum’s collection (inv. no. MB 178). [AE]
Conditie vlekken, doublure gedeeltelijk verwijderd, papier- en lijmresten langs zijden (verso)
Inscripties 'rs' of '25' (linksonder, in pen in bruine inkt), 'No 29-van-heemskerck' (verso, midden, in potlood, in 17e-eeuws handschrift), 'A 13' (verso, linksonder, in potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen Amsterdam 1934*, nr. 126; Alkmaar 1950, nr. 37; Rotterdam 2009 (coll 2 kw 2); Parijs/Rotterdam 2014, nr. 41; Washington 2017, nr. #
Interne tentoonstellingen De Collectie Twee - wissel II, Prenten & Tekeningen (2009)
Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 3) (2015)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Cambridge 1958, p. 28, onder nr. 15; Hoetink 1961, pp. 15-16, 21, nr. 3; E. D. Bilski in Cambridge 1977, onder nr. 48; Veldman 1977, p. 62 (nr. 34); Veldman 1986a, p. 44; W. Robinson in Providence/Minneapolis/Toledo 1983, onder nr. 58, note 2; A. Moir en A. Lenard in New Haven/Santa Barbara/Springfield 1986, onder nr. 76; Washington/Indianapolis/Sarasota 1985, onder nr. 27; Rotterdam 1988b, p. 88; New Hollstein 1993, II, p. 128, onder nr. 442; Veldman, 2006, p. 289 (nr. 34); Collection Catalogue 2012 (online)
Materiaal
Object
Techniek
Doorgriffelen > Doorgegriffeld > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Doubleren > Gedoubleerd > Toevoegen en verbinden van materialen > Algemene techniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Nederland > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Deze Triomf van Stefanus vormt samen met nog twee tekeningen in dit museum, de Triomf van Jozef (inv. nr. N 178) en De Triomf van Isaac (inv. nr. N 180) onderdeel van een serie van acht ontwerptekeningen uit 1559 voor een prentenreeks die zijn titel ontleent aan het opschrift en de voorstelling van de eerste prent: Patientiae Triumphus, ofwel de Triomf van de Lijdzaamheid. Deze reeks is door Dirck Volkertsz. Coornhert (1522-1590) gegraveerd en uitgegeven door Hieronymus Cock (1507/10-1570).1 De andere verbeelde triomfen zijn die van David, Job, Tobias en Christus. Met uitzondering van de eerste voorstelling zijn alle ontwerptekeningen bewaard gebleven.2 Heemskerck ontwierp in totaal drie prentreeksen met triomftochten, waarvan deze de eerste is.3 Triomftochten genoten in de vijftiende en zestiende eeuw een grote populariteit en werden bij verschillende gelegenheden opgevoerd, waarvan de blijde inkomsten het meest bekend zijn. Hieraan lagen de Romeinse zegetochten van keizers en veldheren ten grondslag, waarin krijgsgevangenen, offerdieren en overige buit triomfantelijk werden getoond. Dankzij afbeeldingen op zuilen en triomfbogen genoten deze zegetochten bij latere generaties bekendheid. Aan de optochten in de Nederlanden werd in de zestiende eeuw vaak een allegorisch element toegevoegd, mede onder invloed van de veertiende-eeuwse gedichtenreeks van Petrarca, de Trionfi.4 Zo ook bij deze prenten die met elkaar een allegorie op de lijdzaamheid vormen, die uiteindelijk als enige over alles triomfeert. Door tegenspoed te dulden, kon de kennis over God worden vergroot, om uiteindelijk tot de Goddelijke genade te komen. Het was een populaire gedachte in de zestiende eeuw. Zo schreef Erasmus een klaagzang op het geduld (‘Elegia de Patientiae’) in zijn Carmina selecta (geselecteerde gedichten).5 Het idee wordt in deze reeks duidelijk gemaakt aan de hand van Patientiae, afgebeeld op een triomfwagen, die in zes bladen wordt gevolgd door bijbelse figuren die dienen als exempla van lijdzaamheid. Het betreffen vijf personages uit het Oude Testament, Isaac, Jozef, David, Job en Tobias en één uit het Nieuwe Testament, de heilige Stefanus. Ze rijden op een dier, wiens eigenschappen in relatie staan tot die van hen. Op de achtergrond zijn de belangrijkste gebeurtenissen uit hun leven afgebeeld en ieder draagt een vaandel met een toepasselijk symbool. Tevens wordt bij de gravures elke voorstelling verklaard aan de hand van een onderschrift in het Latijn. De optocht wordt afgesloten met Christus op een zegekar, die de duivel, de dood, de wereld en de onderwereld met zich meevoert. Hij symboliseert de ultieme triomf, de Goddelijke genade. Dat de figuren tot voorbeeld dienen, wordt nog eens benadrukt doordat de stoet zich op een podium bevindt. De serie genoot grote populariteit en werd tot in de zeventiende eeuw talloze malen herdrukt. Daarnaast werd zij uitgebreid beschreven door Vasari in zijn kunstenaarsbiografie van Van Heemskerck.6

De Triomf van Stefanus is het ontwerp voor de zevende prent uit de reeks. Stefanus was de eerste van de zeven diakens die door de apostelen waren aangesteld om aalmoezen uit te delen. Ook was hij de eerste Christelijke martelaar. Vlak voor zijn dood door steniging bad hij tot Christus voor vergiffenis van zijn moordenaars (Handelingen 7: 55-59). Gekleed in een dalmatiek zit Stefanus op een olifant. Hij voert zijn beulen, die nog steeds met stenen gooien, in triomf met zich mee. Op het vaandel is een personificatie van Caritas afgebeeld; een vrouw met kinderen om haar heen. De kerk in de achtergrond is wel eens geïdentificeerd met de St. Stefanuskerk in Rome.7 Het onderschrift bij de gravure geeft, in tegenstelling tot de andere in de reeks, geen toelichting over de relatie tussen Stefanus en de olifant.8 Het beest kan symbool staan voor de roem van de heilige, die hij ontleende aan zijn martelaarschap. Ook symboliseert de olifant soms een gebrek aan sexuele driften, dat voor een heilige als een goede deugd werd beschouwd.9 Het is in ieder geval duidelijk dat Heemskerck de olifant niet naar het leven moet hebben getekend, het dier heeft leeuwenklauwen als poten.

Noten

1 New Hollstein 1993-94, vol. II, nrs. 436-443.

2 Triomf van David (4), Providence, Rhode Island School of Design, inv. nr. 51.096.  Providence/Minneapolis/Toledo 1983, nr. 58, ill.; Triomf van Job (5): Curtius O. Baer, New Rochelle (USA), Washington/Indianapolis/Sarasota 1985, nr. 27, ill.; Triomf van Tobias (6), Den Haag, collectie H.R. Bijl; Triomf van Christus (8), Williamstown, Museum Sterling and Francine Clark Art Institute, coll. Steiner; New Haven/Santa Barbara/Springfield 1986, nr. 76. Veldman heeft de prentenreeks uitgebreid beschreven en geduid: Veldman 1977, pp. 62-70; Veldman 1986a, pp. 37-46; Veldman 2006, pp. 54-63.

3 De andere twee triomftochten betreffen: De kringloop van het menselijk handelen uit 1564; New Hollstein 1993-1994, vol II, nrs. 482-490, ills. en De triomfen van Petrarca uit ca. 1565, New Hollstein 1993-1994, vol. II, nrs. 491-496, ills.

4 Veldman 1986a, p. 36; Veldman 2006, pp. 54-55; Rotterdam 1988b, p. 88.

5 Erasmus 1488 (ed. 1975), nr. 7, pp. 232-243; Veldman 1986a, p. 37; Rotterdam 1988b, p. 88.

6 Vasari 1568 (ed. 1878/85), book V, pp. 437-438

7 Veldman 1986a, p. 44.

8 En pietate virum insignem, virtute decorum,/
Clementem Stephanum, placidumque, hilrameque,/benignum,/Munificum supra quam dici posit in omneis:/Nam moriturus constanter precibus, sceleratis/ Pro hostibus, orabat Dominum vultuque sereno/Uno in quo fixit sibi Spem, metamque salutis.
(Zie de man die uitblinkt door vroomheid, edel door deugdzaamheid, de zachtmoedige Stefanus, vreedzaam, opgewekt, vriendelijk en weldadig jegens alle mensen, meer dan men zou kunnen zeggen; want toen hij ging sterven bad hij standvastig en met kalm gelaat voor zijn misdadige vijanden met gebeden tot de Heer, op wie hij alleen zijn hoop gevestigd had en van wie hij zijn zaligheid verwachtte). Vertaling Veldman 1986a, p. 44.

9 Veldman 1986a, p. 44.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Maarten van Heemskerck

Heemskerk 1498 - Haarlem 1574

Maerten van Heemskerck was van 1527 tot 1529 in de leer bij Jan van Scorel en leerde via hem de Italiaanse kunst al kennen vóór hij in 1532 naar Italië ging...

Bekijk het volledige profiel