:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Gezicht op Reggio di Calabria aan de Straat van Messina

Gezicht op Reggio di Calabria aan de Straat van Messina

Pieter Bruegel (I) (in circa 1560)

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Lang werd aangenomen dat Bruegel deze tekening gemaakt heeft tijdens een reis naar Italië, waar hij in 1552 getuige zou zijn geweest van het bombardement van Reggio door een Turkse vloot. De tekening is echter in spiegelbeeld en dus niet ter plekke gemaakt. De wassingen zijn later met de penseel toegevoegd, mogelijk door Claude Lorrain (1602-1682), wiens naam op de keerzijde is geschreven.

Lees verder Lees minder

Collectieboek

Collectieboek Bestellen

Specificaties

Titel Gezicht op Reggio di Calabria aan de Straat van Messina
Materiaal en techniek Pen in bruine inkt, bruin en grijs gewassen (later), kaderlijnen met de pen in bruine inkt
Objectsoort
Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 156 mm
Breedte 242 mm
Makers Tekenaar: Pieter Bruegel (I)
Inventarisnummer N 191 (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1560
Signatuur geen
Watermerk geen (vV, 7P)
Conditie oppervlakte vuil, randschade, dunne plekjes rechtsboven, is opgeplakt geweest
Inscripties 'Claude Gelée dit le Lorrain' (verso, linksonder, in potlood), '[..]C d / a' (verso, linksonder, linksonder, in potlood), 'Claude Lorrain M. 24 fl' (verso, linksonder, in pen in bruine inkt), '721' (verso, linksonder, in potlood), '10' (verso, rechtsonder, in potlood), 'No 9' (linksmidden, in potlood)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken C. Rolas du Rosey (L.2237), F.W. Koenigs (L.1023a)
Herkomst Freiherr Carl Rolas du Rosey (1784-1862, L.2237), Dresden; zijn veiling, Leipzig (Weigel) 05.09.1864, lot #; - ; J.Q. van Regteren Altena (1899-1980), Amsterdam; Franz W. Koenigs (1881-1941, L.1023a), Haarlem, verworven in 1920-30; D.G. van Beuningen (1877-1955), Rotterdam, verworven met de Collectie Koenigs in 1940 en geschonken aan de Stichting Museum Boijmans Van Beuningen
Tentoonstellingen Rotterdam 1934, nr. 12; Rotterdam 1938, nr. 245; Dijon 1950, nr. 48; Rotterdam 1952, nr. 16; Parijs 1952, nr. 25; Praag 1966, nr. 20; Berlijn 1975, nr. 25; Brussel 1980, nr. 13; New York/Fort Worth/Cleveland 1990, nr. 17; Brussel/Rome 1995, nr. 40; Moskou 1995, nr. 3; Rotterdam/New York 2001, nr. 84; Rotterdam 2009-2010 (coll 2 kw 5); Parijs/Rotterdam 2014, nr. 28; Washington 2017, nr. #
Interne tentoonstellingen Tekeningen uit eigen bezit, 1400-1800 (1952)
Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 3) (2015)
Externe tentoonstellingen Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Koomen 1934, pp. 304-305; De Tolnay 1935, p. 101, nr. 2; Rotterdam 1938, nr. 245; Haverkamp Begemann 1952, no. 16; De Tolnay 1952, nr. 5; Grossmann 1954, pp. 34, 41-42, 53, 75, 82-85; Haverkamp-Begemann 1957, p. 12, nr. 9; Münz 1961, p. 211, nr. 26; Menzel 1966, p. 28; Haverkamp-Begemann 1964, p. 57; Bianconi 1967, p. 84; Lebeer 1969, p. 112 (Bruegel na 1559); M. Winner in Berlijn 1975, pp. 32-34, nr. 25; V. Birke in Wenen/Dresden 1978, p. 73, onder nr. 64; Müller Hofstede 1979, pp. 96. 107, nr. 121K. Oberhuber in Brussel 1980, p. 64; A. Meij in Brussel 1980, p. 77; Winner 1985, p. 85; Marijnissen 1988, p. 59; A. Meij in Luijten/Meij 1990, pp. 61-62, nr. 17; D. Allart in Brussel/Rome 1995, nr. 40; Mielke 1996, nr. 54; Royalton-Kisch 1998, p. 208 (twijfelachtig); M. Sellink in Rotterdam/New York 2001, pp. 204-207, nr. 84; Sellink 2001, p. 23; Vallese 2004, onder nr. 32; New Hollstein 2006, p. 115, onder nr. 48; Sellink 2007, no. 97; Van Grieken 2011, p. 215; Silver 2011, p. 51; Collection Catalogue 2012 (online); Sellink 2013, pp. 296, 302-303, 320 n. 41, fig. 13
Materiaal
Object
Techniek
Grijs gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Bruin gewassen > Wassen > Gewassen > Tekentechniek > Techniek > Materiaal en techniek
Geografische herkomst Italië > Zuid-Europa > Europa
Plaats van vervaardiging Antwerpen > België > West-Europa > Europa
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Zie je iets wat niet klopt of heb je aanvullende informatie over dit werk? Stuur ons een berichtje

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Aan de kust in een bocht van de Straat van Messina – die Sicilië scheidt van de rest van Italië - ligt de stad Reggio di Calabria tegen een bergketen. Pieter Bruegel de oudere gaf de stad in vogelvlucht weer en tekende er een felle brand. Hij vervaardigde de tekening rond 1560, vrijwel zeker als ontwerp voor een deel van een grote prent (428 x 717 mm) uit 1561 waarop een Zeeslag in de Straat van Messina is te zien. De voorstelling is op twee bladen gegraveerd en geëtst door Frans Huys (1522-1562) en is uitgegeven door Cornelis van Dalem (c. 1528-1573) (afb. 1).1 Grote delen van het landschap zijn vermoedelijk al in de zeventiende eeuw bewerkt en aangevuld met grove bruine en grijze wassingen.2 Hierdoor is het oorspronkelijke karakter van de voorstelling, die door Bruegel alleen in pen in bruine inkt is uitgevoerd, grotendeels verloren is gegaan. Zo is het groepje huizen in de rotspartij rechtsvoor nauwelijks nog te zien, loopt de landtong rechts verder door dan oorspronkelijk gepland en is de rotspartij aan de overzijde van het water vermoedelijk in zijn geheel later toegevoegd.3 In werkelijkheid bevindt zich daar geen land en op de gravure is deze rotspartij ook niet overgenomen.

De tekening zelf wordt vrijwel unaniem aan Bruegel toegeschreven.4 Het brandende stadsgezicht is op typerende wijze door hem getekend met nauwkeurige en trefzeker geplaatste arceringen, streepjes en puntjes. Een aantal elementen in de tekening getuigen van het lef van de kunstenaar. Zo geeft hij aan de hand van horizontale arceringen op overtuigende wijze aan hoe de rook naar links waait en als een deken over het landschap valt. Een beeld dat wordt verstoord door de later in penseel bijgetekende bergen daarachter.

Bruegel hield al rekening met de gravure door de stad, die vanuit het noorden is gezien, in spiegelbeeld weer te geven. Het is dus onwaarschijnlijk, zoals lang is gedacht, dat het landschap gedurende zijn reis door Italië van 1552 tot 1554 ter plekke door Bruegel werd getekend.5 Vermoedelijk is het een uitwerking van een aantal schetsen die hij tijdens zijn reis maakte.6 De brand kan bijvoorbeeld goed door Bruegel ter plaatse zijn waargenomen, aangezien Reggio in die periode een aantal grote branden kende als gevolg van Turkse aanvallen op de stad.7 Het zijn niet alleen deze ‘naer het leven’ tekeningen die verloren zijn gegaan. Ook andere ontwerpen voor delen van de prent zijn niet overgeleverd: de Rotterdamse tekening beslaat tenslotte slechts eenzesde van de gehele gravure. Bovendien gaat men ervan uit dat Huys schetsen van zeilschepen voor handen moet hebben gehad. Tegelijk met zijn Zeeslag in de Straat van Messina werkte Huys aan De Zeilschepen, een reeks van tien gravures naar Pieter Bruegel.8 Enkele van de schepen uit deze reeks zijn verwant aan die in de Straat van Messina. Het ligt daarom voor de hand dat Huys voor beide projecten deels gebruik maakte van dezelfde tekeningen van Bruegel.9

Noten

1 New Hollstein 2006, nr.48, p. 115, vermoedelijk verzorgde Van Dalem de publicatie in samenwerking met Hieronymus Cock. Sellink in New York 2001, p. 206. Meij liet zien dat dat tekening en het bewuste detail in de prent in maten en voorstelling exact met elkaar overeenkomen. Meij in Luijten/Meij 1990, p. 61.

2 Deze wassingen kennen toeschrijvingen aan Jan Brueghel (1568-1625) en Claude Lorrain (ca. 1602-1682). Beide suggesties zijn niet erg waarschijnlijk. Ondermeer: Münz 1961, p. 211, under nr.26 en D. Allart in Brussels/Rome 1995.

3 De tekening is op 31 oktober 2012 bestudeert onder een microscoop. Sporen van Bruegels tekening zijn niet waarneembaar. Met dank aan Ria Bonten.

4 Royalton-Kisch heeft twijfels. Hij meent dat de uitvoering van enkele details, zoals de bomen in de achetrgrond, verwant zijn aan tekeningen van de Meester van de Berglandschappen. Zie voor een tekening van deze meester in Museum Boijmans Van Beuningen, inv. nr. N 145. Royalton-Kisch 1998, p. 208.

5 Ondermeer Rotterdam 1934; De Tolnay 1935 and 1952.

6 Münz suggereert als eerste dat de tekening gemaakt moet zijn na terugkeer van Bruegel uit Italië. Münz 1961, p. 211, nr.26.  Dankzij Meij is die veronderstelling algemeen geaccepteerd. Meij in Luijten/Meij 1990, pp. 61. Een tekening in Brussel uit de omgeving van Pieter Bruegel documenteert wellicht een of meerdere van dergelijke schetsen. Brussel, Koninklijke Bibliotheek van België, inv. nr. F-2011-138; Van Grieken 2011.

7 D. Allart in Brussels/Rome 1995, p. 115, met verwijzing.

8 New Hollstein 2006, nrs 62-71.

9 Sellink in Rotterdam/New York, p. 206.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker

Pieter Bruegel (I)

Brueghel circa 1526/1530 - Brussel 1569

Pieter Bruegel werd omstreeks 1525 geboren, waarschijnlijk in of bij Breda. Vanaf 1551 werkte hij in Antwerpen, destijds één van de de belangrijkste steden...

Bekijk het volledige profiel