:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Jongenskop

Vraag maar raak

Laden...

Bedankt, je vraag is verzonden.

Helaas, er is iets mis gegaan met het verzenden van je vraag. Probeer het aub nog eens.

High-res beeldmateriaal aanvragen

Meer informatie

Specificaties

Titel Jongenskop
Materiaal en techniek Zwart krijt
Objectsoort
Tekening (recto) > Tekening > Tweedimensionaal object > Kunstvoorwerp
Locatie Dit object is in het depot
Afmetingen Hoogte 111 mm
Breedte 90 mm
Makers Tekenaar: Anoniem
Vroegere toeschrijving: Joachim Patinir
Inventarisnummer N 194 recto (PK)
Credits Bruikleen Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (voormalige collectie Koenigs), 1940
Collectie Tekeningen & Prenten
Verwervingsdatum 1940
Vervaardigingsdatum in circa 1520-1530
Signatuur geen
Watermerk unrecognizable little fragment (at lower left diagonal edge; vV, 4P). [AE]
Conditie linker- en rechteronderhoek zijn tot de helft afgesneden en gerepareerd, vocht- en roestvlekken, lijmresten van ooit verwijderde doublure (verso)
Inscripties '[..]naer [?] / di joachimo / patenir.' (middenonder, in pen in bruine inkt, ondersteboven), 'Albrecht' (verso, rechtsonder, in pen in bruine inkt)
Verzamelaar Franz Koenigs
Merkteken F.W. Koenigs (L.1023a)
Tentoonstellingen geen
Onderzoek Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Literatuur Collection Catalogue 2012 (online) A. Nesselrath, ‘Albrecht Dürer’s silverpoint sketchbook,’ in S. Foister, P. van den Brink (eds.), exh. cat. Dürer’s journeys. Travels of a Renaissance artist, London (National Gallery) 2021, pp. 165-183, esp. pp. 180-181.
Materiaal
Object
Geografische herkomst Zuidelijke Nederlanden > Nederlanden > West-Europa > Europa

Entry bestandscatalogus Vroeg Nederlandse tekeningen uit de 15e en 16e eeuw

Auteur: Judith Niessen

Een jongenskop is hier in driekwart aanzicht weergegeven. De jongen draagt een hoofddeksel en staart in het niets. De krullen langs zijn hoofd zijn doordat het blad is verknipt nauwelijks zichtbaar. In de deels leesbare inscriptie onderaan wordt de tekening geassocieerd met de Antwerpse landschapsschilder Joachim Patinir (ca. 1475-1480). Deze tekst is ondersteboven geplaatst. Wellicht verwijst hij naar de tekening van twee scheepjes op de achterzijde, die mogelijk door dezelfde kunstenaar getekend zijn. Patinir schilderde dergelijke schepen met enige regelmaat als stoffering van de achtergrond van zijn weidse vergezichten.1 Ze zullen ongetwijfeld door de onbekende kunstenaar als voorstudie met een dergelijk doel zijn gemaakt. De ligging van de schepen ten opzichte van elkaar en de wat zoekende, haperende pennenstreken suggereren dat deze naar het leven getekend zijn.2

Gelet op de oude toeschrijving op de verso aan Albrecht - met wie Albrecht Dürer wordt bedoeld – is het ook goed mogelijk dat de verwijzing naar Patinir het portretje betreft. De beroemde Duitse kunstenaar tekende gedurende zijn verblijf van elf maanden in de Nederlanden in 1520/21 (waarvan acht maanden in Antwerpen) meer dan 100 portretten.3 Daaronder bevond zich ook dat van Joachim Patinir. Die tekening is onbekend, maar Cornelis Cort graveerde de voorstelling voor Dominicus Lampsonius’ boek Pictorum aliquot celebrium Germaniae inferioris Effigies uit 1572.4 Wellicht dacht men dat de Rotterdamse jongenskop Dürers portret van Patinir betrof. Het fragment toont een vage gelijkenis met de gravure. Bovendien doet het in uitvoering, met zwart krijt, en compositie enigszins denken aan Dürers getekende portretten.5 Daarnaast tekende de Duitse kunstenaar in 1520 op een min of meer verwante manier, met een zoekende lijnvoering in pen in inkt, zeilbootjes in zijn Gezicht op de Haven van Antwerpen uit 1520.6

Boon associeerde de jongenskop met vier portretjes in zwart krijt op groen en grijs geprepareerd papier, die ongeveer dezelfde maten hebben.7 Deze kenden toentertijd een toeschrijving aan Joos van Cleve (ca. 1485-1505/08), maar zijn inmiddels overtuigend ondergebracht bij de Keulse schilder Bartholomeus Bruyn.8 De hier beschreven tekening is minder subtiel en verfijnd dan de portretjes van Bruyn en is zeker niet van dezelfde hand. Zo gaf Bruyn bijvoorbeeld schaduwpartijen weer aan de hand met fijne arceringen, waar deze kunstenaar eerder gebruik maakt van ingekleurde vlakken. De portretten hebben in type alle vijf een gemene deler. Ze doen denken aan de geschilderde portretten van Joos van Cleve, zoals het Mansportret in Florence uit 1520, waar de geportretteerde met een gefixeerde blik in driekwart profiel op is weergegeven.9 Op basis van het bovenstaande kan worden aangenomen dat deze tekening rond 1520-30 in Antwerpen is ontstaan.

Noten

1 Zie bijvoorbeeld Patinirs Landschap met het martelaarschap van de Heilige Catharina, Wenen, Kunsthistorisches Museum, inv. nr. 1002; Madrid 2007, nr. 16.

2 Met dank aan Ron Brand, Maritiem Museum Rotterdam, voor deze suggestie.

3 Filedt Kok in Leiden 2011, p. 104.

4 New Hollstein 2000b, vol. III, nr. 226.

5 Voor voorbeelden, zie Brussels 1977.

6 Wenen, Albertina, inv. nr. 3165, D 139; Brussels 1977, nr. 64, ill.

7 Correspondentie K.G. Boon met het museum, 1957. De vier portretjes bevinden zich in Parijs, Musée du Louvre, inv. nrs. 18860bis, 18860 recto en verso, 18875.

8 C. Scaillierez, "Joos Van Cleve et Barthel Bruyn. Quatre portraits dessinés par Barthel Bruyn et autrefois attribués à Joos Van Cleve", in tent. cat. cat. Joos Van Cleve au Louvre, Parijs, (Musée du Louvre) 1991, pp. 95-96.

9 Florence, Galleria degli Uffizi, inv. nr. 1643; Aachen 2011, p. 75, ill. 47a.

Toon onderzoek Nederlandse tekeningen uit de vijftiende en zestiende eeuw
Toon catalogustekst Verberg catalogustekst

Alles over de maker