:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

Conservering & Restauratie

De afdeling Conservering en restauratie zorgt ervoor dat de collectie van Museum Boijmans van Beuningen in topconditie blijft. Ook kijkt de afdeling erop toe dat de ongeveer 500 objecten die elk jaar als bruiklenen naar musea over de hele wereld gaan, verantwoord op reis kunnen.

De afdeling restaureert de werken op papier zelf. Voor andere objecten roept ze de medewerking in van gerenommeerde restauratoren. De restauratoren behandelen niet alleen objecten, maar maken ook conditierapporten, objectanalyses en bruikleen- en presentatieadviezen. Het museum heeft een eigen restauratiebudget, maar krijgt ook steun van bedrijven, particulieren en instellingen als de BankGiro Loterij. 
Enkele recente voorbeelden van restauraties: 

‘Egoism’ en ‘Danger de la Force’ van Francis Picabia

‘Egoism’ en ‘Danger de la Force’ van Francis Picabia hadden allebei te kampen met loslatende verflagen. Die verflagen zijn geconsolideerd. Van ‘Egoism’ was bovendien de drager, een hardboard plaat, kromgetrokken. Dit werk is daarom aan de achterkant voorzien van een frame, zodat het in de originele lijst veilig kan reizen. De schilderijen waren te zien in een grote overzichtstentoonstelling van het werk van Picabia in het Kunsthaus in Zürich en het MoMA in New York.

Gerestaureerd met steun van Kunsthaus Zürich, MoMA New York en de Stichting Fonds Familie van Beek.

Francis Picabia, Danger de la Force, 1947-1950, aankoop Stichting Fonds Willem van Rede, 1999
Francis Picabia, Danger de la Force, 1947-1950, aankoop Stichting Fonds Willem van Rede, 1999
Francis Picabia, Egoism, 1947-1950, aankoop met steun van het Mondriaan Fonds 1996
Francis Picabia, Egoism, 1947-1950, aankoop met steun van het Mondriaan Fonds 1996

'Jachtstilleven met zwaan' van Peeter Boel

Het ‘Jachtstilleven met zwaan’ van Peeter Boel uit circa 1645 had een erg vergeelde vernislaag, verkleurde retouches en veel scherpe barsten in de verflaag. De vernislaag en de verkleurde retouches zijn verwijderd, en de hechting van de verf is verbeterd. Het schilderij ziet er nu weer prachtig helder uit. Het jachtstilleven verblijft voor vijf jaar in bruikleen in het Musée départemental de Flandre in het Franse Cassel.

Gerestaureerd met steun van Musée départemental de Flandre

'Jachtstilleven met zwaan' van Peeter Boel
Jachtstilleven met zwaan, Peeter Boel, circa 1645, aankoop 1864

Wieg van W.H. Gispen

W.H. Gispen ontwierp deze eikenhouten wieg in 1918 voor zijn eigen kinderen. Het onderstel was instabiel geworden doordat de lijm die Gispen had gebruikt was verdroogd. Ook waren onderdelen van de wieg los- of weggeraakt. Deze mankementen zijn allemaal verholpen, en de wieg is bovendien gereinigd en voorzien van een neutrale blanke waslaag. De wieg was in 2016 te zien op de tentoonstelling ‘Gispen Specials – de klant is koning’.

Wieg van W.H. Gispen
wieg, W.H. Gispen, 1918, aankoop 1985

De heilige Catharina en de heilige Barbara van de Meester van het Geborduurde Lover

Deze twee prachtige 15de-eeuwse heiligenportretten van Catharina en Barbara op paneel kampten met barsten en opstaande verf. Deze problemen zijn grondig aangepakt en opgelost. Ook zijn de parketten op de achterkant weer werkend gemaakt, zodat de panelen verantwoord op reis kunnen. Ze zijn in 2017 te zien op twee grote tentoonstellingen van werken van Museum Boijmans Van Beuningen in Tokyo en Osaka in Japan.

De heilige Catharina, Meester van het Geborduurde Lover, circa 1500, bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed 1988
De heilige Catharina, Meester van het Geborduurde Lover, circa 1500, bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed 1988
De heilige Barbara, Meester van het Geborduurde Lover, circa 1500, bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed 1988
De heilige Barbara, Meester van het Geborduurde Lover, circa 1500, bruikleen Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed 1988