Friedrich August II van Saksen (afb. 1) begint met verzamelen in 1817. Hij heeft het doel een volledig overzicht van de Europese kunst samen te stellen door middel van prenten. Dat zijn gedrukte afbeeldingen op papier, zoals houtsneden, gravures, etsen en lithografieën. Nadat hij deze prenten heeft aangekocht op veilingen of bij handelaren, laat hij ze in albums plakken. Elke prent krijgt een nummer en een stempel. Aangezien hij tussen 1836 en 1854 regeerde als koning van Saksen, heeft hij dit hoogstwaarschijnlijk niet (allemaal) zelf kunnen doen. Hij stelde daarom een conservator aan, Johann Gottfried Abraham Frenzel (1782-1855).
Frenzel schrijft over de verzameling in zijn boek 'Die Kupferstichsammlung Friedrich August II. König von Sachsen, beschrieben und mit einem historischen Überblick der Kupfersticher-kunst begleitet' (Leipzig 1854). Uit deze catalogus wordt duidelijk hoe de verzameling was geordend. De albums waren gerangschikt op techniek, land en kunstenaar. Het was in het begin van de negentiende eeuw gebruikelijk om kunstenaars in te delen op basis van nationale scholen, waardoor de prenten van bijvoorbeeld Italiaanse grafici samen gegroepeerd werden. Hierdoor ontstonden meerdere albums per nationale school. De ordening hierbinnen was op basis van kunstenaar in chronologische volgorde. Het bijzondere was dat Friedrich August koos voor een ordening die in eerste instantie uitging van techniek. Dit was anders dan zijn tijdgenoten deden.