:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

De favorieten van... dichter Anne Vegter

Anne Vegter is Dichter des Vaderlands. Vegter verbloemt niets in haar werk waardoor haar gedichten soms ongemakkelijk zijn zonder daarmee ontoegankelijk te worden. Wat zijn haar favoriete kunstwerken uit de collectie van het museum? Bekijk haar selectie hieronder.

Een dienstmaagd uit het gevolg van Elisabeth - Spinello Arentino

Mijn keuze begint natuurlijk met een vrouwenbeeld. Wat voor een beeld! Allereerst valt me haar blik op. Ze kijkt ‘naar binnen’ en ‘naar buiten’. Wat denkt ze toch? Is dit een moment waarop ze denkt alleen te zijn met haar gedachten? Komt de schilder te dichtbij? Misschien is er afweer in haar houding. De magnifieke wijze waarop de plooien van haar hoofdoek zijn afgebeeld verzachten de indruk van afweer. Let eens op fijne details als haar en het koord om haar middel. Het woord ‘dienstmaagd’ is uit ons vocabulaire verdwenen. Gelukkig maar. Hier zie je een prachtige vrouw, een trots individu.

Femme à la voilette (Vrouw met sluier) - Medardo Rosso

Dit werk was in 2014 te zien tijdens de tentoonstelling ‘Framing sculpture’. Van Brancusi, Man Ray en Rosso werden sculpuren getoond en de foto s die zij van hun eigen werk maakten. Ik mocht een gedicht schrijven ter gelegenheid van de opening . Over Rosso zei ik: ’gevoelsuitdrukkingen als uit oerchaos naar buiten gevouwen”. Tja, ik hou van robuuste, eerlijke kunst.

Spinello Aretino, Een dienstmaagd uit het gevolg van Elisabeth, 1387-1390, verworven met de verzameling van D.G. Beuningen 1958
Spinello Aretino, Een dienstmaagd uit het gevolg van Elisabeth, 1387-1390, verworven met de verzameling van D.G. Beuningen 1958
Medardo Rosso, Femme à la voilette (Vrouw met sluier), 1895 (gegoten in 1919-1923), aankoop met steun van: de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Dura Kunstfonds en haar themafonds beeldhouwkunst), het Mondriaan Fonds, het VSBfonds, Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, het Prins Bernhard Cultuurfonds (mede dankzij haar Breeman Talle Fonds), de BankGiro Loterij, de G. Ph. Verhagenstichting, Stichting Dorodarte en de gulle giften van particuliere schenkers uit de Kring Van Eyck en Gezelschap Bas Jan Ader 2014
Medardo Rosso, Femme à la voilette (Vrouw met sluier), 1895 (gegoten in 1919-1923), aankoop met steun van: de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Dura Kunstfonds en haar themafonds beeldhouwkunst), het Mondriaan Fonds, het VSBfonds, Stichting Museum Boijmans Van Beuningen, het Prins Bernhard Cultuurfonds (mede dankzij haar Breeman Talle Fonds), de BankGiro Loterij, de G. Ph. Verhagenstichting, Stichting Dorodarte en de gulle giften van particuliere schenkers uit de Kring Van Eyck en Gezelschap Bas Jan Ader 2014

Welcome stranger - Klaar van der Lippe

Dit vind ik een goed en brutaal werk. Er spreekt daadkracht uit en een zin tot provocatie. Provocatie lijkt wel een woord uit de verleden tijd. Maar dit is wat kunst moet doen: sjorren en trekken aan je maatstaven. Durf nieuwe verbeeldingskracht te verwelkomen. Eng? Let the stranger in!

Welcome stranger - Klaar van der Lippe
Klaar van der Lippe, Welcome stranger, 1993, sculptuur van keramiek, textiel, gips en klerenhanger, aankoop 1993.

Landschap met de brand van Sodom en Gomorra - Joachim Patinir

Google Joachim Patiner op ‘afbeeldingen’. Kijk en huiver. Of sta alleen stil bij deze afbeelding uit de collectie. Je ziet rechts hoe Lot en dochters de stad uit vluchten, begeleid door twee engelen. De vrouw van Lot is veranderd in een zoutpilaar. Ze keek achterom naar het slagveld dat God aanrichtte in de steden Sodom en Gomorra. Omkijken mag niet, staat in de Bijbel. Raadselachtige regels van de oude Heer. Het heeft een monumentaal schilderij opgeleverd met uitzicht tot ver achter de dieprode gloed van de brandende vuren. Gelukkig voor ons.

Hollandse nieuwe ontdekt hoe Hollandse nieuwe smaakt - René Daniëls

René Daniëls laat zien hoe Hollandse nieuwe smaakt. Als je ze kunt vangen. Lekkere beet. Soepel. Dynamisch.

 

René Daniëls, Hollandse nieuwe ontdekt hoe Hollandse nieuwe smaakt, 1982, bruikleen van de Erasmus Universiteit 1994.
René Daniëls, Hollandse nieuwe ontdekt hoe Hollandse nieuwe smaakt, 1982, bruikleen van de Erasmus Universiteit 1994.

Zonder titel - Lie van der Werff

De breekbare stoeltjes van Lie zijn me dierbaar. Ik ken Lie al zeker twintig jaar. Ze maakte ontwerpen voor voorstellingen waarin ik wel eens een bijrolletje had. Aan de stoeltjes kan je zien hoever Lie van der Werff durft te gaan. On the edge. Ze zoekt naar het begin van vorm. Die vormen blijven overeind, ondanks hun fragiliteit. Let op de raadselachtige titel Z.T.

Lie van der Werff, zonder titel, 1992, aankoop 1992
Lie van der Werff, zonder titel, 1992, aankoop 1992

Insel Hombroich - Daan van Golden

Slimme handstand voor een zwart doek in Insel Hombroich. Love it. Still van van Goldens Rotterdamse dochter in beweging, handstand >stand up. Zoek terug onder Daan van Golden in de onlinecollectie om te zien hoe het verder gaat met de dochter op Insel Hombroich.

Insel Hombroich - Daan van Golden
Daan van Golden, Insel Hombroich, 1988, aankoop 1998.
Toren van Babel - Pieter Bruegel

Toren van Babel - Pieter Bruegel

Ik koos voor nog een bericht van God. Hier gaat het over hoogmoed die bestraft wordt met algehele spraakverwarrring. Pak de bijbel erbij om deze Bruegel op waarde te kunnen schatten. Lees Genesis 11:1-9. De‘Babylonische spraakverwarring’ is van alle tijden. Bruegel ook.

Verlasse die Poesie_(Kehre zurück in die Gosse) - ManfreDu Schu

Verlaat de poëzie_(Keer terug in de goot) Juist! Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Schu is performancekunstenaar en zo te zien geen onverdienstelijk dichter. De beste kunst komt uit de goot.

Verlasse die Poesie_(Kehre zurück in die Gosse) - ManfreDu Schu
ManfreDu Schu, "Verlasse die Poesie"_(Kehre zurück in die Gosse), 2009, aankoop met steun van het Mondriaan Fonds.