:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

Een beschadigde wandschildering van Thorn Prikker

Een van de grootste werken op de tentoonstelling ‘Johan Thorn Prikker – De Jugendstil voorbij’ is het proefstuk ‘Het Havenbedrijf’ uit 1917. Het is een ontwerp voor een wandschildering in het Stadhuis van Rotterdam, dat is afgewezen omdat het te modern wordt bevonden.

Om ‘Het Havenbedrijf’ van Prikker te kunnen presenteren, moet het worden gerestaureerd. Ook is het belangrijk om na restauratie en presentatie de bewaaromstandigheden te verbeteren, onder andere door het op een rol met een grotere diameter op te slaan.

Het enorme doek van 425 x 351 cm is op een rol bewaard in een van de depots. Bij het uitrollen blijkt het doek sterk gedeformeerd. De randen zijn beschadigd: er zitten kleine scheurtjes in. Ter hoogte van de scherpe vouwen onderin het doek is de verflaag eraf gesprongen. De matte verf zit hier en daar los en er zit een grijzige laag vuil op.

Onder begeleiding van de Stichting Restauratieatelier Limburg onder leiding van Jos van Och is het schilderij vlak tegen de wand van de tentoonstellingszaal bevestigd aan de randdoublering die rondom is aangebracht om de randen te verstevigen. Hoewel bij de behandeling de conservering centraal staat, komt door de verwijdering van het oppervlaktevuil en het minimaal retoucheren van de beschadigingen de kracht en helderheid van de voorstelling weer veel beter naar voren.

Op reis voor Johan Thorn Prikker

De conservator Mienke Simon Thomas, gastconservator Christiane Heiser en educator Catrien Schreuder trokken in mei 2010 door Duitsland om alle werken voor de tentoonstelling ‘De Jugendstil voorbij’ van Johan Thorn Prikker te bekijken en een plan te maken. Hier een verslag van drie intensieve dagen.

Johan Thorn Prikker: Wandschilderingen in Rotterdam

Johan Thorn Prikkers succes in Duitsland begint rond 1920 ook in Nederland door te dringen. Zijn eerder afgewezen ontwerp ‘Het Havenbedrijf’ voor de raadzaal in het nieuwe stadhuis van Rotterdam is in 1921 te zien op een overzichtstentoonstelling van Thorn Prikker in de Rotterdamse Kunstkring.

Bekijk nog meer filmpjes over Johan Thorn Prikker op ARTtube.