:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

J.S.C. Schoufour (1927-2014)

Wanneer Ingeborg Martin in 1977 een houten Heilige Martinusbeeldje cadeau doet aan haar man Jacques Schoufour is dit de start van een belangrijke verzameling middeleeuwse houten beeldhouwkunst. Deze verzameling maakt vanaf 2014 deel uit van de collectie van Museum Boijmans Van Beuningen.

Schoufour is in 1927 geboren als zoon van de directeur van een stuwadoorsbedrijf (een bedrijf dat schepen laadt en lost) in de Rotterdamse haven. Dit bedrijf fuseert met andere stuwadoorsbedrijven onder de naam van de havenman Frans Swarttouw. Schoufour werkt vanaf zijn achttiende bij het bedrijf van Swarttouw, wordt er op zijn achtentwintigste directeur en werkt zijn hele leven in de haven. In 1952 trouwt hij met Ingeborg Martin, de kleindochter van Swarttouw.

Vanaf zijn jeugd heeft Schoufour een voorliefde voor hout en verzamelen. Deze interesses versmelten uiteindelijk in de collectie die hij samen met Martin opbouwt. De verzameling bestaat uiteindelijk uit meer dan 100 objecten, waarvan driekwart houten beelden zijn.

Schoufour en Martin delen de liefde voor houten beelden uit de middeleeuwen. Het echtpaar maakt  weloverwogen keuzes wanneer zij een aankoop doen. Hun voorkeur gaat uit naar beelden uit de laatgotische periode van ca. 1350-1550, die nog een originele beschildering in meerdere kleuren hebben. Het grootste deel van de verzameling stamt uit de periode rond 1500, met een zwaartepunt op sculptuur uit Brussel, Antwerpen en Mechelen. Ook beelden met een Duitse of Franse herkomst of emailles (techniek om met gesmolten glas een voorstelling op een metalen plaat aan te brengen) uit Limoges worden in de collectie opgenomen. Schoufour onderhandelt met de verkoper over de prijs van het object naar keuze en wil er nooit meer voor betalen dan dat het voor zijn gevoel waard is.

Een van de vroegste stukken die het echtpaar verwerft zijn een 'Zegenende Christus' uit het begin van de veertiende eeuw en twee magnifieke ivoren tweeluikjes uit het einde van die eeuw. Tot de belangrijkste werken behoren 'Twee calvariegroepen' (Brugge, circa 1410), zes fragmenten uit een 'Mariaretabel' (Brussel, circa 1520) en 'De ontmoeting van Joachim en Anna' (Antwerpen, eerste helft zestiende eeuw). 

Het echtpaar begint al in 2000 met het jaarlijks schenken van delen van de collectie aan Boijmans, maar wil dat de collectie pas na hun dood naar het museum wordt verplaatst. Ingeborg Martin overlijdt in 2001, Jacques Schoufour in 2014. In de tussenliggende periode neemt de verzameling nog behoorlijk in omvang toe. Na het overlijden van Jacques Schoufour wordt de collectie overgebracht naar het museum, waarmee de verzameling middeleeuwse sculptuur van het museum in een keer wordt verdubbeld. Ter ere van de bijzondere schenking organiseert Museum Boijmans Van Beuningen in 2017 de tentoonstelling 'Gehouwen, gesneden, geschonken' en verschijnt de gelijknamige Boijmans Studie.