:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

Wat is jouw Lieveling?

In 2024 viert Museum Boijmans Van Beuningen zijn 175-jarig bestaan. Ter gelegenheid hiervan zijn bijna 100 topstukken te zien in het Depot in de tentoonstellingen Lievelingen & Lievelingen XL. Ontdek in deze portrettenserie de favoriete werken van collega's en vrienden.

Matthias

Wie ben je? Wat doe je?
Mijn naam is Matthias König, ik ben transdisciplinair kunstenaar en werk parttime als collectiebeheerder in het Depot. Daar ben ik o.a. verantwoordelijk voor het veilig verplaatsen van kunst, installeer ik werken in tentoonstellingen, maak ik verpakkingen op maat, en reis ik soms met een kunstwerk mee als het wordt uitgeleend aan een ander museum.

Wat is jouw Lieveling, en waarom?
Echt een specifiek lievelingswerk heb ik niet, daarvoor zijn er te veel mooie objecten in de collectie. Wel is er een werk waar ik altijd bijzonder blij van word zodra de grote schuifdeur van het compartiment opengaat en ik door twee grote koplampen word begroet: The Car van Marisol. Een levensgrote hoekige blauwe 'speelgoedauto', gemaakt van hout. In de auto zitten vijf mensen die, op de chauffeur na, allemaal op elkaar lijken. Waar gaan ze naartoe? Als je van de zijkant kijkt lijkt het blauw net de zee en de zilveren zierstrip de horizon met daaronder een zeearend. Het werk neemt mij onmiddellijk mee op een road-trip naar het onbekende. Oftewel het onderbewustzijn. In mijn hoofd klinkt uit de autoradio het deuntje Stuck in the Bones van Daniel Norgren: "An old red car, on our way to the ocean, stuck in the heart..."

Het werk zit vol details en verwijzingen die zich, hoe langer je blijft kijken, één voor één ontvouwen in een wisselwerking van ruimtelijk en tweedimensionaal werk. Wat dit werk voor mij zo bijzonder maakt is de toegankelijkheid ervan, die zeker niet afdoet aan diepgang en tegelijkertijd voldoende ruimte overlaat aan de kijker voor eigen invulling van betekenis. Dankjewel Marisol!
 
Meer info over Lievelingen & Lievelingen XL

Ton

Wie ben je? Wat doe je?
Ik ben Ton Ista, bijna 64 jaar oud en wonend in Ridderkerk. Van december 2016 - oktober 2018 was ik werkzaam als servicemedewerker/beveiliger. Sinds november 2021 werk in in het Depot in de beveiliging met taken als de meldkamer, surveilleren tijdens openingstijden, en mee met de rondleidingen.

Wat is jouw Lieveling, en waarom?
Tijdens mijn periode in het museum waren er verschillende schilderijen waar ik een band mee had en nog steeds mee heb. Altijd even kijken bij het openen, even groeten of ze er nog wel goed bij hangen, en bij het sluiten even gedag zeggen en afscheid nemen. Zo ook Dick Ket. Hij kijkt je zo vragend aan. ‘Ik zit hier wel in een lijst gezeten op een stoel met een vaas met rode bloemen in mijn rechterhand. Ben omringd met symbolen en details, kan jij ze benoemen, zie je mijn blauwe vingers, zie je mijn dunne huid?’ Het is haast surrealistisch. Hij lijkt mij niet achter een tafel te zitten. Ik zie het wit-blauw geblokte tafelkleed symbolisch van zijn schoot afglijden, maar hij houdt hem geruststellend vast met zijn linkerhand. Houvast. Dat blijft me op de dag van vandaag nog bezighouden.

Annemijn

Wie ben je? Wat doe je?
Ik ben Annemijn Kluft, en ik werk al drie jaar op de afdeling relatiebeheer en filantropie. Hier ben ik als relatiemanager vrienden en begunstigers verantwoordelijk voor het behouden en aantrekken van nieuwe schenkers.

Wat is jouw Lieveling, en waarom?
Le doigt sur la joue is mijn lieveling omdat het staat voor mijn begin bij Museum Boijmans Van Beuningen. Het was namelijk één van de eerste werken waar ik mee in aanraking kwam toen ik meer dan 3,5 jaar geleden begon als stagiair. Verder is het de blik in haar ogen, haar houding, de kleurencompositie en het verhaal dat ze ons vertelt. We zitten bij haar aan tafel en zij bij ons? Kom haar en onze lievelingen bekijken in het Depot en laat je inspireren!

Ruben

Wie ben je? Wat doe je?
Ik ben Ruben Mols, en ik werk als floormanager in het Depot van Museum Boijmans Van Beuningen.

Wat is jouw Lieveling, en waarom?
Een lichtknopje. Simpel en alledaags, vaak kijk je er niet eens naar omdat je zo vertrouwd bent met je eigen omgeving dat je het blind kunt vinden. Antje Peters laat mij met haar fotografie zien dat een ogenschijnlijk simpel, functioneel object toch een schoonheid in zich draagt. Door het te fotograferen, daarmee uit zijn functie te halen en tot beeld te brengen ga je anders kijken. Zo zie ik naast een letterlijke lichtknop ook een van de vele manieren waarop we verbonden zijn met het elektrische grid en sta ik stil bij het wonderlijke daarvan. Misschien nemen we dat knopje ook te veel voor lief. Het zou het maar laten afweten. Dan zit je daar in het donker. Het werk heeft ook iets grappigs en lichtvoetig wat ik erg kan waarderen.

Stijn

Wie ben je? Wat doe je?
Ik ben Stijn Kemper, programmamaker bij Zuid. Boijmans Van Beuningen, onze locatie in Rotterdam-Zuid.

Wat is jouw Lieveling, en waarom?
 
Johannes van de Meester van de legende van de Heilige Lucia. Ik hou erg van de collectie middeleeuwse kunst van het museum en daarin is dit schilderij, met die rode mantel en dat gekke duiveltje, mijn favoriet. Als kind verzamelde ik altijd overal stenen die ik in mijn broekzakken stopte, tot mijn broek zo zwaar was dat 'ie ervan afzakte. Die verzamelwoede is inmiddels wel weer gaan liggen, maar toch word ik nog altijd aangetrokken door de glimmende stenen onder in dit schilderij.

Jim

Wie ben je, wat doe je?
Ik ben Jim de Jong, en ben sinds de opening van het Depot in 2021 chef-kok van restaurant Renilde. Renilde ligt op de 6e verdieping van het Depot, heeft 15 Gault Millau punten, en is onlangs toegevoegd aan de MICHELIN gids.

Wat is jouw Lieveling, en waarom? 
Ik was op zoek naar een werk wat ik nog niet kende. Bij dit schilderij van Anton Mauve droomde ik meteen weg. Het is een mooi moment van de dag. Prachtig gevangen doordat het wat slordig is opgezet. Het heeft iets gezelligs, maar het komt ook sober op me over. Die noeste arbeid in de moestuin. Ik wil haar eigenlijk gewoon gaan helpen.

Fieke

Wie ben je?  Wat doe je?
Ik ben Fieke Dieleman, specialist publieksprogramma's voor de afdeling educatie en publieksbegeleiding

Wat is jouw Lieveling, en waarom?  
Deze Rothko is een van mijn vele lievelingen uit de collectie. Vragen om één lieveling te kiezen, is echt onmogelijk. Ik hou van zo veel kunstwerken om verschillende redenen. Om waar ze me aan doen denken, wat ze me laten afvragen, de manier waarop ze me raken of een mooie herinnering aan waar ik ze heb gezien of met wie, en ga zo maar door.

Dit werk is mijn lieveling, omdat ik eigenlijk niet zo goed onder woorden kan brengen waarom. Ik kan er niet langslopen zonder stil te blijven staan en telkens lijkt het dan of de tijd even stil staat. Ik word in het werk getrokken en het lijkt alsof alles er omheen verdwijnt. Alsof er een totale rust ontstaat, misschien wel een soort troost.  Ik herinner me de eerste keer dat ik een Rothko zag, zo'n twintig jaar geleden. Ik had gelezen over zijn schilderijen, die zorgvuldig zijn opgebouwd uit dunne lage diepe kleuren, rechthoeken zonder scherpe randen, en hoe de schilderijen een diepe indruk op mensen maken. Iets wat ik me maar moeilijk voor kon stellen, tot ik ze in het echt zag. In de tussentijd heb ik veel Rothko's gezien, maar dit blijft de mooiste.

Dietrich

Wie ben je? Wat doe je?
Ik ben Dietrich van Gobbel, fotograaf en voormalig gids in het Depot.

Wat is jouw Lieveling, en waarom?
Ik heb gekozen voor een werk van Magritte: La jeunesse illustrée (De geïllustreerde jeugd) uit 1937. Het is fijn om naar te kijken, het landschap in combinatie met de lucht geeft een gevoel van rust. Verder lijkt het alsof de objecten 'random' op het pad zijn geplaatst zijn, wat ik ook interessant vind. Voor mij zijn het allemaal willekeurige objecten die niets met elkaar te maken hebben, en misschien ligt daarin juist de schoonheid.

Vincent

Wie ben je? Wat doe je?
Ik ben Vincent Cardinaal, persvoorlichter van Museum Boijmans Van Beuningen. Ik verzorg pers en media voor alle uitingen van het museum, en ben betrokken bij de woordvoering van het museum.

Wat is jouw Lieveling, en waarom?
The Kiss (Bela Lugosi) van Andy Warhol. Een sensationele Warhol. Als klein kind maakte het al indruk op me, als ik rondliep in het oude museumgebouw. Warhols bijnaam was Drella, een samenvoeging van Cinderella (Assepoester) en Dracula. Dat zegt alles: enerzijds iemand die wilde betoveren en anderzijds een nietsontziende vampier. The Kiss is romantisch en duister, spectaculair en imposant, ondanks dat hij grijs is. Het is niet alleen een pop-art-hoogtepunt, de werkwijze, methodiek en expressie zijn extreem invloedrijk geweest: op de kunst én op mij – creativiteit heeft mij uit een moeilijke jeugd getrokken. 

Eva

Wie ben je? Wat doe je?
Ik ben Eva van der Meulen, en werk als projectleider tentoonstellingen, onder andere voor Lievelingen en Snakken naar Boijmans.

Wat is jouw Lieveling, en waarom?
De verheerlijking van Maria, van Geertgen tot Sint Jans. Het is zo ontzettend bijzonder. Ten eerste als je je beseft dat het paneeltje (want het is echt heel klein, maar 25cm hoog) al meer dan 500 jaar oud is en nog straalt alsof het gisteren gemaakt is. Het licht om Maria schittert je tegemoet. Daarnaast zijn de details zo minutieus geschilderd. Bijzonder zijn vooral de muziekinstrumenten die worden bespeeld door de figuren. Het is simpelweg heel knap gemaakt.

Dit is een kunstwerk waar je echt de tijd voor moet nemen, dichtbij moet gaan staan, om alles goed in je op te laten nemen. Als je het mij vraagt is dit een parel uit de collectie. Niet eentje die om aandacht schreeuwt, maar met de kracht in het heldere en de details.

Esmée

Wie ben je? Wat doe je?
Ik ben Esmée Verheijen, en doe inkoop & productontwikkeling voor de Depot Store.

Wat is jouw Lieveling, en waarom?
Het is lastig om een favoriet te kiezen, omdat er zoveel keuze is. We hebben meer dan 154.000 objecten in de collectie. Normaal gesproken zou ik voor Grey, Orange on Maroon, No 8 van Mark Rothko hebben gekozen. Naar mijn mening is Rothko een hele goede schilder en er zijn maar een paar schilderijen in een Nederlandse openbare collectie van hem. Maar deze keer ging ik voor een werk van een vrouwelijke kunstenaar, Elaine Sturtevant. Het is een zeefdruk met acrylverf op canvas. Ik wilde iets kiezen dat intuïtief was en minder bekend. Ik vind de vormen en kleurencombinatie erg leuk. Door het grafische motief en het felle contrast is het behoorlijk stoer. Het kader werkt ook. Ik vind het heel schattig.

Peter

Wie ben je? Wat doe je?
Ik ben Peter van der Coelen, en ben al zo'n twintig jaar werkzaam bij Museum Boijmans Van Beuningen als conservator prenten en tekeningen. Daarnaast heb ik de tentoonstelling Lievelingen samengesteld.

Wat is jouw Lieveling, en waarom?
Ik heb gekozen voor een tekening van Jheronimus Bosch, Het uilennest uit circa 1505-1515. Dit werk is meer dan 500 jaar oud, maar oogt nog altijd fris. Het is een close-up van drie uiltjes die ’s ochtends hun nest in een oude boom opzoeken. Ongelooflijk hoe Bosch met snelle, korte lijntjes het verschil voelbaar maakt tussen de zachte veren van de vogels en de droge boomschors.

Roland

Wie ben je? Wat doe je?
Ik ben Roland Niemeijer en ben al ruim 32 jaar werkzaam bij het museum. Sinds 2014 ben ik werkzaam als collectiebeheerder, en de jaren daarvoor heb ik voor de TA (tentoonstellingen/arthandling) gewerkt. Nu houd ik me vooral bezig met het verpakken en transporteren van kunst binnen het Depot en naar andere musea, conserveringswerkzaamheden en koerieren.

Wat is jouw Lieveling, en waarom?
Mijn favoriet is Dog Bit/Ax to Grind van Jean-Michel Basquiat uit 1983. Ik heb dit werk als copy op ware grote boven m'n bank hangen, en ik ben er veel mee op reis geweest. De hond op het schilderij lijkt enorm op een Podenco Canario, een van de oudste hondenrassen, oorspronkelijk afkomstig uit Egypte. Mijn hond, Yena, is van hetzelfde ras, dus dat maakt het extra speciaal.