:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top

Natura Morta: conserveren met Katja & Carien

Het Depot van Museum Boijmans Van Beuningen is de plek bij uitstek voor conservering en restauratie. Waar dit soort werkzaamheden normaliter niet te zien zijn voor publiek, worden ze in het Depot wel zichtbaar gemaakt. In onze restauratieateliers kunnen bezoekers een glimp opvangen van conservators, registrars en art handlers die aan het werk zijn met uiteenlopende kunstobjecten.

Depotbezoekers worden altijd verrast als ze de gang in lopen naar de restauratieateliers. Recent werden ze opgewacht door een kleurrijke 'moestuin' en twee conservators in pak. Neem een kijk met Katja en Carien bij Piero Gilardi's Natura Morta (1967).

Wie zijn jullie? Wat doen jullie?
Wij zijn Katja van de Braak en Carien van Aubel, en we zijn restauratoren gespecialiseerd in moderne en hedendaagse kunst.

Waarvoor zijn jullie in het Depot?
We behandelen het ‘Nature Carpet’ Natura Morta van Gilardi. Het is een ‘moestuin’ van overrijpe watermeloenen en pompoenen wat geheel is gemaakt uit kleurrijk beschilderd polyurethaan zachtschuim. Het materiaal dat voor het kunstwerk is gebruikt, is in de loop der tijd gaan degraderen. Het schuim is kruimelig geworden, er zijn scheuren ontstaan, sommige delen zijn afgebroken, op plaatsen kruimelt de verf los, de bladeren hebben volume verloren, en er missen delen. Met de behandeling willen we het werk weer leesbaar maken zoals de kunstenaar dat bedoeld heeft. We zijn eerst het werk gaan schoonmaken, en zijn nu begonnen met het schuim te consolideren. Hierna zullen we de storende schades gaan behandelen.

Hoe is het om op zo'n 'transparante' wijze te werken?
We vinden het leuk om aan mensen te laten zien wat ons werk inhoud. Het is elke dag anders en erg uitdagend. Het grappigste is als je kleine kinderen met hun gezicht plat tegen het raam ziet meekijken. Soms schrikken ze als we dan terug zwaaien.

Wat maakt Natura Morta bijzonder om te conserveren?
Het is een van de eerste natuurtapijten die Gilardi heeft gemaakt. Het werk is gedegradeerd maar ziet er nog steeds geweldig kleurrijk uit. Het is daarnaast een van de meest iconische en bestudeerde kunstwerken binnen de restauratie van hedendaagse kunst. Tijdens onze opleiding hebben wij bijvoorbeeld een kleine replica van het werk gemaakt om meer te leren over het maakproces en om het degradatieproces beter te begrijpen. Dus het is wel echt bijzonder dat wij daar aan mogen werken. 

Een leuk weetje over het proces?
Dit kunstwerk is hier opgerold aangekomen voordat het Boijmans het werk heeft aankocht. Ze mochten zelfs kiezen tussen twee verschilde tapijten en hebben vervolgens de andere weer opgerold teruggestuurd naar de kunstenaar. Ook was het eerst de bedoeling dat je er in kon liggen, daar kan je je nu bijna niets meer bij voorstellen.

Fotografie door Denzel Feurich