:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Sketch of a Barn and Six Studies of Eyes

Sketch of a Barn and Six Studies of Eyes

Anoniem (in circa 1590-1620)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Sketch of a Barn and Six Studies of Eyes
Material and technique Black chalk (the barn) and pen and brown ink (the eyes)
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 181 mm
Width 271 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Previously attributed: David Vinckboons (I)
Accession number H 12 verso (PK)
Credits Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1940
Creation date in circa 1590-1620
Signature none
Watermark none
Inscriptions 'pio[..] band[..]' (verso, at upper centre, in pen and gray ink; '1698 / D I 7' (verso, centre, in pencil), 'Vinkeboons' (verso, at lower centre, in pencil)
Collector Collector / Franz Koenigs
Mark F.W. Koenigs (L.1023a)
Provenance Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem (David Vinckboons); on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940
Exhibitions Rotterdam 2004b
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature none
Material
Object
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Voorgesteld is een boerenfeest op een lange, heuvelachtige dorpsstraat. Links dansen boeren op de muziek van een doedelzakspeler die in de boom zit. Rechts zit een bruid middenachter een tafel, waar een doek achter hangt. Dorpsgenoten lopen in een rij naar de tafel om haar geschenken te brengen, waaronder landbouwgereedschappen.1 Op de achtergrond gaat een lange stoet mensen van een boerenwoning links naar de kerk in de verte. Onduidelijk is of het hier een bruilofsstoet betreft, wat het meest aannemelijk is, of een processie.

De voorstelling volgt de beeldtraditie van boerenbruiloften en -kermissen door Pieter Bruegel en navolgers als Hans Bol, Pieter Brueghel de Jonge, Peeter van der Borcht en Marten van Cleve. Deze typisch Zuid-Nederlandse beeldtraditie werd door Jacob Savery en David Vinckboons, die zich als Vlaamse migranten beiden in 1591 in Amsterdam vestigden, in het noorden geïntroduceerd. Zonder twijfel was de anonieme kunstenaar van de Rotterdamse tekening met het werk van beide kunstenaars bekend, want de compositie sluit nauw aan bij hun tekeningen met boerenfeesten.2 De voorstelling is echter te zwak getekend om van Savery of Vinckboons zelf te zijn. Hij zal gemaakt zijn in het laatste decennium van de zestiende of de eerste decennia van de zeventiende eeuw.

Footnotes

1 Zie voor de iconografie van boerenbruiloften, waaronder het geven van geschenken aan de bruid, Ertz 2000, dl. II, pp. 641-643; W.M.A. Henneke, Ritueel in beeld. De boerenbruiloften en hun publiek in de tijd van Bruegel en zijn navolgers, Amsterdam (dissertatie Vrije Universiteit) 2009. Het aanbieden van geschenken is bijvoorbeeld ook verbeeld op twee etsen van Peeter van der Borcht, zie New Hollstein 2004, nrs. 172 (gedateerd 1560), 174.

2 Vergelijk: Jacob Savery: Boerenkermis, 1598, Londen, Victoria and Albert Museum, inv. nr. DYCE.513; Zwollo 1979, afb. 9; Bruiloftsfeest, Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. 1919:32; Schapelhouman 1987, nr. 69. Zie voor David Vinckboons Wegner/Pée 1980, nr. 16 (Grote kermis, Kopenhagen, Statens Museum for Kunst, inv. nr. SK 18.7), nr. 18 (Dorpskermis, 1603, New York, Morgan Library & Museum, inv. nr. III,164; Stampfle 1991, nr. 218), nr. 19 (Dorpskermis, 1604, New York, J.Th. Cremer) en nr. 27 (Boerenkermis, 1605, Amsterdam, Stichting Collectie P. en N. de Boer).

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist