:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Wooded Landscape with a Stream

Wooded Landscape with a Stream

Circle of: Gillis van Coninxloo (II) (in circa 1600-1625)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Wooded Landscape with a Stream
Material and technique Pen and brown ink, brown and blue wash, framing lines with the pen in black ink. On a secundary support with a frame in pen and lightbrown ink (c. 3 mm), gold paint (c. 3 mm) and brush and gray-blue ink (c. 17-20 mm)
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 245 mm
Width 414 mm
Artists Circle of: Gillis van Coninxloo (II)
Previously attributed: Denis van Alsloot (II)
Accession number MB 2010/T 1 (PK)
Credits Purchased 2010
Department Drawings & Prints
Acquisition date 2010
Creation date in circa 1600-1625
Signature none
Watermark Crown surmounted by a six-pointed star (60x40 mm, in the centre, on P4 from below)(vV, 7P, folio), similar to Heawood 1116 (Italian, Rome 1570)(+DIGIT) (25.09.2012).
Condition paper and glue residues, stains (verso)
Inscriptions 'nr. 21' (verso, at upper left, in pencil), '1744' (verso, at upper right, in pencil, upside down), 'II 57/ 25/ 23' (verso, at the centre, in pencil), 'Frankenthaler Maler / aus dem / Kreis Gillis van Coninxloo / Waldlandschaft' (verso, at lower centre, in pencil)
Mark none
Provenance sale, Amsterdam (Sotheby’s), 14 November 2006, no. 5 (Circle of Gillis van Coninxloo); sale, New York (Sotheby’s) 27 January 2010, no. 6 (Denijs van Alsloot), to the museum
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Jaarverslag 2010, p. 129 (as Denijs van Alsloot)
Material
Object
Technique
Brown wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Blue wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique

Do you have corrections or additional information about this work? Please, send us a message

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

In dit grote boslandschap, waarop een beek door een dicht bos stroomt, is het bladerloof weergegeven met talloze, los getekende haaltjes en kringeltjes. De dieptewerking is beperkt en wordt eerder bereikt door de kleurcontrasten tussen het papier en de bruine en blauwe wassingen, dan door een heldere definiëring van vormen of door dikke penlijnen in de voorgrond en dunne in de achtergrond. De tekening werd door het museum aangekocht als een werk van Denijs van Alsloot (ca. 1568-1625/26). Van Alsloot zijn slechts drie gesigneerde tekeningen bekend.1 Deze hebben, evenals andere aan hem toegeschreven tekeningen, echter een ander karakter dan de Rotterdamse voorstelling: Van Alsloots boslandschappen zijn doorgaans minder gesloten, met grote open plekken tussen de boomgroepen of vergezichten met bebouwing aan de linker- of rechterzijde van de compositie.

In 2006 werd dit blad geveild als ‘omgeving Gillis van Coninxloo’ en deze toeschrijving is passender dan die aan Denijs van Alsloot.2 In tegenstelling tot Van Alsloot, is van Gillis van Coninxloo echter geen enkele gesigneerde tekening bekend. Een duidelijk beeld van zijn getekende oeuvre bestaat dan ook niet, mede door de vele kopieën en navolgingen die – naar het zich laat aanzien – naar zijn landschappen zijn gemaakt.4 Feitelijk zijn er meer getekende landschappen als ‘omgeving van’ of ‘navolger van’ Gillis van Coninxloo aangemerkt, dan aan de kunstenaar zelf toegeschreven.

Een van de landschapstypen die bij de navolgers van Gillis van Coninxloo voorkomen, is het boslandschap waardoor een beek stroomt, met langs de oevers en op de voorgrond rietkragen.4 De Rotterdamse tekening is moeiteloos in deze beeldtraditie in te passen: de compositie is bijvoorbeeld vergelijkbaar met die van een boslandschap in Wenen, dat aan een navolger van Van Coninxloo is toegeschreven, vrijwel dezelfde afmetingen heeft en ook met bruine en blauwe wassingen is uitgevoerd.5 Verwant zijn ook boslandschappen in Berlijn, Dresden en Frankfurt, die alle als ‘navolger Gillis van Coninxloo’ worden beschouwd.6

De genoemde tekeningen zijn, net als die in Rotterdam, opgebouwd volgens een gestandaardiseerd beeldschema: vanuit een laag standpunt suggereren grote boomgroepen een dicht woud, dat wordt doorbroken door een of twee doorkijkjes verder het bos in. Dit schema werd ook wel gehanteerd in geschilderde boslandschappen van omstreeks 1600, bijvoorbeeld bij het gesigneerde en 1598 gedateerde boslandschap van Gillis van Coninxloo in Vaduz en bij Latona en de Lycische boeren van Jan Brueghel, van omstreeks 1605.7

Footnotes

1 Sprang 2003, p. 11. Deze bevinden zich in Los Angeles (J. Paul Getty Museum, inv. nr. 86.GA.9; Goldner/Hendrix 1992, pp. 192-193, nr. 81), in Parijs (École nationale superieure des Beaux-Arts, inv. nr. M. 335; Paris/Hamburg 1985, nr. 121) en in New York (The Metropolitan Museum of Art, New York, inv. nr. 1994-445; Master Drawings presented by Adolphe Stein, London, juli 1981, nr. 1).

2 In 2012 werd in Parijs (Millon in Drouot, 2 april 2012, nr. 121) een getekend boslandschap geveild, toegeschreven aan Denijs van Alsloot, dat in dezelfde techniek getekend is als de Rotterdamse tekening, vrijwel dezelfde afmetingen heeft (namelijk 240 x 415 mm) en eenzelfde type boslandschap toont. Ook deze tekening dient mijns inziens in de omgeving van Gillis van Coninxloo geplaatst te worden.

3 Zie Wegner 1967; Ketelsen in Dresden 2011, pp. 237-243.

4  Wegner 1967, p. 219.

5 Navolger van Gillis van Coninxloo, Boslandschap, Wenen, Albertina, inv. nr. 8057; Vienna 1993, nr. 5. Deze tekening meet 249 x 405 mm.

6 Berlijn, Kupferstichkabinett, inv. nr. 13033; Wegner 1967, afb. 10. Dresden, Kupferstich- Kabinett, inv. nr. C 1966-128; Wegner 1967, afb. 11; Dresden 2011, p. 244. Frankfurt, Städelsches Kunstinstitut, inv. nr. 3779; Wegner 1967, afb. 12.

7 Gillis van Coninxloo, Boslandschap, Vaduz, verzameling vorst van Liechtenstein, inv. nr. 361; ’s-Hertogenbosch 2001, p. 26, afb. 11. Jan Brueghel, Latona en de Lycische boeren, Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. SK-A-70; ’s-Hertogenbosch 2001, cat. 46.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Gillis van Coninxloo (II)

Antwerpen 1544 - Amsterdam 1606/1607

Bekijk het volledige profiel