Paulus Bril went to Rome at an early age. There he assisted his elder brother Matthijs with commissions in the Vatican and elsewhere in the city, continuing the work after Matthijs’s death in 1584. Bril played an important role in the development of the landscape genre. Initially infuenced by Muziano and Carracci, Bril’s individual Mannerist style in turn infuenced artists like Rubens and Claude Lorrain. According to the inscription Bril made this drawing in Rome in 1595.
Specifications
Title | Sketch of a Tree |
---|---|
Material and technique | Black chalk |
Object type |
Drawing (verso)
> Drawing
> Two-dimensional object
> Art object
|
Location | This object is in storage |
Dimensions |
Height 278 mm Width 204 mm |
---|---|
Artists |
Attributed to:
Paul Bril
|
Accession number | N 43 verso (PK) |
Credits | Loan Stichting Museum Boijmans Van Beuningen (former Koenigs collection), 1940 |
Department | Drawings & Prints |
Acquisition date | 1940 |
Creation date | in circa 1595 |
Signature | 'Paulo Bril / in Romen 1595' signed, dated and location indicated (at lower centre, in pen and brown ink) |
Watermark | none |
Inscriptions | '88' (verso, at the centre, in pencil), 'Paul Brill' (verso, at lower left, in pen and brown ink), 'L 35' (verso, at lower right, in pencil) |
Collector | Collector / Franz Koenigs |
Mark | Earl Spencer (L.1530), F.W. Koenigs (L.1023a) |
Provenance | By descent (?) to George John Spencer, 2nd Earl Spencer (1758-1834), Althorp; Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem, 1928; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940. Franz W. Koenigs (1881-1941), Haarlem; on loan to the museum, 1935-1940; purchased with the Koenigs collection by D.G. van Beuningen (1871-1955), Rotterdam and presented to the Stichting Museum Boymans, 1940; on loan to the museum since 1940 |
Exhibitions | London 1927, no. 540 (as Paul Bril); Rotterdam 1934, no. 4; Rotterdam 1988, no. 48; Florence 2000, no. 53, col.ill; Rotterdam 2009-2010 (coll 2 kw 5) |
Research |
Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries |
Literature | Baer 1930, p. 34, 95; Koomen 1934, pp. 305-306; Jansen/Luijten 1988, no 48, ill; Boon 1992, p. 50 (n. 4); Wood Ruby 1999, p. 17, p.18, pp. 80-81, no. 11, p. 94 (under no. 42), p. 141 (n. 204), p. 151 (n. 598) |
Material | |
Object | |
Geographical origin | Italy > Southern Europe > Europe |
Geographical origin | Southern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe |
Place of manufacture | Rome > Italy > Southern Europe > Europe |
Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.
Author: Yvonne Bleyerveld
This description is currently only available in Dutch.
Door een heuvelachtig landschap met bomen rijdt een volgeladen hooiwagen. Links op de voorgrond zijn twee vrouwen met kinderen in gesprek. Door de ruïne rechts vallen stralenbundels van een laagstaande zon. Links in de verte staan nog meer ruïnes tegen een berg.
In 1988 werden door Jansen en Luijten terecht twijfels geuit over de authenticiteit van de tekening en de signatuur, hoewel zij de toeschrijving aan Bril met enige reserve handhaafden.1 Inderdaad roept een aantal elementen in de tekening twijfels op. Sommige delen, zoals de ruïne rechts en de ruïnes op de achtergrond, zijn tamelijk zwak getekend. Ook zijn de gewassen partijen wat onbeholpen, bijvoorbeeld in de hooiwagen en in het gewelf rechts – waar het grijs schools aangebracht is. Dit bracht Wood Ruby ertoe te veronderstellen dat de wassingen gedeeltelijk later zijn toegevoegd, maar dit is waarschijnlijk niet het geval.2 En hoewel Boon en Wood Ruby de signatuur als eigenhandig beschouwden, zou deze – zoals Jansen en Luijten al stelden – ook van latere datum kunnen zijn.3 Er is met andere woorden voldoende reden om de tekening alleen met de nodige voorzichtigheid aan Paul Bril toe te schrijven.
Het besproken landschap is met kleine variaties nagevolgd op een geschilderd pastoraal landschap van Paul Bril in Milaan, dat net als de tekening een staand formaat heeft.4 De twee ruïnes en de grote boom komen bovendien voor op twee andere geschilderde landschappen van de kunstenaar in Parijs en Milaan.5 Op een rond landschapje in Stuttgart, geschilderd door een navolger van Paul Bril, zijn niet alleen de ruïnes rechts, maar ook het motief van de hooiwagen overgenomen.6 Deze navolgingen duiden erop dat deze aan Bril toegeschreven tekening, of een prototype daarvan, in zijn atelier circuleerde en als inspiratiebron gebruikt werd.
Footnotes
1 Rotterdam 1988, nr. 48.
2 Wood Ruby 1999, pp. 151-152 (n. 598).
3 Boon 1992, pp. 49-50; Wood Ruby 1999, p. 152 (n. 598).
4 Milaan, Pinacoteca Ambrosiana, inv. nr. 630; Cappelletti 2005, p. 264, nr. 90.
5 Wood Ruby 1999, pp. 80-81 (onder nr. 11). De twee schilderijen in Paris, Musée du Louvre, inv. nr. 1110; Milaan, Pinacoteca Ambrosiana, inv. nr. 594; Cappelletti 2005, pp. 263-264, nrs. 88-89.
6 Stuttgart, Staatsgalerie, inv. nr. 1086 (fotodocumentatie RKD Den Haag); ook genoemd door Wood Ruby 1999, pp. 80-81 (onder nr. 11). Zij noemt bovendien een prent van Aegidius Sadeler naar deze tekening die zich in Dresden bevindt (niet in Hollstein).