:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
View of a Terrace and Ships in a Harbour

View of a Terrace and Ships in a Harbour

Cornelis Claesz. van Wieringen (in circa 1613)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title View of a Terrace and Ships in a Harbour
Material and technique Pen and brown ink, washed in brown, pink, gray-blue and green, framing lines with the pen in brown ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 119 mm
Width 182 mm
Artists Draughtsman: Cornelis Claesz. van Wieringen
Accession number CCW 1 (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in circa 1613
Signature none
Watermark coat of arms (quarterly: bend in 1+4, rampant lion in 2+3), probably with initials BL, CB or HB in ligature beneath (vH, 8P, quarto)(fragment, top part, 36x51 mm, on P5-6 from the left, similar full watermark with initials BL found in a drawing by Jacob Matham in Museum Boijmans Van Beuningen, inv. JMat 2, and in one by Abraham Bloemaert, inv. MB 1980/T 2), similar to Heawood 602-605 (Holland 1604-27). [AE] [for image click thumbnail above the 'zoom in' option]
Inscriptions 'zeldzaam' (verso, at lower left, in pencil), 'f a n:+:-' and '4' (verso, at lower left, in pencil or gray chalk)
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Mark Museum Boymans (L.1857)
Provenance F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; in the museum since its foundation, 1849
Exhibitions Rotterdam 1954, no. 57; Göteborg 1954, no. 55; Paris/Rotterdam 2014, no. 89
Internal exhibitions Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 2) (2015)
External exhibitions Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature cat. 1852, no. 1136 (as Cornelis van Wieringen); cat. 1869, no. 1539 (as S. de Vlieger); cat. 1901, no. 969 (fl. 15,-); Bernt 1957, vol. 2, no. 682; Brussels/Rotterdam/Paris/Bern 1968, p. 180 (n. 4); Keyes 1979, cat. 57
Material
Object
Technique
Grey wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Al in 1852 stond deze tekening op naam van Van Wieringen en deze toeschrijving is sindsdien niet meer betwijfeld. Links in de compositie staat een vierkante, vervallen toren. Een daarnaast gelegen trap leidt naar een terras waarop een beeld op een hoge sokkel staat. Rechts ligt een aantal schepen aangemeerd. Op het voorste schip worden goederen in- of uitgeladen. Door dit schip recht van voren weer te geven, wordt de dieptewerking versterkt. Aan de horizon zijn de contouren van nog meer schepen en een hoge kerktoren zichtbaar. De voorstelling is in dunne penlijnen getekend, vooral het water op de achtergrond. De schepen in de haven zijn weliswaar schetsmatig maar met hun masten en touwen toch uiterst krachtig en trefzeker weergegeven. Gekleurde wassingen zorgen voor een mooie afwisseling van lichte en donkere partijen.

De bebouwing en schaarse begroeiing op de voorgrond zijn uitgevoerd in korte, enigszins nerveuze penlijntjes, terwijl het heuveltje waartegen de vrouw met haar kind zit in vloeiende, parallelle lijnen is vormgegeven. Deze combinatie van lijnvoeringen is ook te zien in andere tekeningen van Van Wieringen, bijvoorbeeld in zijn Kustlandschap met een huis en brug in Brussel.1 In de golvende, parallelle penlijnen die Van Wieringen in zijn tekeningen gebruikt om heuveltjes, zandpaden en golven op het water aan te duiden, laat zich de invloed van Goltzius’ tekenstijl herkennen (zie inv. nr. DN 199/96), wier landschapstekeningen de kunstenaar zeker gekend heeft.2

Tekeningen van Van Wieringen worden vrijwel altijd afgezet tegen zijn serie van dertien getekende landschappen, die in 1613 geëtst werden door Claes Jansz Visscher: hoewel de ontwerptekeningen van Van Wieringen voor deze prentenreeks niet bewaard bleven, zijn de etsen van Visscher een belangrijke houvast wat betreft de tekenstijl en thematiek van de marineschilder.3 Ook bij deze Rotterdamse tekening zijn er treffende overeenkomsten met een van de prenten uit de reeks van Visscher: wat betreft beeldopbouw, de golvende lijn van de oever en de aanwezigheid van kleine figuurtjes, lijkt de getekende compositie op Schepen langs de kust – het derde landschap uit de prentreeks.4 Dit doet vermoeden dat deze tekening rond dezelfde tijd ontstond als de prentenreeks van Claes Jansz Visscher, namelijk omstreeks 1613.

Footnotes

1 Brussel, Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België; De Grez 1913, nr. 4060/4063; Brussels/Amsterdam/Aachen 2007, nr. 14. Zie bijvoorbeeld ook Boon 1992, nr. 232.

2 Zie de biografie van Van Wieringen.

3 Hollstein XXXVIII, 1991, pp. 149-150, nrs. 327-340 (reeks van dertien etsen met een titelblad). Zie voor vergelijking tussen tekeningen van Van Wieringen en deze prentenreeks bijvoorbeeld Boon 1992, nrs. 232, 233, 234; Schatborn in Amsterdam 1993, nr. 304; Hautekeete in Brussels/Amsterdam/Aachen 2007, nr. 14; Stefes 2011, nr. 1197.

4 Hollstein XXXVIII, 1991, pp. 149, nr. 330.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Cornelis Claesz. van Wieringen

Haarlem circa 1576 - Haarlem 1633

Bekijk het volledige profiel