:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Venus and Amor

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Venus and Amor
Material and technique Pen and brown ink, gray wash, framing lines (partial) with the pen in black ink
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 128 mm
Width 100 mm
Artists Draughtsman: Joachim Wtewael
Accession number MB 1920 (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in circa 1610
Signature none
Watermark none
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Mark Museum Boymans (L.1857)
Provenance F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; on permanent loan to the museum since 1849
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Material
Object
Technique
Grey wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Amor staat ter hoogte van Venus’ schoot, heeft zijn arm om haar hals geslagen en liefkoost haar kin. In zijn linkerhand heeft hij een pijl, op zijn heup hangt zijn pijlenkoker. Venus houdt Amors boogje vast en draagt in haar andere hand een brandend hart – een bekend symbool van de brandende liefde.

Lowenthal legde een stilistische en thematische relatie tussen deze tekening en een, eveneens ovale en ongeveer even grote, op koper geschilderde personificatie van Caritas in Milaan, verbeeld door een vrouw met drie kinderen.1 De houding en gezichtsuitdrukking van Venus en Caritas komen sterk overeen, evenals de ronde gezichtjes van Amor en het jongetje rechts van Caritas. Mogelijk is de tekening bedoeld als een voorstudie voor een kleine, op koper geschilderde voorstelling en wellicht was deze dan zelfs bedoeld als pendant van de geschilderde Caritas. Iconografisch passen de twee voorstellingen, als verbeeldingen van naastenliefde tegenover de sensuele liefde, immers uitstekend bij elkaar.

Wat betreft figuurtypen en tekenstijl sluit de tekening aan bij De Nederlandse maagd bedreigd door de katholieke kerk en het Spaanse leger van omstreeks 1612 en bij De bruiloft van Peleus en Thetis, gedateerd 1622.2 Zo vertoont Venus overeenkomsten met de Nederlandse maagd en Amor (in houding en gebaar) met Bacchus die linksvoor op De bruiloft van Peleus en Thetis zit. De voorstelling zal dan ook circa 1610-1620 ontstaan zijn. Een tweede, eigenhandige versie van de tekening wordt bewaard in Leiden.3

Footnotes

<

1 Lowenthal 1986, nr. A-32. Het schilderijtje bevindt zich in Milaan in een privécollectie en meet ca. 13 x 11 cm.

2 Respectievelijk: De Nederlandse maagd bedreigd door de katholieke kerk en het Spaanse leger, Utrecht, Centraal Museum, inv. nr. 20845; Plomp/Domela Nieuwenhuis/Helmus 2004, nr. 4a. De bruiloft van Peleus en Thetis: Haarlem, Teylers Museum, inv. nr. O 023; Lindeman 1929, nr. T 3. Vergelijk bijvoorbeeld Venus met de Nederlandse maagd en Amor met Bacchus linksvoor op De bruiloft van Peleus en Thetis.

3 Leiden, Universiteitsbibliotheek Leiden, Prentenkabinet, inv. nr. PK-T-2471.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Joachim Wtewael

Utrecht 1566 - Utrecht 1638

Bekijk het volledige profiel