:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Christ on the Cross

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Christ on the Cross
Material and technique Red chalk, indented for transfer, framing lines in black chalk, margin of 1-7 mm around the frame
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 272 mm
Width 205 mm
Artists Draughtsman: Antonius Wierix (II)
Accession number MB 1921 (PK)
Credits Gift L.P.J. Stracké, 1884
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1884
Creation date in circa 1575-1604
Signature none
Watermark none (vH, 10P, very fine paper)
Inscriptions 'Jeron.Wierx fe' signed (at lower right, at the margin, in pen and brown ink, false signature)
Mark Museum Boymans Rotterdam (L.288)
Provenance Leo P.J. Stracké (1851-1923), Rotterdam, by whom presented to the museum, 1884
Exhibitions Paris/Rotterdam 2014, no. 62
Internal exhibitions Vroege Nederlandse tekeningen - Van Bosch tot Bloemaert (deel 3) (2015)
External exhibitions Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature Van Ruyven-Zeman in Hollstein LXIX (2004), p. xxxviii (ill. 19), xli, xlv (n. 88); Hollstein LX (2004), p. 138
Material
Object
Technique
Indenting > Indented > Drawing technique > Technique > Material and technique
Indenting > Indented > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

De signatuur rechtsonder is vals, want dit blad is de definitieve voortekening voor een gravure die volgens een uitvoerige inscriptie zowel door Antonius II getekend, gegraveerd als uitgegeven is.1 Uitgebeeld is het moment waarop een Romeinse soldaat de zijde van Christus met zijn lans doorsteekt (Joh. 19:34). De tekening is doorgriffeld voor het overbrengen van de voorstelling op de koperplaat. Ook het hoofd van Christus, dat ter correctie op een apart stukje papier getekend is en over een gat geplakt werd, is doorgriffeld. Kennelijk was Antonius II niet tevreden met het hoofd dat hij aanvankelijk tekende en verving hij het voor een tweede versie, nadat de eerste versie te hebben uitgeknipt. Dergelijke opgeplakte correcties komen wel vaker voor op tekeningen die bedoeld waren als ‘werktekeningen’ in het atelier. Ook op twee tekeningen van Hendrick Goltzius bijvoorbeeld, beide omstreeks 1600 gemaakt en uitgevoerd in zwart en rood krijt, zijn diverse correcties aangebracht met behulp van opgeplakte stukken papier.2

Bij het graveren van de voorstelling in de koperplaat voegde Antonius II details toe die op de tekening ontbreken. Zo zijn daar de soldaten die weglopen van het kruis alleen schetsmatig aangegeven – op de gravure zijn ze verder uitgewerkt. In het stadsgezicht op de achtergrond werden wijzigingen aangebracht en de zon en de maan aan weerszijden van het kruis ontbreken op de tekening.

Antonius II Wierix was net als zijn broers Johannes en Hieronymus Wierix actief als prentenontwerper, graveur en uitgever. Hij gaf 235 gravures uit en graveerde honderden voorstellingen, waarvan 65 naar eigen ontwerp.3 Toch is dit blad tot nu toe de enige bekende tekening van zijn hand.4

Footnotes

1 Hollstein LX, 2004, nr. 343, met de inscriptie ‘Anton.Wierx invent.sculp.et excud.’; Van Ruyven-Zeman in Hollstein LXIX, 2004, p. xxxix (fig. 20), p. xli.

2 Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 97 (Het mystieke huwelijk van de heilige Catharina, Berlin, Staatliche Museen zu Berlin, Kupferstichkabinett, Reznicek 1961, nr. 76) en nr. 101.1 (Christus aan het kruis, Haarlem, Teylers Museum, Reznicek 1961, nr. 46). Ook deze laatste tekening – het ontwerp voor een geschilderde voorstelling op koper – is doorgriffeld. Een derde voorbeeld van een tekening met een papiercorrectie: Maarten de Vos, Het herbergen van de vreemdelingen, Amsterdam, Rijksmuseum, inv.nr. RP-T-A-4244; Boon 1978, nr. 469.

3 Van Ruyven-Zeman in Hollstein LXIX, 2004, pp. xxi-xxiii.

4 Van Ruyven-Zeman 2004, p. 252 (n. 5). Ook van zijn broers Johannes en Hieronymus ontbreken ontwerptekeningen voor hun prenten en portretten, met uitzondering van het Portret van Volckxken Dierckx door Johannes Wierix (Kiel, Kunsthalle), zie Van Ruyven-Zeman in Hollstein LXIX, 2004, p. xxxiv (fig. 15), p. xli.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Antonius Wierix (II)

Antwerpen 1555/1559 - Antwerpen 1604

Bekijk het volledige profiel