:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
The History of Ahab and Elijah: the Sacrifice of Elijah

The History of Ahab and Elijah: the Sacrifice of Elijah

Maarten van Heemskerck (in 1565)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title The History of Ahab and Elijah: the Sacrifice of Elijah
Material and technique Black chalk (traces), pen and brown ink, indented for transfer, framing lines (partial) with the pen in brown ink (by the artist)
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 203 mm
Width 253 mm
Artists Draughtsman: Maarten van Heemskerck
Accession number Heemskerck 2 (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in 1565
Signature 'Martijn.van. Heemskerck / inventor / 1565' signed and dated (at lower left, in pen and brown ink)
Inscriptions '301' (verso, at lower left, in pencil), 'Hals' (verso, at lower centre, in potlood)
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Mark Museum Boymans (L.1857)
Provenance Nicholas Lanier (1588-1666), London; F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; on permanent loan to the museum since 1849
Exhibitions none
Internal exhibitions TEFAF - Collecting Collectors (2016)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature cat. 1852, no. 371; cat. 1869, no. 245; Preibisz 1911, p. 99, no. 180; Hoogewerff IV, 1942, p. 380; Heusinger 1960, pp. 15-16; Hoetink 1961, p. 24, no. 9; Stechow 1964, p. 37; Saunders 1978, p. 63, note 17; New Hollstein 1993-94, I, p. 114, under no. 130; New Hollstein 2001, I, p. 50, under no. 32
Material
Object
Technique
Indenting > Indented > Drawing technique > Technique > Material and technique
Indenting > Indented > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

Deze tekening, Het offer van de priesters van Baäl, in dit museum (inv. nr. Heemskerck 1) en Eliah doodt de priesters van Baäl in Berlijn, zijn drie bewaard gebleven ontwerpen voor een serie van vier gravures die de oudtestamentische geschiedenis van Achab en Elia (1 Koningen 18) verbeeldt. Heemskerck tekende ze in 1565, waarna ze twee jaar later, in 1567 werden gegraveerd door Philips Galle en voorzien van Latijnse onderschriften door Hadrianus Junius.1

Achab, de koning van Israël besluit na zijn huwelijk met de Phoenische Jezebel, tot aanbidding van de godheid Baäl. Als gevolg daarvan verkeert het land in grote hongersnood. De profeet Elia confronteert de koning met het resultaat van zijn afwijzing van het ware geloof en daagt daaropvolgend de priesters van Baäl uit voor een test. Zij bouwen ieder op de berg Karmel een altaar met offers, dat alleen mag ontbranden door goddelijke interventie. De priesters van Baäl roepen de hele ochtend Baäl aan, maar hoe ze ook dansen en springen, er gebeurt niets. Dan is het de beurt aan Elia. Hij maakt zijn offer zelfs nat en al na een keer aanroepen ontvlamt het. Het volk is overtuigd van de enige ware God van Israël en doden de Baäl-priesters op bevel van Elia (I Koningen 17-19).

Verhalen over het leven van Elia waren populair in de Nederlanden. Zijn hemelvaart, in een vurige met paarden bespannen wagen, deed het geloof ontstaan dat de profeet ooit zou terugkeren als aankondiger van de Messias. Daarnaast verwees Christus in het Nieuwe Testament een aantal keer naar Elia als voorloper van Johannes de Doper en hemzelf en als zodanig werd hij ook beschouwd.2 Vooral zijn hemelvaart en zijn afzondering in de wildernis, waar Elia door raven werd gevoed, zijn veelvuldig afgebeeld. Het verhaal van Elia en Achab kent werd in de Nederlanden niet veel afgebeeld en ook deze prentenserie zelf vond nauwelijks navolging.3

Gedurende de zestiende eeuw nam, onder invloed van de reformatie, de populariteit van het Oude Testament toe. De verhalen in dat boek dienden niet meer uitsluitend als prefiguraties voor gebeurtenissen in het Nieuwe Testament. Ze werden steeds vaker gezien als morele exempels voor het dagelijks leven.4 Het grote aantal prentontwerpen voor oudtestamentische reeksen dat Heemskerck vervaardigde, beantwoordde aan de vraag naar illustraties die deze geschiedenissen en hun morele boodschap inzichtelijk maakten. Heemskerck gaf de gebeurtenissen hier dan ook gedetailleerd weer, waarbij hij de bijbeltekst nauwkeurig volgde. In beide tekeningen in dit museum wordt in de achtergrond het altaar opgebouwd door een groep mensen. In Het offer van de priesters van Baäl dansen in de voorgrond de priesters met een grote groep mensen in extase om het altaar. Daarop ligt, tussen het hout gestapeld, het offer, een aan stukken gesneden rund. Links van het altaar staat een enorm beeld van Baäl, met scepter en rijksappel, dat wordt bewierrookt. Rechtsvoor staan Achab en Elia op een bordes en kijken toe. Achter Achab tekende Heemskerck nog een jongetje dat deels wordt afgesneden door de beeldrand. Met zijn blik op de beschouwer betrekt hij deze bij de voorstelling. Het is een motief dat Heemskerck vaker gebruikte in zijn ontwerpen en dat ook terugkeert in Het offer van Elia, waar hij links achter Achab staat.5 In de achtergrond van deze voorstelling graaft men een gracht om het altaar voor het water dat over het offer wordt gegoten. Voorin knielt Elia, op de rug gezien. Het vuur laait al hoog op en ook het water in de gracht brandt, zoals de bijbel beschrijft. De omstanders en Achab die links is afgebeeld, deinzen vol verbazing terug.

Het is weleens verondersteld dat Heemskerck met zijn reeks van Achab en Elia zijn visie gaf op de geloofsstrijd die tijdens die jaren in de Nederlanden rondwaardde.6 Heemskerck zou aan de hand van zijn ontwerpen pleiten voor een zuivering van de katholieke kerk, zonder het iconoclasme te propageren. De tekeningen zelf en de onderschriften van Junius bij de prenten, verwijzen hier echter op geen enkele manier naar.

Footnotes

1 Berlijn, Kupferstichkabinett, inv. nr. 8472. Bock/Rosenberg 1930, p. 36 (Marteldood der tienduizenden). New Hollstein 2001, vol. I, nrs. 30-33, ills; New Hollstein 1993-1994, vol. I, nrs. 128-131, ills.

2 Stechow 1964, p. 37.

3 Exh. Cat. C. Tümpel et al., Het Oude Testament in de schilderkunst van de Gouden Eeuw, Amsterdam (Joods Historisch Museum), Jeruzalem (Israel Museum) 1991, p. 98.

4 Veldman 2006, p. 119.

5 Zie bijvoorbeeld het jongetje met de kan die een trap oploopt en de beschouwer aankijkt in De besnijdenis, in dit museum (inv. nr. N 130).

6 Saunders 1978, over de hier besproken reeks zie met name pp. 64-65 en 67; Freedberg in Amsterdam 1986, pp. 79-80.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Maarten van Heemskerck

Heemskerk 1498 - Haarlem 1574

Maerten van Heemskerck studied between 1527 and 1529 with Jan van Scorel in Haarlem, who had returned from Italy several years previously. Subsequently, in 1532...

Bekijk het volledige profiel