:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Sacrificial Scene  (Suovetaurilia)

Sacrificial Scene (Suovetaurilia)

Hendrick Goltzius (in circa 1585-1588)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Sacrificial Scene (Suovetaurilia)
Material and technique Pen and gray ink, gray wash, heightened with white, framing lines with the pen in black ink, on green prepared paper
Object type
Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 309 mm
Width 409 mm
Artists Draughtsman: Hendrick Goltzius
Accession number MB 333 recto (PK)
Credits From the estate of F.J.O. Boijmans, 1847
Department Drawings & Prints
Acquisition date 1847
Creation date in circa 1585-1588
Signature 'HG' [in ligature] monogrammed (at lower left, in pen and brown ink)
Watermark unidentifiable, under the man litting the fire (vH, 19P, fine, plano)
Inscriptions '9' (twice, at lower left, in pencil), '9' (verso, at lower left, in pencil)
Collector Collector / F.J.O. Boijmans
Mark Museum Boymans (L.1857)
Provenance F.J.O. Boijmans (1767-1847), Utrecht; bequeathed to the City of Rotterdam, 1847; in the museum since its foundation, 1849
Exhibitions New York/Fort Worth/Cleveland 1990, no. 22, col.ill; Florence 2000, no. 50, col.ill; Paris/Rotterdam 2014, no. 53
Internal exhibitions Van Pisanello tot Cézanne (1992)
External exhibitions Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings from the Museum Boijmans Van Beuningen (2014)
Bosch to Bloemaert. Early Netherlandish Drawings (2017)
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature cat. 1852, no. 319 ('Een Historieel Onderwerp'); cat. 1869, no. 189 (idem); cat. 1901, no. 245; Reznicek 1961, no. 14; Judson 1970, p. 92; Luijten/Meij 1990, no. 22; Amsterdam/Cleveland 1992, pp. 80-81; Reznicek 1993, no. A 67
Material
Object
Technique
Highlight > Painting technique > Technique > Material and technique
Grey wash > Washing > Wash > Drawing technique > Technique > Material and technique
Geographical origin Northern Netherlands > The Netherlands > Western Europe > Europe

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Yvonne Bleyerveld

This description is currently only available in Dutch.

Uitgebeeld is een Suovetaurilia, een brandoffer uit het oude Rome, bestaande uit het offer van een zwijn (sus), een schaap (ovis) en een stier (taurus). Het is een zuiveringsoffer beschreven door Livius en Tacitus.1 Op de tekening zijn drie offerblokken te zien. Op het rechter offerblok ligt een zwijn in het vuur, dat door een priester wordt opgestookt. Twee mannen drijven een kolossale stier naar de offerplaats, terwijl linksvoor een schaap wordt gedood. Op het middenplan knielt een man voor de offerblokken.

De gedraaide houdingen van de twee mannen op de voorgrond, de zich schrap zettende stier en de rookontwikkeling van de brandende vuren, verlenen de voorstelling een enorme dynamiek. Deze wordt versterkt door de schilderachtige manier waarop Goltzius met diverse grijstonen en de ingenieuze afwisseling van lichte en donkere partijen, volume en diepte heeft weten te scheppen. De groene kleur van het papier is de middentoon, waarop met grijze wassingen in verschillende nuances schaduwpartijen zijn aangebracht en met witte dekverf de hooglichten.

Reznicek dateerde de tekening omstreeks 1585-1587 en Bialler iets later, omstreeks 1587-1588.2 Het is de eerste tekening waarin Goltzius’ interesse in de clair-obscurtechniek naar voren komt.3 Omstreeks dezelfde tijd begon hij daarmee in zijn clair-obscurhoutsneden, zoals in zijn grote houtsnede Hercules en Cacus, die uit 1588 dateert.4 Goltzius tekende vaker op gekleurd papier, bijvoorbeeld bij De rust op de vlucht naar Egypte uit 1589, een gewassen penseeltekening met witte hoogsels op blauw papier.5 Omstreeks 1600 maakte hij drie boomstudies op gekleurd papier, die zich nu in Parijs, Hamburg en Oxford bevinden.6 Zijn Eva na de zondeval uit 1606 is net als deze Suovetaurilia op groen geprepareerd papier uitgevoerd.7 Luijten en Judson wezen op de invloed van de schilderachtige, gewassen tekeningen en grisailles in olieverf op papier door de Amsterdamse kunstenaar Dirck Barendsz (1534-1592), wiens werk Goltzius zeker heeft gekend.8 Zo bestaan er wat betreft tekenstijl en figuurtypen overeenkomsten tussen de hier besproken tekening en Barendsz’ schilderachtig uitgevoerde Koning David harp spelend  in Amsterdam.9 De prominent aanwezige stier ontleende Goltzius aan een prent van Gian Giacopo Caraglio naar Rosso Fiorentino, uit diens prentenserie De werken van Hercules uit 1524.10

Bij het maken van een ambitieuze compositie op gekleurd papier werd Goltzius ongetwijfeld ook geïnspireerd door tekeningen van Bartholomeus Spranger, waarmee hij voor het eerst kennismaakte in 1583, toen Karel van Mander als nieuwkomer in Haarlem hem enkele van Sprangers tekeningen toonde.11 In de tweede helft van de jaren 1580 raakte Goltzius sterk door Sprangers maniëristische stijl beïnvloed en bracht hij als graveur verschillende van diens tekeningen in prent.12 Ook Spranger maakte schilderachtige, dynamische tekeningen op geprepareerd papier, met als meest spectaculaire voorbeeld De bruiloft van Amor en Psyche van omstreeks 1586-1587 – de tekening die in 1587 door Goltzius in prent gebracht werd.13 Een vroegere tekening van Spranger met de boetvaardige Maria Magdalena – door Goltzius gebruikt als bron voor zijn gravure van deze heilige uit 1585 en dus zeker bij hem bekend – toont net als de besproken tekening sterke chiaroscuro-effecten: Spranger tekende deze op okerkleurig papier met bruine wassingen en witte hoogsels.14

Op de keerzijde van dit blad tekende Goltzius een naakte, wijdbeens achterovervallende man, gezien vanaf zijn voeten. Deze summiere schets herinnert aan de prentenreeks De vier tuimelaars, die Goltzius in 1588 graveerde naar ontwerpen van Cornelis van Haarlem.15 Deze serie toont vier (naakte) personen uit de Griekse mythologie, die in verschillende houdingen omlaag tuimelen als bestraffing voor hun onbezonnen daden. Het schetsje van de vallende man vertoont de grootste overeenkomst met de vallende Icarus uit deze prentenreeks, maar van een directe navolging is geen sprake.

Footnotes

1 Reznicek 1993, p. 88; Livius, Ab Urbe Condita, boek I, 44; Tacitus, Annales, boek VI, 37.

2 Reznicek 1961, p. 240, nr. 14; Bialler in Amsterdam/Cleveland 1992, pp. 80.

3 Reznicek, p. 240.

4 Voor Hercules en Cacus, zie Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 34. Zie voor Goltzius’ clair-obscur houtsneden ook Amsterdam/Cleveland 1992; Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 35, nr. 70; Paris 2010, nr. 6.

5 Haarlem, Teylers Museum, gedateerd 1589, inv. nr. N 68; Reznicek 1961, nr. 26. Het betreft een voortekening voor een prent die werd gegraveerd door Jacob Matham, zie New Hollstein 2012, nr. 425.

6 Studie van bomen, ca. 1600, Parijs, Fondation Custodia, coll. Frits Lugt, inv. nr. 3084; Boon 1992, nr. 107; Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 72. Studie van bomen, ca. 1600, Hamburg, Kunsthalle, inv. nr. 21977; Stefes 2011, nr. 368. Studie van bomen, ca. 1600, Oxford Ashmolean Museum, inv. nr. WA 1962.17.34; Reznicek 1961, nr. 410.

7 Eva na de zondeval, gedateerd 1606, Haarlem, Teylers Museum, inv. nr. N 64; Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 92.

8 Judson 1970, p. 92; Luijten in Luijten/Meij 1990, p. 75. Zie over Barendsz en Goltzius ook Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 12.

9 Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr.37:14, Boon 1978, nr. 24; Amsterdam 1986, nr. 302; Judson 1970, p. 92; Luijten 1990, p. 75.

10 TIB dl. 28 (commentary), 1995, nr. 49; Luijten in Luijten/Meij 1990, p. 75.

11 Van Mander 1604 (editie Miedema), fol. 284r.

12Orenstein in Amsterdam/New York/Toledo 2003, pp. 81-115.

13 Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. 1890 A2339; Boon 1978, nr. 418; Amsterdam 1993, nr. 1. Voor de gravure New Hollstein 2012, nr. 341; Zie voor de tekening en prent ook Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 28.1-2.

14 Besançon, Musée des Beaux-Arts et d’Archéologie, inv. nr. D.282; Besançon  2003, p. 36; Washington/New York 1986, nr. 107, waar door Wolff wordt verondersteld dat dit één van Sprangers tekeningen was die Van Mander aan Goltzius toonde. Zie voor Goltzius’ gravure van Maria Magdalena uit 1585, New Hollstein 2012, nr. 50. Spranger werkte ook later nog wel op okerkleurig papier met sterke chiaroscuro-effecten, zie Borstbeeld van Minerva, gedateerd 1595, Leiden, Universiteitsbibliotheek Leiden, Prentenkabinet, inv. nr. PK-T-

AW-916; Bolten 1985, nr. 77.

15 New Hollstein 2012, nrs. 325-328; Amsterdam/New York/Toledo 2003, nr. 33.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist

Hendrick Goltzius

Brüggen 1558 - Haarlem 1617

Hendrik Goltzius was an engraver from Haarlem. In the beginning he mainly engraved works designed by other artists, but later also used his own designs....

Bekijk het volledige profiel