:host { --enviso-primary-color: #FF8A21; --enviso-secondary-color: #FF8A21; font-family: 'boijmans-font', Arial, Helvetica,sans-serif; } .enviso-basket-button-wrapper { position: relative; top: 5px; } .enviso-btn { font-size: 22px; } .enviso-basket-button-items-amount { font-size: 12px; line-height: 1; background: #F18700; color: white; border-radius: 50%; width: 24px; height: 24px; min-width: 0; display: flex; align-items: center; justify-content: center; text-align: center; font-weight: bold; padding: 0; top: -13px; right: -12px; } .enviso-dialog-content { overflow: auto; } Previous Next Facebook Instagram Twitter Pinterest Tiktok Linkedin Back to top
Study Sheet with Plants (Cucumber, Palm and Gourd)

Study Sheet with Plants (Cucumber, Palm and Gourd)

Anoniem (in circa 1575-1600)

Ask anything

Loading...

Thank you. Your question has been submitted.

Unfortunately something has gone wrong while sending your question. Please try again.

Request high-res image

More information

Specifications

Title Study Sheet with Plants (Cucumber, Palm and Gourd)
Material and technique Graphite (traces), pen and brown ink
Object type
Drawing (verso) > Drawing > Two-dimensional object > Art object
Location This object is in storage
Dimensions Height 148 mm
Width 114 mm
Artists Draughtsman: Anoniem
Draughtsman: Monogrammist van Braunschweig
Accession number MB 1449 verso (PK)
Credits Acquisition unknown, before 1952
Department Drawings & Prints
Creation date in circa 1575-1600
Signature none
Inscriptions 'Brügell f.' (recto, at lower centre, in pen and brown ink, false signature), 'cucumis / gel', 'quasys[..]hob[..] / nourat [?][..]', 'palma rus [..]', 'Hob / dt' (verso, from top to bottom, in pen and brown ink)
Mark none
Provenance first recorded in the museum in August 1952
Exhibitions none
Research Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Literature none
Material
Object

Entry catalogue Netherlandish Drawings of the 15th and 16th Centuries.

Author: Judith Niessen

This description is currently only available in Dutch.

De vrouwenfiguren die hier zijn getekend, zijn van een type dat voorkomt op schilderijen van de Braunschweiger Monogrammist, zoals de bordeelscènes in Frankfurt (afb) en Berlijn, die beide tussen 1540 en 1550 kunnen worden gedateerd.1 De voorzichtig zoekende wijze van tekenen wijst erop dat de maker ervan zich vermoedelijk op diens werk baseerde of zich daar tenminste door liet inspireren. De gezichten in deze tekening zijn iets spitser dan in de werken van de monogrammist. Daarnaast wijkt de kleding op enkele punten af, zoals de pofmouwtjes van de twee vrouwen vooraan en de opstaande kragen van de jasjes. Dergelijke kleding is te zien op schilderijen van bijvoorbeeld Pieter Aertsen en diens zoon Pieter Pietersz uit de jaren 1560/70.2 Het vermoedelijk eigenhandige handschrift van de inscripties naast de planten op de verso wijst eveneens op een datering later in de zestiende eeuw.3 Wellicht gebruikte de kunstenaar deze tekening als hulpmiddel bij het vervaardigen van schilderijen in de stijl van de monogrammist. Zoals Ubl opmerkt, werden diens schilderijen tot laat in de zestiende eeuw gekopieerd.4

Op de keerzijde van het blad zijn door dezelfde kunstenaar van boven naar onder een komkommerplant, een palm plant en een kalebas plant getekend.5 De eerste kan aan de hand van de bijgeschreven Latijnse benaming (‘cucumis’) eenvoudig worden geïdentificeerd. De plant draagt gele bloesem en ter verduidelijking is dat erbij geschreven (‘gel’). De overige bijschriften zijn echter nauwelijks te ontcijferen. Alleen het woord ‘palma’, dat rechts naast de palm plant staat geschreven, is duidelijk leesbaar. Deze plant heeft een pluimvormige bloei, met sprieten die boven het blad uitsteken. De kalebas plant daaronder is dankzij zijn specifieke vorm makkelijk te identificeren. De schetsjes zijn vermoedelijk naar het leven getekend.

Footnotes

1 Fankfurt am Main, Städel Museum, inv. nr. 249; Sander 1993, pp. 355-367. Berlijn, Gemäldegalerie, inv. nr. 558; Sander 1993, p. 357, ill. 229. Volgens een opschrift op het passepartout associeerde J.Q. van Regteren Altena de tekening met Jan Sanders van Hemessen, waarmee de Braunschweiger Monogrammist in het verleden wel geïdentificeerd werd.

2 Met dank aan Matthias Ubl, Rijksmuseum Amsterdam, voor deze twee observaties. Zie bijvoorbeeld Man en een vrouw bij het spinnenwiel van Pieter Pietersz, Amsterdam, Rijksmuseum, inv. nr. SK-A-3962; Amsterdam 1986, nr. 301, ill.

3 Yvette Bruijnen en André van Noort, Regionaal Archief Leiden, dateren het handschrift laat in de zestiende eeuw. Van Noort vergelijkt het met het handschrift van de Leidse Jan van Hout, stadssecretaris van 1564 tot 1609. E-mail correspondentie met de auteur, september 2012.

4 E-mail correspondentie met de auteur, september 2012.

5 Met dank aan Frans Smeding, bioloog, voor zijn hulp bij het identificeren van de plantensoorten en Yvette Bruijnen voor de gedeeltelijke ontcijfering van de inscripties.

Show research Netherlandish Drawings of the Fifteenth and Sixteenth Centuries
Show catalogue entry Hide catalogue entry

All about the artist